صاحبان صنایع پیوسته دغدغه معرفی محصولات و رقابت با همتایان خود را داشته و دارند و در این میان به غیراز کیفیت محصول، استفاده از تبلیغات و مهارت بهکارگیری آن میتواند یکی از نکات قابل توجه باشد. رسانههای مختلف در عرصههای گوناگون مانند رسانههای چاپی و کاغذی، رسانههای محیطی در فضای داخلی یا بیرونی، رسانههای تصویری و غیره که هر کدام نیز زیرمجموعههای فراوانی را شامل میشوند، در کنار هم قرارگرفته و بهعنوان ابزاری قدرتمند امکان حضور را ایجاد میکنند.
اینجاست که متخصصان و کارشناسان مربوطه تحت عناوینی چون شرکتهای تبلیغاتی، مشاوران تبلیغاتی، واحدهای درونسازمانی مانند واحد بازرگانی، بازاریابی، فروش و... چیدمان انتخاب و استفاده از این ابزار را تعریف و اجرایی میکنند.
در سالی که طی شد ناظر فعالیتها، تلاشها و نوسانات زیادی در این حوزه بودهایم، تلاشهایی که اگر بخواهیم نام ببریم و هرکدام را مورد ارزیابی قرار دهیم نیاز به زمان و نظرسنجی صحیح و گسترده خواهد داشت. آنچه در این میان اهمیت دارد، این است که در سال 93، شاهد ورود برندهای قدیمیتر به عرصه تبلیغات بودهایم، برندهایی که خطر از دست دادن سهم بازار و جایگاه برند خود را احساس کردهاند و با حضور در رسانهها فصل دیگری را برای خود آغاز کردهاند که این خود نویدبخش تحولات دیدگاهی شرکتها و خروج از لاک بازار سنتی و رویآوری آنها به بازار جدید است.
همچنین با نگاهی دیگر متوجه ورود و تبلیغات گسترده محصولات شرکتهای خارجی میشویم که این نیز در گام نخست موجب ایجاد فضای رقابتی کیفیت و قیمت و در گام بعدی ایجاد نوآوری در ساخت محصولات جدید و همچنین مشتریمداری با ایجاد سبد انتخاب گستردهتر برای انتخاب بهتر میشود. در این میان نباید از ظهور برندهای جدید داخلی نیز غافل شد که با تبلیغات مناسب و بدون شتابزدگی آرام در حال رشد هستند. از نام بردن این برندها در مقاطع مورد بحث دوری میکنم، زیرا این خود موجب نگاه دقیقتر ما و بازبینی فضای تبلیغاتی کشورمان میشود.
به هر روی مطلبی که میتواند امیدبخش باشد، رشد نگاه و سطح توقع تبلیغاتی شرکتها، تغییر نگرش بسیاری از کانونهای تبلیغاتی از فروشندگی رسانه به ایدهپردازی مناسب و توانایی رصد فضای جهانی تبلیغاتی در رسانههای مختلف (ایجاد ایدههای بومی نه کپیبرداری! ) است که همه در کنار توسعه روابط بینالمللی و تقویت تولید رقابتی داخلی، چشماندازی مناسب ساخته و موجب نگاه مثبت تبلیغاتی به سال جدید میشود.
* مدیر بازرگانی شرکت تبلیغاتی پدیده آفرینان صنعت