آژانسهای آنلاین و سایتهای رزرویشن شبیه هم هستند، اما همه فعالیتهایشان مثل هم نیست. گونههای مختلفی از این آژانسها مشغول کارند که بعضی در زمینه فروش بلیت و بعضی در رزرو هتل و بعضی در هر دو فعالند. اما تفاوتهایی با هم دارند که هر کدام را در یکی از دستهها قرار میدهد. ناگفته نماند که بسیاری از این سایتها چندان قابل اعتماد نیستند. اما شهرتی که دهان به دهان از مشتریان به مسافران بالقوه منتقل میشود، یکی از راههایی است که آژانسهای معتبر میتوانند اعتمادها را به سمت خود جلب کنند. در کل سه نوع از قابل اعتمادترین آژانسها و سایتهای رزرویشن شناخته شدهاند که اغلب سایتهای موفق در یکی از این سه دسته میگنجند.
پیشخرید مستقیم
این آژانسها شما را ملزم به پرداخت کامل هزینه در زمان رزرو میکنند. آنها پول شما را تا زمان نهایی شدن خریدتان نگه میدارند. بعضی از آنها کارتی اعتباری برایتان در نظر میگیرند که در صورت بروز تخلفات هتل را وادار میکند پول شما را پس دهد. این آژانسها با هتلهایی که در سایت موجودند ارتباط مستقیم دارند و کار شما را بسیار ساده میکنند؛ میدانید همه چیز پرداخت شده و دیگر پول اضافهای نمیدهید، دقیقا میدانید که به پول کشور خودتان چقدر پرداخت میکنید و هر مسئلهای که درباره پرداختتان پیش بیاید آژانس مسئولیت آن را بر عهده دارد و باید مسئله را با هتل حل کند. با توجه به اینکه پرداخت در این سایتها به طور کامل هنگام رزرو انجام میشود، کاربران باید همه اطلاعات را به دقت بخوانند و از همه شرایط اطلاع داشته باشند. در عوض همه چیز مطمئن و قابلپیشبینی جلو میرود و اتفاق غیرمنتظره کمتر احتمال وقوع دارد.
رزرو بدون پرداخت
این آژانسها هم ارتباط مستقیم با هتلها دارند با این حال خودشان از مشتریان پولی نمیگیرند و این وظیفه را به هتل واگذار میکنند. (گرچه میتوانند موارد همراه با پیشپرداخت را هم توصیه کنند.) شیوه پرداخت هم توسط هتل تعیین میشود و میتواند براساس سیاستهای هر هتل متفاوت باشد. یعنی ممکن است همه هزینه یک جا گرفته شود یا ممکن است بخشی از آن تا قبل از اقامت دریافت شود و بخشی در لحظه ورود به هتل. بعضی از هتلهای کوچکتر هیچ هزینهای برای رزرو دریافت نمیکنند و تنها به گفته مشتریانشان اکتفا میکنند.
این آژانسها از امنترین شیوههای رزرو آنلاین به حساب میآیند. البته مزایا و معایبی دارند؛ از جمله آنکه زمان بیشتری برای بررسی بودجه سفر به فرد میدهند، در برابر آن ممکن است مجبور شوید در کشور مقصد هزینه را با پول همان کشور پرداخت کنید و به ضررتان تمام شود. ممکن است در زمان پرداخت در داخل هتل مالیاتهایی نیز به مبلغ اضافه شود. پس به نفعتان است که اگر تصمیم قطعی را گرفتهاید سراغ سایتهای نوع اول بروید.
سایتهای جستوجوی مقایسهای
این سایتها در سالهای اخیر بسیار محبوب شدهاند. آنها در واقع تکلیفهای مشتریان بیحوصلهای را انجام میدهند که برای گشتن به دنبال اطلاعات مورد نیازشان تنبلی میکنند. آنها با هتلها ارتباط مستقیم ندارند و کارشان در فرستادن مشتریان به سایتهای آژانسهای آنلاین دیگر خلاصه میشود. البته استفاده از این سایتها ریسک بیشتری دارد. تنها مزیت آنها مقایسه فرصتهای مختلف و قیمتهایشان است.
ایده اصلی این است که مشتری به اطلاعات مورد نظرش در مقایسه با موارد مختلف دست پیدا کند و به صفحه اصلی هتلی که انتخاب میکند هدایت شود. هرچند سایت از این لحظه به بعد دیگر اقدامی برای مشتریانش انجام نمیدهد. این سایتها متکی به کلمات کلیدی هستند که در وبسایت پیشبینی شده و براساس آنها اطلاعات را نمایش میدهند. گاهی اطلاعات موجود در این سایتها صحیح نیستند و به موقع به روز نمیشوند. از آنجا که این سایتها ارتباط مستقیم با هتلها ندارند، در برابر مشکلات پیشآمده هم مسئولیتی ندارند. بنابراین این سایتها باید فقط برای مقایسه استفاده شوند، نه هیچ کار دیگر!