خرید شال و روسری یک نیاز غیرقابل انکار در میان خانوارهای ایرانی است و همین امر میتواند به رونق یک فروشگاه عرضه این محصولات کمک بزرگی کند. اگر در واحد صنفیتان روسری و شال عرضه میکنید، یعنی مشتریان دائمی چهارفصلی دارید که تابستان و زمستان مشتری شما هستند؛ از همه سن و همه طبقهای، جوان و پیر و میانسال. مشتریان تضمینشده شما از یکسو کارتان را راحت میکنند اما از سوی دیگر کارتان برای برنده شدن در این رقابت کمی سخت میشود. در این گزارش میخواهیم چگونگی مدیریت یک فروشگاه عرضه شال و روسری را برایتان شرح دهیم تا بیشتر با این شغل آشنا شوید.
مهم نیست مغازه شما کوچک است یا بزرگ، میتوانید در هر مغازهای با هر متراژی ایدههایی برای برنده شدن در این رقابت فشرده داشته باشید. بسیاری از مغازههایی که شال و روسری میفروشند ممکن است در زیرپلهای باشند یا شاید در متراژی وسیعتر. در هر کدام از این حالات که باشید فرقی ندارد. کافی است ایدههایی نو برای کسبوکارتان داشته باشید تا بهعنوان یک فروشنده کالای حجاب، سری میان سرها درآورید. در ادامه پیشنهادهایی را برای جذب مشتری به شما ارائه میکنیم.
ارائه کالاهای مکمل
در مرحله اول باید گفت بسیاری از مشتریان شما هم برای تابستان خرید دارند و هم برای زمستان. از این رو بهتر است کالاهای مکمل حجاب تابستانی و زمستانی را در مغازهتان داشته باشید. کالاهای مکمل شما جای چندانی را در مغازهتان اشغال نمیکند. برای تابستان آوردن نقابهای آفتابگیر و کلاههای تابستانی را فراموش نکنید. برای زمستان نیز در دسترس قرار دادن دستکش و کلاه بافتنی و انواع دستکشها جزو ملزومات کارتان است.
اگر واحد صنفیتان به اندازهای که بتوانید همه اجناس را در معرض دید مشتریان قرار دهید بزرگ نیست، بهتر است بهجای اطلاعرسانی با استفاده از یک نوشته یا پرینت کار دیگری را انجام دهید. با عکسهایی متنوع بر در و دیوار مغازهتان به مشتریان بفهمانید چه کالاهایی را برای عرضه در مغازه دارید. همچنین میتوانید با یکی از دوستانتان که دستی در تهیه عکس دارد صحبت کنید و از او بخواهید مجموعهعکسی از کالاهایتان تهیه کند. آویزان کردن این عکس در مغازه میتواند اطلاعرسانی دقیقی برای مشتریانتان باشد. بالای این تابلو عبارتی را برای اطلاعرسانی درج کنید. بهعنوان مثال بنویسید: «این کالاها موجود است» یا «کالاهای مورد نیازتان اینجاست». این کار اطلاعرسانی دقیقی برای مشتریانتان میتواند باشد.
سعی کنید حتما در میان کالاهای مکمل به جوراب نیز توجه کنید. بسیاری از مشتریان گذری شما ممکن است برای خرید جوراب به شما مراجعه کنند. از آنجا که شما فروشنده کالاهای حجاب هستید، برخی از مشتریان از شما انتظار دارند که کالاهایی مثل جوراب را هم ارائه بدهید.
آموزش شیوه بستن شال و روسری
در هر شرایطی هستید حتما یک تلویزیون تهیه کنید و آن را در معرض دید مشتریانتان قرار دهید. این تلویزیون بهتر است تصاویری از نحوه بستن شال و روسری نمایش دهد. این سیدی خود میتواند تبلیغات بزرگی را برای شما انجام دهد و به کالاهای پرفروش شما بیفزاید. امروزه شیوه بستن شال و روسری خود به یک هنر ویژه تبدیل شده است و بسیاری ترجیح میدهند از شیوههای نو در این حوزه بهره ببرند. گره ایتالیایی و عربی و لبنانی و ایرانی و ... این سیدیها در بازار وجود دارد.
مطمئن باشید بدون زحمت این سیدیها کار بزرگ بازاریابی را برای شما انجام خواهند داد. البته باید طوری تلویزیون را قرار دهید که رهگذرانی که از جلوی مغازه شما عبور میکنند آن را ببینند. در این صورت حتی کسانی که مشتری خرید شال و روسری نیستند برای خرید این سیدی به شما مراجعه خواهند کرد. در این صورت موفق میشوید در کنار این سیدی حتی شالها و روسریهای جدیدتان را بفروشید.
بهجای طبقهبندی اجناستان به شال و روسری یا روسری بزرگ و کوچک میتوانید طبقهبندیهای جدیدی به مشتریانتان ارائه دهید. بهعنوان مثال با دستهبندی شالها و روسریها با عناوین بچگانه و جوانپسند کار مشتریانتان را راحت کنید. توجه داشته باشید بخشی از مشتریان شما را کسانی تشکیل میدهند که نسبت به کامل بودن حجاب حساسیت بیشتری دارند. برای این افراد ضروری است روسریهای بزرگ و شالهای پهن داشته باشید. در کنار کالاهای مکمل، ارائه یقه حجاب، هدبند و آستین را فراموش نکنید. این یقهها و آستینها در انواع معمولی و مجلسی در بازار وجود دارد و شما میتوانید با ارائه آنها به مشتریان، آنها را مطمئن کنید که میتوانند با سبد کاملی از خرید مغازهتان را ترک کنند.
نکات تکمیلی
اگر بهعنوان یک مرد مغازه را اداره میکنید دقت کنید که نباید در مورد ظاهر مشتریانتان نظر خاصی دهید. خانمها ممکن است از اعلام نظر شما خشنود نشوند. درنتیجه باید حد و حدود خود را حفظ کنید ضمن اینکه حتما از یک فروشنده خانم نیز برای اداره و عرضه بهتر محصولات کمک بگیرید تا مشتریان برای خرید معذب نباشند.
حتما آینهای را در نقطهای مطمئن از مغازه که نه در دیدرس خودتان باشد و نه در دیدرس رهگذران، قرار دهید تا مشتریان بهراحتی بتوانند روسری مورد نظرشان را انتخاب کنند. البته در صورت بزرگ بودن فضا میتوانید اتاق پروهای کوچک هم برای این کار در نظر بگیرید. برای مشتریان دائمی خود زمان ویژهای بگذارید. حتما به یاد داشته باشید که چه محصولی را قبلا از شما خرید کردند و درخصوص رضایتشان از آن محصول جویا شوید تا آنها را برای حضور دوباره در مغازه ترغیب کنید.