جوانهای 30 تا35 ساله حتما آگهی تلویزیونی قدیمی شرکت ایرانرادیاتور را به یاد دارند. در آن آگهی خانم خرسه و آقاخرسی حضور داشتند که عمویادگار صدایش میکردند و این خانواده خرسی درحال آمادهسازی برای خواب زمستانی بودند. موقع زمستان خانم خرسه به عمویادگار میگفت: «عمویادگار نمیری تو غار؟» و عمویادگار در جواب میگفت: «این روزها با ایران رادیاتور کی میره توی غار!» شرکت ایرانرادیاتور هر زمستان این آگهی را بازسازی و پخش میکردولی درسالهای اخیر دیگر این آگهی از تلویزیون پخش نشد تا اینکه بهتازگی شرکت ایرانرادیاتور برای پکیج دیواری خود یک آگهی تلویزیونی را آماده و پخش کرده است.
شاید حضور مجدد این شرکت برای همگان جالب باشد، ولی آنچه جالب توجه است آگهی جذاب این شرکت سازنده پکیجهای دیواری است. ایران رادیاتور در آگهی جدید خود از عروسک معروف تدی استفاده کرده است. تدی خرسه یک عروسک مینیاتوری پرزدار است که شبیه به یک خرس و معمولا قهوهای رنگ است. تدی خرسه ازشخصیتهای کارتونی معروف هالیوود است که در فیلمهای مختلفی ایفا نقش کرده است و حتی برای این عروسک خرسی یک فیلم معروف نیز ساخته شده است.
داستان تدی خرسه در ایالات متحده از آنجا شروع شده که بیست و ششمین رییسجمهور وقت امریکا یعنی تئودور روزولت که نام مخفف او «تدی» بود، هنگامی که برای حل و فصل یک مناقشه بین ایالتهای لوئیزیانا و میسیسیپی رفته بود، در نزدیکی مرز ایالتی با یک بچه خرس از نژاد گریزلی مواجه شده، ولی از شلیک به آن بچه خرس خودداری میکند.
این ماجرا توسط کارتونیست امریکایی یعنی کلیفورد بریمن در روزنامهها به رشته تحریر درمیآید و نام تدی خرسه بر آن نهاده شده و نگارش این ماجرا سرآغاز خلق عروسک تدی میشود.
عروسکی که پشتش گرم است
این عروسک آنقدر معروف است که به نظر میرسد هرکودکی در دنیا یک بار بااین عروسک بازی کرده است. حال سازنده آگهی ایرانرادیاتور از این شخصیت معروف و جهانی برای حضور دوباره ایرانرادیاتور استفاده کرده است.
در این آگهی عروسک تدی با کمی تغییر از لحاظ ظاهری در نقش نوه عمویادگار حاضر میشود.
تدی در این آگهی پکیج دیواری ایرانرادیاتور را مانند کوله پشتی بر دوش دارد و با پاتیناژ به بینندگان اعلام میکند من نوه عمویادگارم. بعد مناظری از اسکی کردن تدی روی برف نمایش داده میشود و تدی میگوید «اگر شادم واسه اینه که پشتم گرمه.
اگه توی خونه لم دادم، واسه اینه که پشتم گرمه» و با جملات مختلف دائم عبارت «پشتم گرمه» تکرار میشود تا اینکه تدی پرچم ایران رادیاتور را روی قله کیدو نصب میکند و در آخر میگوید «اگه از پا نیفتادم، واسه اینه که پشتم گرمه.»
اکران آگهی زمستانی در تابستان
در این آگهی جملات بالحنی شعرگونه و صدایی جالب تکرار میشود. آگهی از لحاظ بصری خوب است و از لحاظ محتوایی نیز کلمات به کار رفته در آگهی توجه بیننده را لحظهای به خود جلب میکند، اما نکته اینجاست که حال و هوای آگهی زمستانی است و شاید بینندهای که از گرمای هوای این روزها گلهمند است نتواند با تصاویر برف و یخ و اسکی همزادپنداری کند.
در این آگهی تالحظه آخر حرفی از پکیچ شوفاژدیواری ایرانرادیاتور به میان نمیآید، ولی وقتی تدی روی دوشش این پکیج را حمل میکند خود گویای پیام اصلی آگهی است.
این روزها استفاده از انیمیشنهایی با جلوه بصری بالا درمیان شرکتهای مختلف رایج شده است. برای شروع چیتوز از این سبک آگهی برای تبلیغ محصول خود بهره گرفت و در پی آن رقیب این شرکت یعنی چاکلز نیز برای محصول مشابه چیتوز یعنی اسنک خود از این شیوه استفاده کرد.
حال ایرانرادیاتور نیز آگهی تلویزیونی خود را بهصورت انیمیشین ساخته است، اما نکته اینجا است که مخاطب دو شرکت چیتوز وچاکلز کودکانند، ولی ایرانرادیاتور مخاطب کودک ندارد، با این حال این آگهی حال و هوایی کودکانه دارد و به نظر میرسد بیشتر از اینکه پدر و مادرها به سمت آگهی جذب شوند، کودکان برای دیدن آن از خود اشتیاق نشان میدهند.
حال جای شکرش باقی است که بحث کپیرایت در کشور ما معنا ندارد؛ اگرنه مطمئنا برای استفاده از این شخصیت درآگهی باید هزینه نیز پرداخته میشد. با تمام این اوصاف، حال و هوای متفاوت این آگهی و حس نوستالژیک آن، توجه هر بینندهای را به خود جلب میکند.