شرکتهای در حال رشد برای رسیدن به جایگاه ویژه در بازار، میلیونها تومان هزینه بابت مشاوره میپردازند و پیشنهادات بازاریابی که هزینههای زیادی برای آنها در پی دارد دریافت میکنند. این در حالی است که اگر خود مدیران باهوش باشند، ایدهها و راههای بازاریابی زیادی وجود دارد که میتوانند با کمترین هزینه آن را اجرایی کنند.
استفاده از اینترنت
ایجاد یک صفحه خانگی برای کسبوکارتان تقریبا کمهزینه است و میتواند در دسترس اکثر مردم قرار بگیرد. همیشه در وبسایتتان شماره تماس یا آدرس ایمیلتان را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دهید تا در صورت تمایل با شما تماس بگیرند. اگر خرده فروش هستید عکسهای محصولتان را بهصورت آنلاین روی وبسایت قرار دهید. روی موتورهای جستوجوی مختص کشور خود و در صورت امکان روی گوگل تبلیغات انجام دهید. این روش کمهزینه است و میتواند سبب تشویق تعداد زیادی از خریداران بالقوه به خرید از سایت تجاری شما شود.
چاپ آگهی روی برگه
نتیجه بازاریابی و پست مستقیم عمدتا به این موضوع بستگی دارد که شما تا چه میزان تمایل به یافتن بازار هدف و انتقال مواد با کیفیت به آنها دارید. مسلما هزینهای که برای دیدار رو در رو یا حتی پست شخصی به هر مشتری میپردازید بسیار بیشتر از یک آگهی چاپ شده است اما میتوانید به جای بازاریابی مستقیم و دیدار فرد به فرد با مشتریان وفادار، از برگههای چاپ آگهی استفاده کنید و شخصی را به کار بگیرید تا آن آگهی را به دست مشتریان وفادارتان برساند یا برایشان پست کند. البته شرکتها معمولا این کار را خودشان مستقیم انجام نمیدهند، بلکه از شرکتهایی که این کارهای خدماتی را انجام میدهند کمک میگیرند. آنچه مشهود است این است که هزینه پرداخت شده به شرکت تبلیغاتی بابت این کار بسیار کمتر از بازاریابی مستقیم و ارسال بسته تبلیغاتی به آدرس آنهاست.
نشریات زرد
اکثریت مردم خصوصا جوانان و زنان خانهدار روزنامههای زرد را میخوانند. میتوانید در این روزنامهها آگهیهای تبلیغاتی بزنید بهخصوص اگر کسبوکار شما مرتبط با این طیف باشد، مشتری بیشتری پیدا خواهید کرد. مثلا اگر کسبوکارتان به وسایل آشپزخانه مرتبط است، میتوانید در مجلات آشپزی و روزنامههای مختص بانوان آگهی خود را منتشر کنید. با این روش در مقابل هزینه نسبتا کمی که میکنید در سراسر کشور دیده میشوید.
شرکت در خیریهها
مردم امور خیریه را دوست دارند. حضور یافتن در میان عام و تبلیغ محصول یکی از جنبههای بازاریابی است اما اینکه برای امور خیریه غرفه زده باشید علاوه بر انجام مسئولیت اجتماعی، حس خوشایندی در ذهن مشتری ایجاد میکنید. اگر مخاطب بداند که شما درآمد حاصل شده از این غرفه را به امور خیریه اهدا میکنید، حس نوعدوستی او را ترغیب به خرید میکند. این کار علاوه بر ایجاد مشتری برای شما، نام برندتان را بهعنوان برندی محبوب مطرح خواهد کرد.
جایزه دهید
میتوانید در کنار بستههای سفارش خود که به مشتریان یا شرکتهای بزرگ میفرستید، محصولاتی مانند ماگ یا خودکار و تی شرت را که تصویر لوگویتان روی آن قرار دارد به شرکت سفارشدهنده هدیه دهید. با این کار هم مراتب تشکر را از آنها بابت خریدشان به عمل میآورید و هم اینکه هدیهتان یعنی محصولی با لوگوی شما روی میز یا در دست آنها قرار دارد که ممکن است نظر مشتری بالقوه دیگری را جلب کند.