ماهیت بیلبوردها یا تابلونوشتههای بزرگ شهری معرفی یک کالا یا یک ایده به شهروندانی است که بنا به هر دلیلی از محل نصب این تابلونوشتهها میگذرند و احتمالا آنها را میبینند. آنچه در نگاه اول پیرامون این تابلونوشتهها به نظرمیرسد، مدت زمان بسیارکوتاهی است که عابران برای دیدن این نوع آگهیها در اختیار دارند. همین مدت زمان کوتاه، پیامدهایی برای نحوه طراحی متن بیلبوردها، اعم از هر نوع نشانه بهدنبال دارد؛ قدرت جلب توجه، کوتاهی و گویایی پیام، سرعت انتقال پیام، اثرگذاری بر ذهن مخاطب، هماهنگی با شرایط مخاطب و... از جمله ویژگیهایی است که این نوع تبلیغات برای موفقیت باید دارا باشند.
این تابلونوشتهها هرگاه درکنار بزرگراهها، بلوارها، کمربندیها، میادین سوارگذر و... نصب میشوند در واقع عابران سواره را هدف قراردادهاند و هرگاه در داخل بوستانها، نمایشگاهها، ورزشگاهها، محلهای خرید و... نصب شوند عابران پیاده را هدف قرار میدهند. اگرچه این تقسیمبندی تا حدودی دقیق نیست و ممکن است پیادههایی نیز از کنار بزرگراهها، میادین سوارگذر و... بگذرند یا سوارههایی از محل نصب بیلبوردها واقع در بوستانها، محلهای خرید و... عبور کنند. وجوه اشتراک بیلبوردهای طراحی شده برای این دو دسته مخاطب آنقدر زیاد است که در بسیاری موارد طراحان تفاوتی میان آنها قائل نمیشوند و این دو نوع تابلونوشته را مثل هم طراحی میکنند اما با توجه به تفاوت نسبی مخاطبان هدف و شرایط آنها، این تابلوها نیز از منظرهای مختلف با هم متفاوتند. این تفاوت عمدتا ناشی از این است که عابران پیاده با سرعت کمتری از برابر این تابلوها میگذرند و به واسطه سرعت پایین جابهجایی، مدت زمان بیشتری برای دیدن این تابلوها در اختیار دارند.
درحالی که عابران سواره با سرعت به مراتب بیشتری از مقابل یا از کنار آنها رد میشوند و در مدت زمان کمتری امکان دیدن آنها را دارند. همچنین فاصله مکانی نخستین نقطه احتمالی دیده شدن تابلوها تا آخرین نقطه امکان دیده شدن آنها فاصلهای به مراتب بیشتر از همین فاصله برای عابران پیاده است. بنابراین تابلونوشتههایی که برای عابران سواره طراحی میشوند باید از همه امکانات و مولفههای متنی برای «از دور دیده شدن»، «در یک لحظه کوتاه دیده شدن» و «جلب توجه دریک لحظه کوتاه» بهره بگیرند تا بتوانند به هدف اولیه مورد نظر خود که همان دیده شدن است دست یابند.
بدیهی است که زنجیره نوشتاری نمیتواند این هدف را محقق سازد، مگر اینکه فقط شامل یک یا حداکثر دو کلمه باشد، بهگونهای که این کلمه یا کلمات تبدیل به نشانههای بصری شوند و نقش نوشتاری خود را کنار بگذارند. اما برای طراح تابلونوشتههای خاص عابران پیاده، این امکان وجود دارد که در کنار مولفههای متن بصری، از زنجیره نوشتاری طولانیتری حتی در حد یک جمله کامل، بهره بگیرد. به همین دلیل به طراحان گرافیک و سفارشدهندگان آگهی توصیه میشود زمانی که کار نهایی تایید شد، طرح را در یکی از بیلبوردهای مدنظر و محیط اطراف که قبلا عکاسی شده است جانمایی و آنرا در سیستم کوچکنمایی کنند و با دقت ببینند که هدف آنها از بیلبورد محقق شده یا نه. خوانده شدن مطالب و دیده شدن عناصر بصری روی بیلبوردهایی که مخصوص اتومبیلسواران یا بینندگان گذری و عبوری در پیادهروها هستند، از نکات مهم است. چهبسا کاری زیبا و فاخر در طرح و اجرا بهخاطر دقت نداشتن به این موضوع بسیار مهم بعد از اکران جواب مناسب و خوبی برای سفارشدهنده و مخاطبان به همراه نداشته است.