خیلی دوست داشتم به در و دیوار خانه، تنوع بدهم. دیگر از رنگ تکراری منزل خسته شده بودم و دلم میخواست طرح جدیدی برای نمای داخلی بریزم، اما نمیدانستم چگونه. از رنگ کاری مجدد گرفته تا نصب سنگ های تزیینی، گزینههایی بود که گوشه ذهنم را قلقلک میداد. یک روز که از خیابان تهران نو رد میشدم، چشمم به تابلوی فروشگاهی خورد که روی آن نوشته بود: تزیینات ساختمانی سرخ و سپید.
بدون معطلی وارد فروشگاه شدم تا بلکه بتوانم راهحلی برای تزیینات خانه پیدا کنم. جوانی پشت میز نشسته بود و مشغول حساب و کتاب بود. مشکل را با او در میان گذاشتم و بیصبرانه منتظر شدم تا جواب بگیرم. او بعد از پرسیدن مشخصات خانه و متراژ سقف، پیشنهاد داد که برای ایجاد تنوع، از کاغذ دیواری استفاده کنم. دور تا دور مغازه پر از آلبومهای رنگارنگی بود که هر کدام طرح و رنگ مجزایی داشتند. اعتراف میکنم هر آلبوم جدیدی را که نگاه میکردم، آلبوم قبلی از ذهنم پاک میشد و دوباره شور و شعف تازهای به من دست میداد. بعد از مرور چند طرح، ناگهان دلهره عجیبی گرفتم. نگاهی به ساعت انداختم و متوجه شدم که 30دقیقه از زمانی که باید در محل کار حاضر باشم، گذشته است.
به سرعت از جایم بلند شدم و با عذرخواهی از فروشنده، قول دادم که عصر همان روز همراه همسرم برای انتخاب طرح مراجعه کنم. طبق وعدهای که داده بودم، نزدیک غروب، دوباره به همان فروشگاه رفتم، اما این بار همراه همسر.
حتما میدانید که خانمها در انتخاب لباس یا وسایل تزیینی چه وسواسی به خرج میدهند! چشمتان روز بد نبیند؛ از این آلبوم به آلبوم دیگری سرک میکشید و در انتها دوباره برمیگشت و آنها را از ابتدا ورق میزد! من هم که دیگر داشتم کلافه میشدم، از فرصت استفاده کردم و درباره نحوه راهاندازی و چگونگی سرمایهگذاری در این کسبوکار با فروشنده وارد بحث شدم.
تنوع در این کسبوکارموج میزند
سیدابوالحسن احمدپناه، این شغل را از پدرش به ارث برده و آنطور که خودش میگفت، از مقطع دبستان گاهی وقتها در این کار به پدرش کمک میکرده. امروز این جوان 34ساله، همه کارها را خودش به تنهایی انجام میدهد.
او درباره کسبوکارش گفت: شاید تنوعی که در این شغل وجود دارد، در هیچ کسبوکار دیگری یافت نشود. فرض کنید وارد منزلی میشوید با در و دیوارهای کثیف و بدون هارمونی، اما همین دیوارها با فعالیت شما رنگ دیگری میگیرد و خانه نو میشود. آن وقت است که انرژی ساطع شده از این کار، شما را جذب خود میکند و کمتر توانایی خروج از این صنف را خواهید داشت.
احمدپناه معتقد است: ایجاد هارمونی و توازن رنگی در خانهها حسی عجیب و باورنکردنی دارد که تا لذت آن را نچشید، نمیتوانید لمسش کنید، مخصوصا هنگامی که لبخند رضایت بر چهره مشتری مینشیند.
او ادامه داد: تا همین 10 یا 15سال پیش، شاید کمتر کسی به فکر تزیینات خانگی میافتاد و همه به رنگ ساده در و دیوار قناعت میکردند. بهعنوان مثال، همین کاغذی که اکنون شما میخواهید انتخاب کنید، در گذشته بیشتر برای رفع تکلیف استفاده میشد یا هنگامی که صاحب خانه میخواست هزینه کمتری متقبل شود، از این تزیینات کمک میگرفت. اما اکنون شاید خرید کاغذ به طور تقریبی بیش از 80درصد فروش ما را به خود اختصاص داده است؛ آن هم کاغذهایی که بعضا تا رولی 500هزارتومان هم قیمت دارند.
یک لحظه چشمهای من داشت از تعجب بیرون میزد که احمدپناه با خندهای زیرکانه گفت: البته قیمتهای متفاوتی برای کاغذ وجود دارد که از 20هزارتومان شروع میشود به بالا.
نفس راحتی کشیدم و آب دهانم را قورت دادم. در این لحظه، مشتری جدیدی وارد فروشگاه شد و از قیمت موکت پرسید. آنطور که من از جواب احمدپناه متوجه شدم، موکت از متری 6هزارتومان هست تا 50، 60هزارتومان.
مشتری از او خواست همان شب برای اندازهگیری متراژ اتاق، به منزلشان برود. بعد از رفتن مشتری، بحث را به سمت نحوه سرمایهگذاری و نکاتی که لازم است در این موارد رعایت شود، بردم. البته در میان صحبتهایمان، نیم نگاهی هم به همسرم داشتم و دعا میکردم که انتخاب او زودتر از بحث ما به پایان نرسد!
احمدپناه گفت: شاید باور نکنید اگر بگویم برای شروع این کسبوکار، به جز یک مغازه حداقل 12متری، به سرمایه دیگری نیاز ندارید، حتی این مغازه هم میتواند زیرپله باشد. البته برای مواقعی مانند ماههای بهمن و اسفند که اوج مراجعه مشتری است، متراژ مغازه 35 تا 40 متر باشد، بهتر است اما اگر نشد، همین 12متر کفایت میکند. بقیه وسایل شما را فقط آلبومها تشکیل میدهند.
دکوراسیون فروشگاه را دریابید
از جایش بلند شد و به قسمتی از فروشگاه رفت که در آنجا سنگهای تزئینی نصب شده بود. دستی روی آنها کشید و ادامه داد: به نظر من، ظاهر مغازه بسیار مهم است و تاثیر فراوانی برای جذب مشتری دارد. شما که بهعنوان مشتری وارد فروشگاه میشوید، وقتی با یک مکان شلخته و بیرنگ و رو برخورد میکنید، قطعا ذوق خود را از دست خواهید داد، اما زمانی که از همین تزیینات، برای زیبا کردن فروشگاه استفاده شود، به نوعی اعتماد مشتری را دوچندان میکنید و خیالش را آسوده. توصیه او به کسانی که تازه میخواهند وارد بازار کار شوند، این است که حداقل برای تزیین یک فروشگاه 35متری، سه تا چهارمیلیون تومان هزینه کنند. بعد از این جمله، خندید و اضافه کرد: شاید الان پیش خودتان بگویید پس چرا قبل از این گفتم که هیچ سرمایهای لازم نیست؛ بله گفتم! اما طراحی داخلی، چیزی است که کاملا به سلیقه شما بستگی دارد و میتوانید از آن صرف نظر کنید. ولی اگر پولی برای آن نپرداختید، باید از راههای دیگری به فکر جذب مشتری باشید.
اکثر آلبومها مجانی است
وقتی از او درباره نحوه تهیه آلبومها سوال کردم، با ذوق و شوق دوباره پشت میزش نشست و توضیح داد: اینجا به طور میانگین، هفتهای یک آلبوم جدید از کاغذدیواریها برایمان میآورند و من هم به خاطر حجم بالای کار، از تحویل گرفتن آنها معذورم. بنابراین تازهکارها اصلا لازم نیست نگران تهیه آلبوم باشند. زیرا اغلب، خود شرکتها با بازاریابهای قوی که دارند، آنها را پیدا میکنند.
حال برخی، آلبوم را بهصورت امانی به فروشگاه میدهند، گاهی هم بعضی شرکتها بابت آن پول میگیرند، معمولا از 100 تا 300هزارتومان. کمی خودش را جابه جا کرد و گفت: بد نیست بدانید هزینهای که برای خرید آلبوم میپردازید، معمولا از طرف شرکت به شما عودت میشود، البته به شرطی که سفارش خرید شما به اندازه سقفی برسد که آنها در نظر گرفتهاند. این سقف به نوع شرکت بستگی دارد، اما معمولا از یک تا سهمیلیون تومان است. از آن طرف هم لازم نیست شما جنسی در فروشگاه یا انبار نگهداری کنید، همه چیز به سفارش مشتری بستگی دارد.
سرمایهگذاری همراه با تجربه
این بار بدون اینکه سوالی بپرسم، خودش عنوان کرد: لزوما خود سرمایهگذار، نباید در امور نصب و مشاوره تجربهای داشته باشد، اما اگر تلفیقی از سرمایه و تجربه در یک فرد جمع شود، موفقیت کار دوچندان خواهد شد، زیرا تعدادی از مشتریان دوست دارند به فروشنده بهعنوان یک مشاور نگاه کنند و او را در انتخاب طرح مورد نظر دخالت دهند. در این صورت، تجربه به کمک سرمایهگذار میآید. معمولا برای آموزش فوتوفنهای فروشندگی تنها سه ماه وقت لازم است. اما اگر میخواهید در این زمینه متبحر شوید و هارمونی رنگها را یاد بگیرید، حداقل دو سال باید خاک بخورید!
شهرستانها بهترین فرصت برای سرمایهگذاری
او در پایان گفت: اگرچه در تمام مناطق تهران، فضا برای سرمایهگذاری در این کار، فراهم است اما به نظر میرسد شهرستانها گزینه بهتری برای سرمایهگذاری باشند، زیرا کمکم تجملگرایی و استفاده از تزیینات داخلی، در سراسر کشور رونق میگیرد و از این بابت فرصت خوبی برای تازهکارها ایجاد شده است، مخصوصا مناطقی که به تازگی ساختوساز در آنها شروع شده و شهرکسازی انجام میشود. این را هم بگویم که رکود مسکن تاثیر زیادی بر کسبوکار ما ندارد. زیرا همانطور که شما تصمیم گرفتهاید خانه قدیمی خود را نو کنید، افراد دیگری که ساکن ساختمانهای چندین ساله هستند، دیر یا زود، همین فکر از سرشان خواهد گذشت! صحبت ما حدود یک ساعت و نیم طول کشید و خوشبختانه اطلاعات خوبی از نحوه سرمایهگذاری در این کسبوکار دستگیرم شد. در این هنگام از همسرم خواستم تا طرح مورد نظرش را نشانم دهد اما او گفت: من هنوز چیزی انتخاب نکردهام!
گرفتن مجوز
برای سرمایهگذاری در کار فروشندگی تزیینات ساختمان، مانند هر شغل دیگری، لازم است که مجوزهای آن را از مراجع ذیربط بگیرید. در این شغل، شما باید به اتحادیه تزیینات داخلی ساختمان مراجعه کنید و پس از ارائه مدارک لازم، حدود سه ماه منتظر باشید تا مجوز را در اختیارتان بگذارند.
بسته به نوع مجوز، هزینهها نیز متفاوت خواهد بود. به عبارتی، برای مجوز یک ساله، 250هزارتومان و برای پنجساله 500هزارتومان حق ورودی لازم است. صدور پروانه کسب (30هزارتومان)، حق تمبر (10هزارتومان)، حق بازرسی (50هزارتومان) و حدود 30هزارتومان برای اتاق اصناف از دیگر هزینههایی است که باید بپردازید.
البته ناگفته نماند که اتحادیه برای تازهکارها کلاسهای آموزشی نیز تدارک دیده که 50هزارتومان برای شما آب میخورد. بنابراین شما میتوانید با یک سرمایه اندک، کار خود را آغاز کنید. نگران آینده نباشید، چراکه فعالان این کسبوکار آینده آن را بسیار روشن و پررونق پیشبینی میکنند.