ارائه آمار صحیح برای یک تولید کننده یا فعال اقتصادی یک امر حیاتی است. این آمار همان نقشی را برای یک فعال اقتصادی یا تجاری در بر دارد که نتیجه آزمایش برای یک پزشک در برخواهد داشت. هر دو برای پیش بینی آینده و تعیین استراتژی چه درمانی و چه اقتصادی نیازمند استفاده از آمار البته دقیق و مستند است.
همان گونه که اعلام نتیجه یک آزمایش برای تشخیص بیماری تا ارائه یک نسخه درمانی کامل برای یک پزشک و بیمار حائز اهمیت است، ارائه یک آمار دقیق نیز برای ارزیابی آسیب ها و فرصت ها و ارائه یک توان تحلیل مناسب به جهت تصمیم گیری درست در بخش اقتصادی نیز برای یک مدیر یا کارآفرین حائز اهمیت است.
در بخش های فعالیتی مختلف نظیر سنگ و ساختمان شاید آمارها اشتباه نباشد اما باید به این مهم اذعان داشت که قطعاً آمارها از درصدی تناقض برخوردار بوده وهمین آمارهای متناقض بعضاً ایجاد سردرگمی نیز کرده است، در ارائه آمار برای بحث های صادراتی تا معادن یا مبادی خروجی و گمرکات این آمارها بعضاً از دقت لازم برخوردار نبوده و متناقض بوده، بنابراین ضرورت ارائه یک آمار دقیق و صحیح و البته شفاف در بحث هایی نظیر مطالعات بازار برای شناسایی بازارهای هدف و صادرات که نیازمند آمارهای دقیقی هستند خودش را نشان خواهد داد.
ارائه این آمارهای درست و البته شفاف و دقیق برای به دست آوردن تحقیقاتی پیرامون تعیین یا مشخص شدن درآمد سرانه هر کشور یا بازار هدف و حتی نقشی که در توسعه یک کشور دارند تعیین کننده است. از این رو اگر این آمارها به صورت صحیح و دقیق اطلاع رسانی نشوند، می توانند در طولانی مدت برای تعیین استراتژی یک خط تولید یا استراتژی صادرات یک مجموعه تولیدی به قدر کافی دردسرساز باشند.
از سوی دیگر آمارهایی که از سوی سازمان توسعه تجارت درخصوص نمایشگاه هایی که در خارج از کشور برگزار می شود یا میزان تولیدات تا میزان صادرات این تولیدکنندگان یا مجموعه شرکت کنندگان حاضر در این نمایشگاه های برای تولیدکنندگان یا هر فعالیت اقتصادی دیگری حائز اهمیت است.
بنابراین باید توجه داشت مباحثی که در آمار گنجانده خواهد شد به شکل شفاف و دقیق از سوی این سازمان تهیه شده و دراختیار تولیدکنندگان یا صادرکنندگان قرار گیرد تا بتوانند در پیشبرد اهداف صادراتی و پیدا کردن بازارهای هدف نقش بسزایی را ایفا کنند.
درخصوص ارائه آمار از سوی سازمان های بخش خصوص باید گفت این موارد هنوز در بین مردم نهادینه نشده است. سازمان هایی که بانک ها را رتبه بندی می کنند یا سازمان هایی که مسئولیت اعتبار سنجی این آمارها را برعهده دارند. هنوز از رشد قابل توجهی برخوردار نیستند که بتوانند آمارهایی کاملاً دقیق را ارائه دهند و تولیدکنندگان نیز بتوانند ارزیابی های مؤثری از این آمارها داشته باشند.
باید یادآور شد هنوز آمارهایی که توسط سازمان آمار ارائه می شود به دلیل وابستگی به سازمان برنامه و بودجه و تصمیم گیری های دولتی که در آن دخیل است تا حدی قابل استناد هستند چراکه این قبیل آمارها میدانی بوده و می توان برای راهگشایی در امر اقتصادی به آن استناد کرد.
درخصوص تشکیل یک سازمان یا نهاد خصوصی نیز باید افزود که داشتن یک نهاد خصوصی یا سازمان خصوصی در مورد ارائه اطلاعات این مهم ایده آل بخش خصوصی است اما مشروط به آنکه آمارهای ارائه شده از سوی این سازمان یا نهاد های خصوصی قابل اطمینان باشد یا اگرهم چنین سازمان یا نهادی برای ثبت و درج آمار تشکیل یا هزینه می شود اطلاعات آن در اختیار عموم قرار بگیرد که تا به امروز اگر چنین اتفاقی افتاده اطلاعات در اختیار عام قرار نگرفته است.
البته ناگفته نماند كه اگر این اطلاعات از طریق بخش خصوصی جمع آوری شود جامعه اعتماد بیشتری پیدا خواهد كرد چراكه یكی از آسیب ها و عوارضی كه به صورت میدانی جمع آوری می شود، درصدی از جامعه اطلاعات غلط می دهند چون باور دارند این اطلاعات در راستای سیاست های تنبیهی مثل اخذ مالیات بیشتر یا قطع یارانه ها و غیره است.
درخصوص اعتبار این قبیل مراکز آماری نیز باید افزود که این اعتبار یا باید از سوی دولت ارائه شود یا از سوی ارگان هایی که نقش حامی را دارند مثل اتاق های بازرگانی چراکه اتاق ها، ارگان بخش خصوصی و مشاور هر سه قوه در زمینه تولید یا معادن و کشاورزی هستند.
باید افزود اتاق های بازرگانی از قلب بخش خصوصی به وجود آمده اند و دولت نیز به عنوان مشاور آنها را پذیرفته است. در شرایط فعلی نیز اگر نهادهایی از درون همین اتاق های بازرگانی یا تشکل های مردمی که نقش جدی درون دولت دارند تشکیل شوند و دولت نیز آنها را حمایت کند قاعدتاً نقش بسزا و مطلوبی برای ارائه آمار در راستای تولید و توسعه خواهند داشت.