با نزدیک شدن به کریسمس، بخش بزرگی از مردم دنیا مشغول خرید لباسهای نو برای این جشن و خرید هدیههای مختلف برای نزدیکان خود میشوند، اما شاید بد نباشد بدانید که برای شرکتها، فرآیند خرید برای این تعطیلات از مدتی پیش آغاز شده است.
در واقع خریدهای مشتریان برای سال نو بهصورت آرام و نامحسوس از پاییز شروع میشود. اگر خردهفروش هستید باید از اهمیت زمان برای پیشبرد فروش در این دوره آگاه باشید و برایش برنامهریزی کنید. برای کمک به خردهفروشان به منظور آمادگی قبل از فصل خرید، پنج مرحله شناسایی شده است که با کمی تغییر و بومیسازی میتواند برای بسیاری از کشورها قابل تعمیم باشد. آغاز خرید مردم از فروشگاهها در کشورهایی که تعطیلات سال نو را جشن میگیرند شامل پنج مرحله است که در ادامه به آنها اشاره میکنیم. شبیه این مراحل در فرهنگ های مختلف و در اعیاد مختلف قابل شبیه سازی است.
مرحله اول: قبل از تعطیلات
جالب است بدانید که بیشتر خریدها به منظور سال نو در طول ماههای نوامبر و دسامبر انجام میگیرد. بنابراین دلیلی وجود ندارد که فروشگاهها مزیت حراج در آن بازه را نادیده بگیرند و تخفیفهایی به مشتریان خود دهند. ایدههای خلاقانه مختلف را برای این امر بررسی کنید که کدام پیام در طول بازههای قبل از تعطیلات بیشتر به کار مخاطبان شما میآید و در این کار دل و جرات داشته باشید. یک راه برای تشویق مشتری به خرید در این دوران ارسال ایمیل تبلیغاتی و ایجاد لیست نیازمندیهای آنان است. ایجاد لیست، مشتریان را نسبت به تعطیلات پیش رو و لیست محصولات شما مشتاقتر میکند. میتوانید این لیست را در شبکههای اجتماعی نیز منتشر کنید.
مرحله دوم: نوامبر سیاه
جمعه سیاه در امریکا روز بعد از روز شکرگزاری است که عملا آخرین جمعه ماه نوامبر و آغاز سنت خرید برای کریسمس محسوب میشود. در واقع جمعه سیاه، یک روز تعطیل نیست، اما اکثر شرکتها این اجازه را به کارکنان خود میدهند که این روز را به خریدهای ویژه این روز بپردازند. سالهاست که این روز، شلوغترین روز برای فروشندهها است. هر چند امریکای شمالی محل اصلی رخداد این سنت است، اما همچون بسیاری از سنتهای دیگر این منطقه، این سنت به کشورهای دیگر نیز سرایت کرده است. این روز به قدری اهمیت دارد که فروشگاهها قبل از ساعت چهار صبح باز میکنند و مردم از همان زمان برای خرید به فروشگاه هجوم میآورند و باید تا قبل از آغاز شب خرید کرده باشند. البته امروزه بیشتر شرکتها به اهمیت کل ماه نوامبر برای خرید آگاه هستند.
مرحله سوم: تعطیلات جشن شکرگزاری
روز جشن شکرگزاری، یک تعطیلی ملی در امریکا و کانادا بوده و در این روز مردم به شکرانه برداشت محصولات جشنی برگزار میکنند. جشن مشابهی هم در سایر نقاط دنیا برگزار میشود. در امریکا روز شکرگزاری در چهارمین پنجشنبه ماه نوامبر گرفته میشود. جشن شکرگزاری ریشه در اعتقادات مذهبی و فرهنگی مردم دارد. با توجه به به اینکه تعطیلی این روز در آخر هفته واقع است میتواند فرصتی برای مشتریان باشد که به فروشگاهها آمده و خرید کنند. پس صاحبان خردهفروشیها میتوانند از این فرصت نهایت استفاده را ببرند.
مرحله چهارم: شمارش معکوس تا کریسمس
نکته طلایی این مرحله آن است که بدانید خریداران همیشه درباره چیزهایی که در ذهن شان میگذرد سوال دارند. «آیا من به موقع خرید سال نو را انجام خواهم داد؟ آیا هدیه مناسبی را پیدا خواهم کرد؟» در این بازه بهتر است از بازاریابی دهان به دهان استفاده کنید و درباره نرخهای پایین و تخفیفاتتان از طریق سایت، ایمیل و حتی اساماس میزان صحبت درباره محصول تان را به حداکثر برسانید. با دهان به دهان گشتن اخبار فروشگاه شما، افراد بیشتری مطلع شده و تا زمان باقیمانده تا تعطیلات اقدام به خرید میکنند.
مرحله پنجم: پس از کریسمس
شاید فکر کنید که کریسمس فرارسیده و اکنون وقت استراحت خردهفروشان است، اما اشتباه میکنید. بازه فروش پس از کریسمس زمان خوبی برای تشویق مشتری به فرستادن کارت هدیه و کادو برای عزیزانش است. مشتری را در اینکه واقعا چه چیزی میخواهد راهنمایی کنید. حتی بعضی شرکتها پیامهای معنیداری از این قبیل میفرستند که «آیا بابانوئل کسی را فراموش کرده است؟» و در واقع مشتریان را تشویق به خرید هدیه برای افرادی میکنند که در هیاهوی خریدهای قبل از کریسمس آنها را از یاد برده بودند. اگر مشتریان لیست نیازمندی خریدهای خود را داشته باشند، اکنون زمان خوبی برای پیشنهاد اقلام به آنها با استفاده از وجه نقدی یا کارتهای اعتباری هدیه با ظاهری دلفریب است.