چندوقتي است که شرکتهاي بيمه، قدرت خود را در کمپينهاي تبليغاتي مختلف به رخ هم ميکشند. اين زورآزمایی با اکران کمپينهاي تبليغاتي به موازات هم توسط اين شرکتها در شهر نمود پيدا ميکند. اکثر کمپينهاي تبليغاتي شرکتهاي بيمه با هزينههاي بالا و سرسامآوري در چندين فاز اجرا ميشود. نکته جالب اينکه اکثر اين شرکتها از يک شيوه تبليغاتي استفاده ميکنند. اغلب اين شرکتها در کمپينهاي تبليغاتي خود براي شروع، آگهيهاي کدگذاري شدهاي را اکران و بعد از مدتي رمزگشايي ميکنند؛ شيوهاي که اگر بهدرستي اجرا نشود نهتنها مورد توجه مخاطبان قرار نخواهد گرفت بلکه تا زمان رمزگشايي بهطور کلي مشتريان پيام را فراموش خواهند کرد.
در ميان شرکتهاي بيمه، آگهيهاي تبليغاتي بيمه دانا متفاوت از مابقي بيمههاست. اين شرکت در آگهيهاي خود از يک مصرع شعر معروف بهجاي شعار تبليغاتي استفاده کرده است.
صنايع و اشعار ادبي در شعار تبليغاتي مدتهاست که در کشور ما مورد استفاده قرار ميگيرد. شرکتهايي که از اين شيوه استفاده ميکنند، اغلب جملهاي را با ضرباهنگ شعري معروف يا بخشي از یک شعر را با ترکيب کلمات ديگر به جاي اسلوگان آگهي خود استفاده ميکنند.
بههرحال يافتن شعري متناسب با اهداف تبليغاتي به صورتي که بر مشتريان نيز تاثيرگذار باشد، کار آساني نيست. حال در اين ميان، شرکت بيمه دانا به جاي شعار تبليغاتي خود عينا از يک مصرع شعر معروف استفاده کرده است. اين شرکت از مصرع معروف «توانا بود هر که دانا بود» به عنوان شعار تبليغاتي خود استفاده کرده است. اين شرکت براي شروع کمپين خود يکسري آگهي کدگذاري شده را بدون لوگوی بيمه دانا و نام اين شرکت اکران کرده بود. در آگهيهاي کدگذاريشده اين شرکت در شعار تبليغاتي يا همان مصرع شعر، کلمه دانا جاافتاده بود.
در قسمت پاييني آگهي يک شماره ارسال پيامک به همراه جملهاي قيد شده بود که عنوان ميکرد، کساني که شعر را کامل کنند و کلمه جا افتاده از مصرع را به شماره موردنظر ارسال کنند، جايزه خواهند گرفت. هر فردي که از کنار اين آگهي عبور ميکرد، ناخودآگاه اين مصرع معروف را با خود زمزمه ميکرد و فورا متوجه جاي خالي کلمه دانا در شعر ميشد. نگارش شعر در آگهي خوانا و مشخص بود و مخاطب نيازي به کلنجار رفتن براي خواندن آن نداشت.
مدتي گذشت و آگهي کامل شد. طراح اين بار از لوگوي بيمه دانا و مصرع کامل به جاي شعار تبليغاتي در قسمت بالاي آگهي استفاده کرده بود. نکته جالب اينکه بهخاطر کد دادن به مخاطب و بيان هدف طراح آگهي از جا انداختن کلمه دانا، در شعار يک ابرو باز و کلمه موردنظر نوشته شده بود. با اينکه طراح براي آگهي از تصاوير و المانهاي خلاقانهاي استفاده نکرده بود و به تصوير کشيدن صندلي و هديهاي روي آن در آگهي نکتهاي را در ذهن مخاطبان تداعي نميکرد ولي شعار آنچنان جالب بود که تمام نواقص ديگر آگهي را ميپوشاند.
در اين آگهي طراح از قدمت بيمه دانا در قسمت پاييني آگهي سخن گفته بود که باز به نظر ميرسيد با شعار همخواني چنداني نداشت. بههرحال باتمام توصيفات به نظر آگهي اين شرکت آرام و بيصدا تاثيرخود را گذاشته است و اگر در آينده اين شرکت روي اين شعار تبليغاتي خود تاکيد بيشتري کند و آن را در ذهن مشتريان حک کند، بازخوردهاي جالبي را دريافت خواهد کرد. در واقع اين شرکت بهراحتي ميتواند اين مصرع معروف را با برند خود گره بزند، به صورتيکه هر وقت مشتريان اين مصرع را ميشنوند به سرعت نام اين شرکت را به ياد بياورند.