مرسدس با جایگزینی کارگر، برخی از روباتهایش را کنار میگذارد. این خبر میتواند شگفتآور باشد. از چندین سال پیش، بهطور مداوم کارشناسان اعلام میکردند که ماشین بیش از پیش در صنعت جای خود را باز میکند و روباتهای هوشمند قادر هستند که دست در دست با کارگران در خط تولید کارخانه خودرو حضور یابند.
صنعت خودرو یکی از مهمترین استفادهکنندگان از روبات صنعتی است. طبق آمار سازمان بینالمللی روباتها (IFR) در سال 2014 سازندگان خودرو حدود 100 هزار دستگاه روبات جدید خریدهاند. اکنون 1/5 میلیون روبات در کارخانههای چهار گوشه دنیا مورد استفاده قرار میگیرد و در دوسال آینده احتمالا 1/3 میلیون واحدهای اضافی شروع به کار کنند، اما این خودکارسازی دستگاهها محدودیتهایی را نشان میدهد.
مارکوس شافر (Markus Schaefer) رئیس خط تولید مرسدس میگوید: «روباتها نمیتوانند درجه شخصیسازی برخی دستگاهها را در نظر بگیرند یا انواع متعدد محصولاتمان را مدیریت کنند. دستگاهها دیگر قادر نیستند ضرباهنگ تغییرات را دنبال کنند و با تمام آپشنها کار کنند.
پس از یک قرن از مرگ جان هنری (John Henry) کارگر آمریکایی افسانهای راهآهن، که با چکش بخار کار میکرد، قوانین میخواهند که دستگاهها جایگزین انسان شوند اما ما میخواهیم که از هزینه مالی جلوگیری کرده و آینده کاری کارمندانمان را تضمین کنیم.» روباتهایی که نمایشگر در خودروها نصب میکنند نیز احتمالا بهزودی با نیروی انسانی جایگزین خواهند شد.
مدیر خط تولید مرسدس گمان میکند که بازگشت انسان به زنجیره تولید خودرو باعث میشود که بهطور ملموس زمان تولید خودروها کاهش یابد. این ریسک برای سازندگان مهم است زیرا این شرکت در پایان این دهه میلادی تولید 30 مدل خودرو را شروع خواهد کرد که 10 خط آن کاملاً جدید است.
* منبع: lepoint.fr