اسپرایت نام یک نوشیدنی شفاف با طعم لیمو یا لیمو ترش است که فاقد مواد کافئینی است. کارخانه تولیدکننده این نوشیدنی در سال 1959 بهعنوان فانتا کلار در آلمان غربی ایجاد شد و در سال 1961 توسط کمپانی کوکا کولا در ایالت متحده آمریکا توسعه یافت و کار خود را آغاز کرد. این نوشیدنی در پاسخ به تقاضای بازار و رقابت با سون آپ تولید شد و در بطریهای سبز، آبی و نقرهای با لیبل سبز و آبی جای گرفت.
روند بازاریابی این شرکت طی سالهای مختلف به شرح زیر است: در سال 1978 اسپرایت در طبقه محصولات نوشیدنی رهبری بازار را از آن خود کرد. اسپرایت در دهه 60 تا 70 میلادی از طریق برنامههای بازاریابیاش مانند تبلیغات برای نوشیدنیهای غیرالکلی محبوبیت پیدا کرد.
همچنین از دهه 70 تا 80 میلادی هم به دلیل شعار آگهیهایش مانند «ترش طبیعی» مورد توجه بود. در اواخر دهه 80 میلادی هم در گروه سنی نوجوانان هواداران زیادی داشت. در دهه 90 آگهیهای تلویزیونیاش را اکران و از چهرههای محبوب بسکتبال در آنها استفاده کرد. درسال 2000 قوطیهایی برای محصول این برند طراحی شد که سبب دیده شدن آن در میان 100میلیون قوطی محصولات دیگر شد.
در سال 2007 هم لوگوی شرکت عوض شد. لوگوی جدید شامل دو شکل نیم دایرهمانند بود که حرف را مانند تصویر یک لیمو شکل میداد. این طراحی روی قوطیها اعمال شد و شعار آن نیز از «به تشنگیتان احترام بگذارید» به «احترام بگذارید» تغییر کرد و همزمان آگهیهای تبلیغاتی مختلفی برایش ساخته شد. این برند در سال 2009 نیز لیبلش را تغییر داد و لوگوی S مزبور را پس از دو سال حذف کرد و شکل جدیدی به آن داد.
نخستین محصول این شرکت با نام اسپرایت زیرو در سال 1974 به بازار عرضه شد که عاری از شکر بود. پس از آن محصولات فرعی دیگری با نامهای مختلف تولید شد. مثلا اسپرایت آیس نوشیدنی با طعم نعنا بود که در سال 2002 در کرهجنوبی با نام اسپرایت آبی و در کانادا با نام اسپرایت یخی به بازار عرضه شد. همچنین در سال 2012 این نوشیدنی در فرانسه 30 درصد شکر موجود در نوشیدنی را حذف کرد و آن را با گیاه استویای شیرین جایگزین کرد. این کار سبب شد نوشیدنی کالری کمتری داشته باشد.
این حرکت در ایرلند، بریتانیا و هلند نیز در سال 2013 مورد استقبال قرار گرفت و انجام شد. جدیدترین محصول این برند در سال گذشته محصولی بود که طعم ترکیبی ترش و شیرین داشت و در بستههای دو لیتری در سال 2014 عرضه شد. این طعم جدید در انتهای تابستان و همزمان با فستیوالهای آن بازه زمانی به بازار آمد. شرکت در این باره میگوید: «ما به ذائقه هوادارانمان احترام میگذاریم و صدای آنها را میشنویم و در پاسخ به تقاضای آنها محصولات جدیدی را عرضه میکنیم.»