در سال 1984 با سرمایه اولیه 25 هزار دلاری توسط لیوچوانژی و 10 نفر از همکلاسیهایش، شرکت لنوو با نام اصلی لجند (Legend) تاسیس شد. این شرکت یک شرکت رایانهای چینی و چندملیتی است که از بزرگترین شرکتهای تولید و توزیعکننده لپتاپ، رایانه شخصی، تجهیزات جانبی و دیجیتالی در دنیاست. شرکت لجند در سال ۱۹۹۳ با پیشی گرفتن از دو شرکت اِیاِستی و کامپک به بزرگترین تولیدکننده داخلی رایانه در چین تبدیل شد و در سال ۱۹۹۹ به مقام بزرگترین فروشنده رایانه شخصی در منطقه آسیا-اقیانوسیه (به غیراز کشور ژاپن) دست یافت.
سپس به منظور نوآوری در تولید رایانه و تامین نیازهای مشتریان خود، اقدام به ایجاد چند مرکز تحقیق و توسعه کرد. در دهه 80 فروش لنوو تنها محدود به فروش کامپیوترهای شخصی و چند ابزار دیگر از جمله تلفن همراه بود اما امروزه تمام وسایل ارتباطی و کامپیوتری و ابزارهایی که با اینترنت سروکار دارد را به بازار عرضه میکند. دفاتر مرکزی شرکت لنوو در شهرهای پکن و موریزویلِ کارولینای شمالی قرار دارند. این شرکت اوایل کار ادغامهایی را نیز تجربه کرده است، چرا که چین قبل از آن هیچگونه تجربهای در زمینه اینترنت و کامپیوتر نداشت. تیم توسعه، تیم خود لنوو بود اما مواد اولیه توسط شرکتهای دیگر تامین میشد. امروزه لنوو کامپیوتر و قطعاتش را خودش تولید کرده و به مشتریان میفروشد.
این شرکت، نام «لنوو» را در سال ۲۰۰۳ برای خود برگزید که برگرفته از «Le» ابتدای «Legend» و «novo» به معنای «نُوین» در زبان لاتین است که به معنای «تداعی ایدهها» یا «خلاقیت» است. لنوو دو سال بعد از این تاریخ با واحد مربوط به تولید رایانه شخصی شرکت آیبیام ادغام شد و میزان فروش آن در سطح جهان افزایش یافت. طبق برآوردهای دو شرکت تحقیقاتی و مشاورهای فناوری اطلاعات گارتنر و آیدیسی در ماه اکتبر سال ۲۰۱۰، شرکت لنوو چهارمین شرکت بزرگ فروش رایانه شخصی در دنیا اعلام شد. (سه شرکت دیگر به ترتیب اچپی، ایسر و دل بودند) گارتنر همچنین میزان رایانههای فرستاده شده به نقاط مختلف جهان توسط شرکت لنوو را ۹,۱۴ میلیون واحد تخمین زد.
در سال ۲۰۱۲ لنوو با ارسال ۱۳,۸ میلیون دستگاه رایانه، پس از اچپی، در رتبه دوم قرار گرفت. محصولات لنوو در سطح جهانی، لپتاپهای تینکپد و رایانههای رومیزی تینکسِنتر که به همراه بستههای نرمافزاری تینکوَنتِج ارائه شده و همچنین نمایشگرهای تینکویژن و انواع لوازم جانبی رایانه را شامل میشود. این شرکت برای بازار داخلی چین، رایانه سرور و سایر ابزارهای دیجیتالی را نیز ارائه میدهد. لنوو محصولات خود را با تولید دوربین دیجیتال، تلفن همراه و تجهیزات شبکه نیز توسعه بخشیده است.
لنوو دارای یک تقسیم کار موازی و هفت مرکز مختلف تولید در نقاط مختلف جهان در چین، هند، آمریکا و... است. این شرکت در بیش از 60 کشور بیش از 26 هزار کارمند دارد. از رقبای شرکت لنوو در بازار رایانه میتوان به اچپی، دل، ایسر، ایسوس، اپل و توشیبا اشاره کرد. در 20 سال گذشته، شرکتهای لنوو معیارها و تیمشان را تغییر دادند اما هرگز محصولات اصلیاش را تغییر نداد و این را میتوان یکی از دلایل موفقیت این برند دانست.