یكى از شیوه هاى تصمیم گیرى در تجارت و صنعت این است که ببینیم دیگران چه كار می كنند. مثلا وقتى می بینیم جلوی یك مغازه صف درست شده سریع حساس می شویم كه چرا مردم صف كشیده اند. به طور طبیعى صف را یك فرصت تلقى می كنیم. یا وقتى كسى یك كالایى را خریده است و آن را تایید می كند تمایل ما براى خرید آن كالا بیشتر مى شود و اگر نفر یا نفرات دیگرى هم آن را تایید كنند تمایل ما بیشتر مى شود.
در بازار بورس وقتى براى خرید یك سهم صف درست می شود خیلى ها به سرعت وارد صف می شوند و به همین دلیل یكباره یك صف طولانى درست می شود. از این تكنیك فروشگاه ها و تولیدكننده ها استفاده می كنند چون به خوبى رفتار مصرف كننده را می دانند. یعنى وقتى صف درست شود، همین صف خودش را به دلایل بالا طولانى تر می كند.
حال سوال مهم این است كه چرا مردم این گونه رفتار می كنند. دلیل آن این است كه هر شخصى، چه مصرف كننده و چه سرمایه گذار از عدم قطعیت و نااطمینانى فرار می كند و دوست دارد همیشه در شرایط اطمینان باشد. براى همین است كه وقتى می بیند همه دارند یك كارى را می كنند، از عدم قطعیت آن كار كاسته می شود و در نتیجه تمایل به انجام آن دارند.
این استراتژى را می توان استراتژى توده اى یا استراتژى گله اى نامید. این مسئله در بازارهاى سرمایه گذارى جهانى آنقدر مهم است كه براى رفتار هاى گله اى سرمایه گذاران شاخصى درست شده است به نام شاخص تمایل سرمایه گذاران كه توسط چندین موسسه بین المللى روزانه یا لحظه اى محاسبه می شود.
مثلا شركت FXCM در همین زمینه شاخصى به نام Speculative Sentiment Index - SSI تهیه كرده است. این شاخص نشان می دهد وقتى حركت گله اى به سمت خرید شروع می شود قیمت ها پس از مدتى كاهش پیدا می كنند و وقتى حركت گله اى به سمت فروش می رود قیمت ها بر عكس بالا می رود. این شاخص در نتیجه به طور خلاصه می گوید كه خلاف مسیر گله خریدوفروش كنید.
حال چگونه می توان از این تله رها شد. اظهار قدرتمند خود(self-assertiveness) و پذیـــرش خــــود(self-acceptance) شما را از حركت گله اى و پشت سر دیگران حركت كردن باز می دارد. در نتیجه تنها به استراتژى، سلیقه، توانایی ها و امكانات خود (به جاى تكیه به صف) تكیه می كنید و اگر درك بازار خوبى هم داشته باشید موفق می شوید. بنابراین علت موفقیت سرمایه گذاران موفق در درون شان است نه در بیرون!