مرور تحولات دنیای شبکه های اجتماعی بدون توجه به اینستاگرام همیشه یک چیزی کم دارد. از زمان شروع به کار اینستاگرام سلطه فیس بوک و توییتر بر عرصه پلتفرم های اجتماعی به پایان رسید و از همه مهمتر کاربران موبایل تبدیل به هدف درجه یک توسعه دهندگان نرم افزار و صدالبته بازاریاب ها شدند. چنین سابقه درخشانی خیلی از کارآفرینان را متقاعد کرد تا لقب بهترین پلتفرم دنیا را به اینستاگرام بدهند. البته این وسط همیشه کار مدیران اینستاگرام بی عیب و نقص نبوده است. مثلا سرویس IGTV که همین چند سال قبل با کلی سر و صدا راه اندازی شد، حالا دیگر حتی یک خبر هم درباره اش به گوش نمی خورد.
مدیران ارشد اینستاگرام سال 2018 برای رقابت با یوتیوب اقدام به راه اندازی سرویس IGTV کردند. منطق پشت این کار بی نهایت ساده بود؛ در دنیایی که یوتیوب به عنوان اولین انتخاب برای تماشای ویدئوی بلند شناخته می شود، چرا اینستاگرام عرض اندامی در این رابطه نداشته باشد؟ همین ذهنیت هیجان انگیز سنگ بنای تلویزیون اینستاگرام (همان IGTV خودمان) شد. احتمالا شما هم تماشای ویدئوهای طولانی در اینستاگرام را به یاد دارید؛ همان ویدئوهایی که معمولا برندها همزمان در یوتیوب هم آپلود می کردند!
اگر به تازگی هوس آپلود ویدئوهای طولانی در اینستاگرام به سرتان زده باشد، احتمالا برای پیدا کردن گزینه IGTV حسابی به دردسر افتاده اید. انگار که این سرویس دیگر وجود خارجی ندارد و اینستاگرام هم اصلا صدای ماجرا را درنیاورده است. با این حساب بد نیست از خودمان بپرسیم چه بلایی سر سرویس IGTV آمده است؟
مطلب مرتبط: بازاریابی و توسعه کسب و کار با استفاده از سرویس IGTV
کوتاه ترین جواب برای سوال بالا «توقف پروژه IGTV از طرف مدیران ارشد متا» است. با این حال لازم نیست خیلی نگران شوید؛ چراکه امکان به اشتراک گذاری ویدئوهای بلند در اینستاگرام هنوز هم وجود دارد. ما در این مقاله قصد داریم جوابی مفصل برای این سوال که «چه بلایی سر سرویس IGTV آمده؟» پیدا کنیم. در این بین بعضی از تغییرات اینستاگرام و نحوه استفاده بازاریاب ها از آن را نیز زیر ذره بین خواهیم برد. پس با ما همراه باشید تا یکی از پرسر و صداترین پروژه های اینستاگرام را مرور کنیم.
چرا پروژه IGTV شکست خورد؟
یوتیوب با سیستم پرداخت سهم تولیدکنندگان محتوا در طول سال های اخیر گرد و خاک بی نهایت زیادی در بازار داشته است. اگر تا حالا اسم این سیستم به گوش تان نخورده، اجازه دهید آن را با یک مثال کاربردی بررسی کنیم. فرض کنید شما یک اینفلوئنسر حرفه ای در صنعت خودرو هستید. در این صورت احتمالا منبع اصلی درآمدتان پیدا کردن اسپانسرهای مختلف خواهد بود. یوتیوب خودش به عنوان اسپانسر اصلی تولیدکنندگان محتوا دست به کار شد و به حساب های رسمی که تعداد مشخصی دنبال کننده و بازدید ویدئو داشته باشند، بخشی از درآمد تبلیغاتی اش را اختصاص می دهد. به زبان خودمانی، شما با تولید محتوا در یوتیوب دیگر لازم نیست حتی دنبال اسپانسر برای درآمدزایی باشید. فکر می کنم حالا دیگر خیلی خوب فهمیده باشید چرا چند سالی است همه دنبال تولید محتوا در یوتیوب هستند، مگر نه؟
اینستاگرام با راه اندازی سرویس IGTV در واقع قصد داشت برای یوتیوب خط و نشان بکشد. مدیران ارشد اینستاگرام بارها و بارها بر روی لزوم اصلاح شیوه پرداخت هزینه به اینفلوئنسرها و به طور کلی اکانت های پربازدید تاکید کرده بودند. با این حال تعلل اعصاب خُردکن آنها باعث شد یوتیوب بازار را در مشت خودش بگیرد. وقتی هم که سال 2018 اینستاگرام بالاخره سرویس IGTV را رونمایی کرد، تیک تاک کم کم داشت پا می گرفت (چه بدشانسی بزرگی!).
با ورود موج کرونا به زندگی روزمره خیلی از مردم دیگر حوصله پلتفرم های قدیمی را نداشتند. درست در همین زمان تیک تاک با تم موزیکال و ویدئوهای کوتاه دل مردم را برد. بی شک کنار هم قرار دادن ظهور تیک تاک و تغییر سلیقه کاربران به سوی ویدئوهای کوتاه به خوبی شکست پروژه IGTV را مشخص می سازد. در چنین موقعیتی ادامه این پروژه فقط اینستاگرام را تبدیل به سوژه خنده کاربران می کرد. به همین خاطر از سال گذشته به روز رسانی تلویزیون اینستاگرام رسما متوقف شد.
مطلب مرتبط: چگونه بهترین استفاده را از IGTV داشته باشیم
بی شک پذیرش شکست برای برندی به بزرگی اینستاگرام ساده نیست، اما وقتی پای میلیون ها دلار بودجه وسط باشد، ادامه دادن روندهای قدیمی هرگز به صلاح نیست. از قدیم گفته اند «جلوی ضرر را از هر جا بگیری منفعت است» و این دقیقا همان کاری است که مدیران متا درباره سرویس IGTV انجام دادند. البته نباید فکر کنید دیگر خبری از ویدئوهای طولانی در اینستاگرام نیست؛ چراکه زاکربرگ و رفقا به همین راحتی ها پا پس نمی کشند!
تغییرات فرمت ویدئو در اینستاگرام
اینستاگرام دیگر به طور رسمی از تلویزیون خودش پشتیبانی نمی کند، اما این به معنای خداحافظی با ویدئوهای طولانی نیست. در عوض مدیران متا سعی کرده اند با ترکیب نیازهای کاربران به ویدئوهایی شبیه تیک تاک و یوتیوب با یک تیر دو نشان بزنند. این روزها شما بدون توجه به مدت زمان ویدئوی تان می توانید آن را همینطور بی مقدمه در اینستاگرام آپلود کنید. البته اگر ویدئوی تان زیر یک دقیقه باشد، در قالب ریلز (Reels) در دسترس خواهد بود. این سرویس به طور مشخص برای رقابت با تیک تاک راه اندازی شده و از نظر رابط کاربردی با تیک تاک مو نمی زند.
تکلیف ویدئوهای طولانی در اینستاگرام دیگر خیلی پیچیده نیست؛ چراکه نه نیازی به نصب اپ جداگانه برای آن دارید و نه حتی اینستاگرام خیلی مته به خشخاش می گذارد. در عوض ویدئوهای طولانی نیز مثل بقیه پست ها بارگذاری شده و در دسترس قرار می گیرد. این گام رو به جلو برای کاهش اعتراض کاربران نسبت به دردسرهای تلویزیون اینستاگرام مد نظر قرار گرفته است.
این روزها اینستاگرام بیش از هر زمان دیگری شبیه تیک تاک و یوتیوب شده است. رقابت شدید میان این پلتفرم ها برای بقا در بازار آنقدر داغ شده که هر بیننده ای را به حیرت می اندازد. البته این وسط تکلیف اینستاگرام خیلی روشن نیست؛ چراکه یوتیوب و تیک تاک طرفداران پر و پاقرص خودشان را دارند، اما اینستاگرام عملا احساس خطر کرده است. بنابراین باید انتظار تغییرات هرچه بیشتر در ساختار اینستاگرام برای زنده نگه داشتن پلتفرمش را داشته باشیم. وگرنه در طول سال های آینده اینستاگرام هم در کنار پینترست تبدیل به یک پلتفرم نیمه مرده خواهد شد.
زمانی نه چندان دور حتی یک پلتفرم اجتماعی هم نزدیک اینستاگرام نبود و هیچ تهدیدی متوجه این اپ دوست داشتنی نبود. با این حال زمانه حسابی عوض شده و مدیران متا چاره ای به غیر تلاش برای حفظ موقعیت شان ندارند. قبول دارم هنوز هم اینستاگرام رتبه نخست شبکه های اجتماعی را دارد، اما اگر دیر بجنبد این رتبه تبدیل به یک خاطره دور و دراز خواهد شد. خب ماجرا یاهو و شکست های پی در پی از گوگل را که یادتان نرفته است؟ شما می توانید بزرگترین موتور جست وجو یا در این مورد شبکه اجتماعی باشید و باز هم طی زمان یک سقوط آزاد تمام عیار را تجربه کنید.
شکی نیست که اینستاگرام در حال پوست اندازی است. تغییرات مداوم در این پلتفرم کمی کاربران را اذیت کرده، اما اگر روند تغییرات و آپدیت اپ همینطور ادامه داشته باشد، می توان به آینده اش امیدوار بود. این امر دست کم درباره وضعیت ویدئوها مصداق دارد و برای بقیه حوزه ها باید کمی حوصله به خرج دهیم و چشم به آینده داشته باشیم.
مطلب مرتبط: استراتژی اینستاگرام برای کسب درآمد بیشتر از IGTV
منابع: