فرصت امروز: شیوه های بازاریابی در طول سالیان گذشته به صورت گسترده ای پیشرفت کرده اند و حتی برخی هم اکنون از «علم بازاریابیم سخن می گویند، اما با اینکه سرعت تحولات امروزی و تحولات شگرف دیجیتالی، شیوه های بازاریابی را عمیقا تغییر داده است، اما برخی از اصول اولیه و پایه ای همچنان پابرجا هستند. از جمله این اصول آن است که افراد حرف دوستان و آشنایان خودشان را بسیار بیشتر از آنچه خود شرکت ها درباره خدمات شان می گویند قبول دارند. این اصل با تغییر ابزارهای بازاریابی طی سال های گذشته تغییری نکرده است.
استفاده از تک تک افراد و مشتریان یک برند به عنوان بازاریاب، از دیرباز مورد توجه شرکت های بزرگ و کوچک در دنیا بوده است. در این شیوه به صورت ساده شرکت ها سعی می کنند با ارائه امتیازی ویژه برای مشتریان خودشان، آنها را تشویق کنند تا کالا و خدمات شان را به دیگران توصیه کنند؛ زیرا هیچ تبلیغ و یا طرح بازاریابی نمی تواند به قدرت نفوذ کلام یک دوست در دوستی دیگر باشد. ارتباط عاطفی و اعتماد میان دو فرد آشنا بی نهایت قدرتمند است. به این ترتیب هر فرد بدون آنکه خودش بداند برای کسب امتیاز در نظر گرفته شده به بازاریاب شرکت تبدیل می شود. همین موضوع موجب می شود که مدیران بازاریابی شرکت ها همواره به طرح های اینچنینی اهمیت ویژه ای بدهند.
برخی اوقات شرکت ها در قالب یک باشگاه مشتریان که افراد می توانند به اشکال مختلف از جمله خرید بیشتر، کامنت گذاری و ... امتیاز جمع کنند، برای معرفی کالا و خدمات به دوستان امتیازاتی در نظر می گیرند و گاهی اوقات نیز به صورت مستقیم معرفی شرکت به شخص دیگری، مزایای مشخص و روشنی برای فرد معرفی کننده به همراه دارد. هر کدام از این روش ها معایب و مزایای خود را دارند اما بدیهی است که هر چقدر کسب امتیاز مربوطه برای مشتری راحت تر و البته پرمنفعت تر باشد بازخورد آن بیشتر خواهد بود. اگر سیستم مربوطه به گونه ای باشد که این تشویق و ترغیب دیگران مستمر و مداوم باشد به طرز چشمگیری اثر آن بیشتر خواهد بود. بدیهی است برای این موضوع منفعت یا امتیاز در نظر گرفته شده برای مشتری- بازاریاب مربوطه نیز باید مداوم باشد.
مطلب مرتبط: طرح «بسته های میلیونی» همراه اول زیر ذره بین فرصت امروز / بسته های غیرمعمولی!
یک نمونه جالب ایرانی در این خصوص، طرح جدید همراه اول برای معرفی سیم کارت اعتباری خودش به دیگران است. در این طرح، همراه اول مشتریان خودش را تشویق می کند که سیم کارت اعتباری همراه اول را به دیگران معرفی کنند و به هر میزان که آنها در طول یک سال سیم کارت خودشان را شارژ کنند معادل 10 درصد آن را به عنوان اعتبار به دست بیاورند. نکته جالب همانطور که گفتیم انگیزه ای است که افراد خواهند داشت تا به صورت مداوم فرد مورد بازاریابی خودش را برای استفاده بیشتر تشویق کند زیرا منفعت او در بیشتر مصرف کردن طرف مقابل است. به این ترتیب در این طرح همه برنده خواهند بود. معمولا در طرح هایی که منافع همه به صورت مشخص تامین می شود، موفقیت بسیار بیشتر است. در ادامه با هم جزییات این طرح را مرور میکنیم.
جزییات معرفی سیم کارت اعتباری همراه اول
در این طرح، با معرفی سیم کارت اعتباری به دوستان، تا یک سال 10 درصد از مبلغ شارژشان را از همراه اول هدیه بگیرید.
مشترکان جدید سیم کارت های اعتباری همراه اول (تا 30 روز پس از فعال سازی یا ترابرد به همراه اول) می توانند شماره یک مشترک اعتباری همراه اولی که به آنها پیشنهاد همراه اولی شدن را داده است، از طریق شماره گیری کد دستوری #3411*10* به عنوان معرف ثبت نمایند و تا یک سال پس از هر اعمال شارژ توسط ایشان، از طرف همراه اول به میزان 10 درصد مبلغ شارژ به معرف هدیه داده خواهد شد.
شرایط و قوانین طرح:
● مهلت زمان استفاده از اعتبار هدیه 1 ماه میباشد.
● هر مشترک تنها می تواند یک نفر را به عنوان معرف اعلام نماید و امکان تغییر معرف و یا اعلام معرف جدید وجود ندارد، امکان حذف معرف برای مشترک وجود دارد.
● تا 1 سال به ازای هر افزایش اعتبار توسط مشترک جدید به مقدار 10 درصد اعتبار به معرف او هدیه داده می شود و پیامک محتوی هدیه پس از هر تراکنش به معرف ارسال می گردد.
● اعتبار هدیه مخصوص مکالمه داخل شبکه همراه اول، پیامک، دیتا و همچنین خرید بسته های داخل شبکه و دیتا می باشد و خدمات خارج شبکه، رومینگ، ارزش افزوده، بینالملل و ... شامل این اعتبار نمی شود.
● امکان انتقال اعتبار هدیه این طرح وجود ندارد.
● پس از تغییر نام، تخلیه و یا ترابرد به سایر اپراتورها توسط هر کدام از شماره های معرفی شونده یا معرفی کننده رابطه معرفی کننده و معرفی شونده بین این دو مشترک تمام می شود.
مطلب مرتبط: نگاهی به کمپین «تابستون خاموش بودی؟» همراه اول / کمپینی برای دوباره روشن شدن
● یک سال پس از فعال سازی طرح معرف، اعتبار زمانی طرح برای هر دو شماره خاتمه یافته و رابطه معرفی کننده و معرفی شونده بین این دو مشترک تمام می شود.
● پس از حذف دستی شماره معرفی شونده توسط مشترک معرفی کننده، رابطه معرفی کننده و معرفی شونده بین این دو مشترک تمام می شود.