کافیشاپ تنها به یک دکوراسیون چشمنواز یا ارائه یک طعم خوب قهوه ختم نمیشود، بلکه باید در ذهن مشتری یک خاطره ماندگار و یک حس خوب و شیرین از خود به جای گذارد. اگر در این شغل فعالیت دارید، همیشه باید دقت کنید که یک کافیشاپ موفق همه اصول را در کنار هم رعایت میکند، از یک طراحی داخلی گرم و صمیمی گرفته تا ارائه سرویس و خدمات مناسب به مشتریان و همچنین یک مدیریت هوشمند و کارآمد. یک کافیشاپ ایدهآل باید درخور فرهنگ، اجتماع و جغرافیایی باشد که در آن فعالیت میکند. امروزه مشتریها تمایل دارند جاهایی را انتخاب کنند که مثل آینه بینش آنها را نسبت به جهان منعکس کند، پس مثلا اگر قرار است کافیشاپها بهصورت زنجیرهای باشند و شعبات مختلف در نقاط مختلف داشته باشند، دلیلی وجود ندارد که همه یکرنگ و یک شکل ساخته شوند، بلکه باید براساس موقعیت جغرافیایی که دارند، تطبیق داده شوند.
درک و فهم آنکه مشتریها چه حس و حالی نسبت به فضای کافیشاپ خواهند داشت، یک نکته کلیدی است یعنی همیشه باید خودمان را جای مشتریها بگذاریم و نحوه برخورد و تصمیمگیری مشتریها را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم و براساس آن به طراحی یک محیط دنج و آرام بابمیل مشتریها بپردازیم. شما بهعنوان مدیر کافیشاپ باید از هماهنگی کامل بین طراحی و نحوه اداره کافیشاپ اطمینان حاصل کنید. در این کسبوکار باید بهحداکثر تاثیرگذاری تاکید شود؛ در واقع با دکور زیبای کافیشاپ میتوان یک حس گرم و صمیمی را به مشتری منتقل کرد. در ادامه به ارائه نکتههایی برای خلق یک محیط زیبا و دلنشین برای داشتن اوقاتی خوش میپردازیم.
یک طرح کسبوکار خلق کنید
یکی از مهمترین قدمها در راه باز کردن یک کافیشاپ موفق و پرطرفدار این است که یک طرح کسبوکار پیاده سازید، نوع فعالیت خود را در آن توضیح دهید، نحوه سودآوری و رقیبان خود را تجزیه و تحلیل کنید، طرحهای رشد و توسعه تجارت خود را بازگو کنید، استراتژیهای لازم را در راه رسیدن به اهداف خود برای حل مسائل و مشکلات احتمالی شرح دهید، بعد از پیادهسازی طرح اولیه کسبوکار در کنار هزینههای ابتدایی که برای آغاز بهکار کنار میگذارید، فراموش نکنید که همه زمان و انرژی شما برای این کسبوکار اختصاص دارد که ممکن است حتی به مدت ششماه هم سودمند نباشد، پس حداقل برای پوشش مخارج شخصی ششماهه خود پساندازی را کنار بگذارید.
موقعیت
شما باید با دقت فراوان مناسبترین محل را برای کسبوکار خود انتخاب کنید. دسترسی آسان و داشتن فضای کافی برای پارکینگ از جمله عوامل مهم است. حتی تعداد عابرانی که از محل کافیشاپ عبور میکنند، مهم است. باید جایی مناسب را انتخاب کنید تا هنگام عبور توجه عابران را جلب کند.
بازاریابی
بخش عمده کسبوکار شما به تعداد عابرانی بستگی دارد که از جلوی کافیشاپ عبور میکنند. بهتر است ورودی کافیشاپ خود را به خوبی نورپردازی کنید، پشت پنجره کافیشاپ گلدانهای کوچک و زیبا قرار دهید. یک تخته سیاه کوچک تهیه کرده و روی سهپایه جلوی ورودی قرار دهید. خلاصهای از منوی خود را روی آن یادداشت کنید. چند منوی کافیشاپ را همراه با گرافیک زیبا در همین بخش بگذارید تا در دسترس عابران باشد. میتوانید یک وبسایت راهاندازی کرده و در داخل سایتهای راهنمای غذا ثبتنام کنید تا برای کافیشاپ شما تبلیغ کنند. برنامههای ویژه نظیر تخفیف، رایگان بودن برخی آیتمهای منو در روزی خاص، مثلا رایگان بودن قهوه ترک در روزهای شنبه برای خانمها، میتواند باعث شود مشتریها باز هم به کافیشاپ شما سر بزنند.
انتخاب منو
منوی کافیشاپ خود را بسیار قوی طراحی کنید. از یک گرافیست برای طراحی منوی زیبا کمک بگیرید؛ زیرا در واقع مشتریها انتخاب خود را با چشم از بین آیتمهای منو انجام میدهند، از عکسهای زیبا برای نمایش آنچه که مشتریها در انتظارش هستند، استفاده کنید و سعی کنید عکسها با آنچه به مشتریها ارائه میشود، منطبق باشد و زیاد اغراق نکنید، همیشه سعی کنید با نمایش عکسها هم مهارت متصدی قهوهساز خود و هم خوشطعم بودن نوشیدنی را به نمایش بگذارید، بعضی مواقع ممکن است مشتریها در انتخاب سفارشهای خود از بین نوشیدنیهای موجود مردد باشند ولی با نمایش یک تصویر مناسب میتوان به انتخاب درست آنها کمک کرد، حتی میتوانید منوی نوشیدنیها و کیکها را در یک تخته سیاه بزرگ روی دیوار با زاویه دید مناسب برای تمام مشتریها قرار دهید و در آن پیشنهاد ویژه یا پرطرفدارها را به نمایش بگذارید، با اینکار میتوانید در انتخاب بهتر به مشتریان کمک کنید.
کیفیت
ســــعی کنید بهتریــن شیرینیفروشیها را شناسایی کنید. مثلا ممکن است فلان شیرینیفروشی بهترین کیک پنیرها را تولید کند با آنها قرارداد ببندید و شیرینیهای خود را از آنجا تهیه کنید. برای تولید نوشیدنیهای خود از بهترین متخصصان در این زمینه استفاده کنید، تا طعم نوشیدنیها و کیکهای شما همواره در خاطر مشتریان باقی بماند و آنها را برای تجربه دوباره تشویق کند. صندلیهایی که برای کافیشاپ انتخاب میکنید باید راحت باشد، زیرا مشتریان برای قرارهای کاری، دونفره و دوستانه به شما مراجعه میکنند پس باید در طول یک یا دو ساعت توقف خود احساس راحتی داشته باشند. یکی دیگر از عوامل جذب مشتری ارائه اینترنت رایگان است.
نورپردازی
هرگز قدرت نورپردازی را فراموش نکنید، با یک نورپردازی ایدهآل میتوانید فضای کافیشاپ را دگرگون سازید، میتوانید از یک لوستر زیبای قدیمی در مرکز کافیشاپ استفاده کنید. البته نور آن را در حد متوسط یا کم تنظیم کنید، زیرا نور زیاد برای ایجاد فضای دنج و آرام زیاد مناسب نیست. اگر روی دیوارها از بافت خاصی مثل نقوش برجسته یا آجر استفاده میکنید میتوانید با نورپردازی از پایین به بالا این نقوش را بیشتر در معرض نمایش بیننده قرار دهید یا برای تاکید روی تصاویر یا نقاشیهای روی دیوار از نورهای تاکیدی و هالوژنها روی سقف با زاویه ۳۰ درجه نسبت به دیوارها، برای نمایش بهتر تابلوها استفاده کنید. همیشه در نظر داشته باشید که نورپردازی مناسب میتواند توجه مشتریها را به نقاط تاکیدی که مدنظر شماست جلب کند.
استخدام تدریجی نفرات
برای کافیشاپ به افرادی احتیاج دارید تا سفارشها را بگیرند و جوابگوی نیازهای مشتریان باشند. از طرفی به متخصصان برای تهیه نوشیدنیها نیاز دارید، اگر کسبوکار خود را تازه شروع کردهاید پیشنهاد میشود برای هفتههای ابتدایی از دوستان و آشنایان که علاقهمند هستند بهطور داوطلبانه به شما کمک کنند استفاده کرده، سپس با گذشت زمان و براساس نیاز، افراد را استخدام کنید.
داشتن نگرش مثبت
مثل هر تجارت دیگر شما با چالشهایی روبهرو خواهید بود تا بتوانید کافیشاپ را سروسامان دهید. همیشه سعی کنید، نگرش مثبت خود را حفظ کنید. باید فرهنگ مشتریمداری را در کافیشاپ نهادینه کنید. در جامعه ما در بسیاری مواقع فرهنگ مشتریمداری رعایت نمیشود، شما سعی کنید این زمینه را تقویت کنید و از کارمندان خود نیز بخواهید تا اصول احترام به مشتری و حقوق آنها را رعایت کنند، با اینکار یک تبلیغ مثبت برای خود ایجاد خواهید کرد. بهعنوان مدیر یک کافیشاپ سعی کنید کیفیت کار را بهتر و بهتر کنید. یک صندوق پیشنهاد در راهروی خروجی قرار دهید تا مشتریها بتوانند نظریههای خود را به شما منتقل کنند و شخصا نظریههای آنها را بررسی کنید، همیشه حواستان باشد کیفیت را بهگونهای حفظ کنید تا از زبان مشتریها واژه «دیگر مثل سابق خوب نیست» را نشنوید.