تبرُع به معنای اقداماتی است که طی آنها به وضعیت افرادی که با مشکلاتی روبهرو شدهاند از طریق اهدای کمکهای مالی رسیدگی میشود. این موضوع سبب میشود تا شباهتی میان بیمه تکافل از جهت قمار، ربا و بهرهبرداری و استثمار یکی از طرفین معامله وجود نداشته باشد. در این فرآیند هریک از مشارکتکنندگان با اهدای مبلغی به رفع مشکل پدید آمده کمک میکند، این در حالی است که افراد در قبال سرمایهگذاری صورت گرفته از سوی آنها سودی را دریافت میکنند.
شرکت SABB Takafol فرآیند اقدامات و سرمایهگذاریهای خود را برمبنای شریعت اسلام انجام میدهد. افرادی که در این نوع سرمایهگذاری مشارکت میکنند میدانند به همان میزان که در سود حاصل از سرمایهگذاری شریک هستند، ضررهای ناشی از حوادث احتمالی را نیز که تحت پوشش بیمه تکافل هستند باید بپذیرند.
در این نوع از نظام بیمهای چنانچه سودی وجود داشته باشد بهطور مشترک میان افراد تقسیم میشود. با توجه به اینکه سرمایههای موجود در نظام بیمهای تکافل در یک نقطه جمع میشوند چنانچه هریک از اعضای این نظام بیمهای دچار ضرر شود با استفاده از سرمایه انباشته شده خسارت وی پرداخت خواهد شد. به بیان دیگر با توجه به تضمین جبران خسارت در نظام بیمه تکافل تمامی اعضای شرکتکننده در این بیمه متعهد میشوند که از یکدیگر در مقابل خسارتهای احتمالی محافظت کنند.
آنچه در عمل باید انجام دهیم
نظام بیمهای تکافل در جوامع و کشورهای اسلامی به سرعت در حال رشد است، چرا که شرکتهای ارائهکننده خدمات مالی در دنیا دریافتهاند که مدیریت و ارائه خدمات مالی قابلیت تطابق با قوانین و اصول دینی و مذهبی را داشته و چه بسا میتوانند مکمل یکدیگر باشند. اگرچه شرکت SABB Takafol در سال 2007 میلادی تاسیس شده و قدمت چندان زیادی ندارد اما شرایط مساعد این شرکت و نحوه اداره شدن آن آینده بسیار روشنی را برای این شرکت و ایده بیمه اسلامی تکافل در پی خواهد داشت.
سوالی که در اینجا میتواند مطرح شود آن است که چرا شرکتهای ارائهکننده خدمات مالی و بیمهای تاکنون متوجه ظرفیتهای بسیار زیاد بیمه تکافل نشده و اقدام خاصی را در این رابطه صورت ندادهاند؟ تجارت نهتنها در مورد کسب سود و درآمد است، بلکه به مردم کمک میکند تا با متعهد ماندن به اعتقادات و اصول مذهبی و اخلاقی که به آنها باور دارند تاثیرات اجتماعی مثبتی نیز از خود به جای بگذارند.
در پایان سوالی که توسط نویسنده مطرح میشود و به عقیده وی سوال بسیار مهم، اساسی و شاید غیرعادی به شمار میرود آن است که چگونه کسبوکار شما میتواند به افرادی که باورهای مذهبی قدرتمندی داشته و برمبنای اصول مذهبی و اخلاقی خود زندگی میکنند کمک کند؟ در اینجاست که باید به ظرفیتهای موجود در این قبیل بازارها توجه داشت و محصولات و خدماتی متناسب و مطابق با نیازهای افراد به بازار ارائه کرد.