اگرچه اینترنت بستری رایگان محسوب می شود، با این حال اگر خواهان فروش از طریق آن هستید، لازم است تا به نکات مختلفی توجه داشته باشید و بودجه مناسبی را به آن اختصاص دهید. در این رابطه ابدا نمی توان با افکاری که تاکنون در رابطه با فروش مستقیم داشته اید، رفتار نمایید. آمارها در این زمینه حاکی از آن است که بیش از 60 درصد فروشگاه های آنلاین، وضعیت مناسبی را ندارند. نکته جالب این است که بسیاری از آنها حتی محتوای باکیفیتی را نیز تولید می کنند. با این حال همچنان میزان فروش آنها پایین است. در این راستا فراموش نکنید که شیوع جهانی ویروس کرونا باعث افزایش فوق العاده استفاده افراد از اینترنت شده که این امر به معنای فرصتی طلایی برای کسب درآمد و ارتقای کسب و کار است. در ادامه پنج اصلی را بررسی خواهیم کرد که نه تنها منجر به افزایش چشمگیر مشتری ها خواهد شد، بلکه در رابطه با حفظ آنها نیز تاثیرگذار است. درواقع امروزه حفظ مشتری، مهمتر از جلب افراد جدید به سمت محصولات است.
1-سایتی کاربردی داشته باشید
یکی از نکات منفی رایج این است که افراد از سایت خود تنها به عنوان فروشگاه استفاده می کنند. این امر در حالی است که شما فضا برای انجام اقدامات به مراتب بیشتری را دارید. در این زمینه توصیه می شود که تولید محتوای متنوع هم داشته باشید. در این زمینه همه انواع محتوا نظیر ویدئو، مقاله، اینفوگرافی، پادکست و... باید مورد توجه شما قرار گیرد. این نکته را همواره به خاطر داشته باشید که شما با چنین اقداماتی باید احساس نیاز را در مخاطب خود به وجود آورده و یا میزان آن را تشدید نمایید تا در نهایت مشتری سازی شکل گیرد. برای درک بهتر این موضوع، توصیه می شود که به سایت برندهای مطرح نگاهی بیندازید. وجودبخشی به عنوان خبرنامه در زمینه کاری شما نیز از دیگر مواردی است که می تواند افراد زیادی را به سمت سایت شما متمایل سازد. در نهایت فراموش نکنید که اقدامات شما از همان ابتدا باید حرفه ای باشد. درواقع حتی بهترین محتواها در سایتی که زیرساخت و رابط کاربری مناسبی را ندارد، بی فایده خواهد بود. در آخر به هر میزان که سایت قدرتمندتری را داشته باشید، به همان میزان نیز شانس موفقیت بالاتری را هم پیدا خواهید کرد.
مطلب مرتبط: مشتری سازی با 6 اقدام طلایی
2-برنامه وفاداری مشتری
این امر که مشتری را به حال خود رها کنید، باعث خواهد شد تا احتمال خرید مجدد به کمتر از 30 درصد برسد. در این رابطه فراموش نکنید که در بازار حال حاضر، گزینه های انتخاب بسیار متنوع است. به همین خاطر نیز شما باید شرایطی را مهیا کنید که نوعی وابستگی شکل گیرد. در این رابطه یک برنامه وفاداری بسیار کارآمد خواهد بود. این امر باعث می شود تا مشتری وفادار، تفاوت فاحشی با مشتری های جدید پیدا کند که خود انگیزه بالایی را به همراه دارد. در این زمینه توصیه می شود که خدماتی خاص را برای افراد عضو ارائه دهید. برای مثال ارسال تخفیف های ویژه، یکی از ساده ترین این موارد محسوب می شود. در این رابطه فراموش نکنید که مشتری تمایل دارد که ارتباط خود با برند را به فراتر از یک رابطه اقتصادی برساند. به همین خاطر نیز شما باید به صورت مداوم آنها را در مسابقات و چالش های مختلف قرار دهید. در این راستا حتی استفاده از محتواهای تولیدشده از سوی کاربران نیز بسیار کاربردی خواهد بود. در این رابطه نیز توجه به اقدامات انجام شده از سوی سایر برندها، یک اقدام هوشمندانه خواهد بود. با این حال باید به این نکته توجه نمایید که همواره بودجه خود را نیز مدنظر قرار دهید. این موضوع باعث خواهد شد تا در نهایت اقدامات خلاقانه تری را انجام دهید که به علت جدید بودن، تاثیر به مراتب بالاتری را دارند.
3-فهرستی برای ارسال پیامک و ایمیل داشته باشید
بسیاری از برندها تنها در هنگام خرید افراد یک پیامک و یا ایمیل را ارسال می کنند که به نوعی تشکر بابت انتخاب برند آنها است. با این حال این موضوع اقدامی است که شما باید به صورت مداوم انجام دهید. درواقع شما باید وجود خود را به صورت مداوم یادآوری نمایید. در این رابطه چک کردن پیام ها و ایمیل ها، اقدامی است که اکثر افراد به صورت روزانه انجام می دهند. به همین خاطر نیز توجه به آنها کاملا ضروری است. با این حال ارسال پیام های گروهی و با لحنی ربات گونه، دیگر تاثیرگذار نیست. به همین خاطر شما باید بدانید که به هر مشتری، چه پیامی را بدهید. این امر با استخدام یک تیم بازاریابی، کاملا امکان پذیر خواهد بود. این نکته را نیز فراموش نکنید که امروزه فعالیت در بستر اینترنت، مهمترین اقدام بازاریابی محسوب می شود. به همین خاطر از اختصاص بودجه برای آن ابدا نگران نباشید. این داده ها به حدی ارزشمند است که از آنها می توانید برای اقدامات به مراتب بیشتری استفاده کنید. خوشبختانه امروزه نرم افزارهای متنوعی وجود دارد که فعالیت در این زمینه را ساده تر کرده است. با این حال از همکاری با برندهایی که بانک اطلاعات خوبی دارند نیز غافل نشوید.
4-از سئو غافل نشوید
به صورت کلی سئو به مجموعه اقداماتی اطلاق می شود که باعث خواهد شد تا شانس دیده شدن بالاتری را داشته باشید که این موضوع حتی در شبکه های اجتماعی نیز صادق است. با این حال تکنیک ها ممکن است تفاوت داشته باشد. خوشبختانه امروزه آموزش به قدری ساده شده که هر فردی می تواند در این زمینه اطلاعات لازم را به دست آورد. در این رابطه برخی از اصول وجود دارد که بدون شک در هر زمینه ای کاربردی است. برای مثال پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب، یکی از این موارد محسوب می شود. نرم افزارهای زیادی نیز وجود دارد که در این زمینه به شما کمک می کند.
مطلب مرتبط: فروش بیشتر با اعتمادسازی در میان مشتریان
5-از داده ها استفاده کنید
اگر بخواهیم در جهان امروز مهمترین دارایی یک شرکت را نام ببریم، بدون شک داده در بالاترین جایگاه قرار می گیرد. در این زمینه شما باید ابزارهای لازم جهت به دست آوردن اطلاعات مختلف از مشتریان و جامعه هدف خود را داشته باشید. در کنار این موضوع نکته دیگری که باید به آن توجه نمایید، مسئله ذخیره سازی اطلاعات است. درواقع این داده ها در هر زمانی ممکن است موردنیاز باشد. به همین خاطر ابدا نباید تصور کنید که پس از انجام یک طرح، دیگر نیازی به آنها نخواهید داشت. برخی از سایت ها نظیر Capterra و Trustpilot وجود دارد که نظرات افراد در زمینه های گوناگون را جویا می شوند که خود می تواند در تکمیل اطلاعات شما کمک بسیار خوبی باشد. با این حال تنها داده های خام کاربرد نداشته و شما باید تجزیه و تحلیل های درستی را هم داشته باشید که در این زمینه نیز انواع ابزارها وجود دارد. از دیگر مزیت های داده ها این است که به شما قدرت پیش بینی آینده و بررسی وضعیت موجود را می دهد.