طراحی و تولید یک محصول با بستهبندی شکیل و منحصر به فرد سبب میشود که آن کالا و نوع بستهبندی و همچنین مشخصات ظاهری آن برای مدت طولانی در ذهن مشتریان باقی بماند. ارائه یک تصویر مشخص و خاص از محصولی که تولید کردهاید موجب تشخیص سریع و آسان آن توسط مردم خواهد شد.
ایده
تولید کالاهای منحصر به فرد و خاص که تفاوتهای آشکاری با محصولات رقیب خود در بازار داشته باشند موضوع بسیاری از بحثها و گفتوگوها در دپارتمانهای بازاریابی و توسعه محصول است. در حالیکه ارائه خدمات و محصولات با کیفیت به مشتریان از اهمیت بالایی برخوردار است، وضعیت ظاهری و بستهبندی محصول باید بهگونهای باشد که وقتی مردم به آن کالا مینگرند بتوانند در نگاه اول به کیفیت محصول پی برده و به آن اعتماد کنند.
در نتیجه توجه به مبحث بستهبندی و تولید کالاهای با کیفیت در بستهبندیهای جذاب و بیهمتا طوریکه محصول شما را در میان دهها کالای مشابه دیگر به راحتی متمایز کند، برتری قابلتوجهی را در زمینه رقابت در تولید کالاهای مشابه با ویژگیهای متفاوت و منحصر به فرد نصیب شما میکند. بطریهای مدور و به رنگ یاقوت کبود که از آن برای عرضه محصولات بومبای سفایر درای به بازار استفاده میشود، به واسطه طراحی تهاجمی، جذاب و شفاف آن موجب تشخیص سریع محصولات این شرکت در میان سایر کالاهای مشابه آن در بازار است.
طراحی محصولات این شرکت بهگونهای است که بدون توجه به نام و نشان تجاری شرکت روی بطریها میتوان به آسانی این محصول را در بازار شناسایی کرد. استفاده از این روش هوشمندانه و زیرکانه در طراحی بستهبندی محصول سبب میشود که مشتریان بالقوه سریعا به سمت محصول موردنظر جذب شده و حس کنجکاوی آنها برانگیخته شود. چنانچه مشتریان قصد داشته باشند که دوباره محصول مذکور را خریداری کنند به واسطه طراحی و بستهبندی جذاب و منحصر به فرد آن قادر خواهند بود تا آن کالا را به سرعت و آسان یافته و خریداری کنند.
این شرکت تولیدکننده نوشیدنی همهساله با برگزاری بزرگترین جشنواره طراحی بطریهای شیشهای در جهان توجه همگان را به اهمیت طراحی و بستهبندی محصولات این شرکت برای مدیران آن جلب میکند. به واسطه جدی گرفتن مبحث مهم بستهبندی و طراحی، شرکت بومبای موفق شد تا ضمن متمایز کردن محصول خود نسبت به کالاهای مشابه در بازار موفقیت قابلتوجهی را کسب کرده و رفته رفته به یک شرکت پیشرو در حوزه تجاری که در آن فعالیت میکند تبدیل شود.
متد مذکور از سوی شرکت کوکاکولا نیز مورد استفاده قرار گرفته است. به نحوی که شیشههای مورد استفاده این شرکت به همراه لوگوی قرمز و سفید آن به نماد فرهنگ مصرفکنندگان آمریکایی بدل و از چنان شهرتی برخوردار شده که در میان دهها نشان تجاری دیگر تولیدکننده نوشابه در قفسه سوپرمارکتها به راحتی قابل شناسایی است.
داشتن یک طرح مشخص و با قابلیت شناسایی آسان موجب میشود تا مردم با نشان تجاری شما ارتباط و نوعی پیوند عاطفی برقرار کرده و محصول تولیدی شما در طول زمان به یک نماد اجتماعی یا فرهنگی بدل شود. بستهبندی مناسب موضوع بسیار مهمی است و نباید از آن غافل شوید چرا که موجب مطرح شدن هرچه بیشتر نشان تجاری شما میشود. در زمینه طراحی بستهبندی و نشان تجاری خود هیچگاه به استانداردهای موجود در حوزه فعالیت تجاری خود بسنده نکنید و همواره فراتر از چارچوبهای عادی و استاندارد حرکت کنید.
آنچه باید در عمل انجام دهیم
در طراحی بستهبندی محصولاتتان به جزییات توجه کنید. استفاده از خطوط و منحنیهای مناسب و منظم تاثیر بسزایی در خاص و منحصر به فرد بودن کالای شما خواهد داشت.
کالاهای غیرملموس نظیر توصیهها و مشاورههای اقتصادی خارج از محدوده طراحی مناسب و جذاب بستهبندی کالاها نیستند. مدیریت کردن مشتریان و فراهم آوردن یک تجربه خوب برای آنان، توجه به طراحی محیطهای اداری و کارزارهای تبلیغاتی همگی فعالیتهایی هستند که از مبحث طراحی مناسب و جذاب بهرهمند شده و موجب جذابتر و لذت بخشتر شدن محصولات شده و این قبیل کالاها را به محصولاتی به یادماندنی و چشمگیر بدل میکنند.
گزینه دیگری که در این زمینه وجود دارد استخدام یک متخصص کالاست. شما با استفاده از تجربیات و نظرات وی قادر خواهید بود تا بهترین طرح ممکن را برای بستهبندی محصولاتتان به منظور متمایز کردن آنها از دیگر کالاهای مشابه در بازار کشف کنید.