حوزه های مختلف کاری در طول زمان دستخوش تغییراتی می شوند. این امر در مورد تمام کسب و کارها صحت دارد بنابراین ما در طول زمان شاهد تغییر الگوهای کسب و کار هستیم. برخی از کسب و کارها در مقایسه با دیگران بیشتر دستخوش تغییر می شوند. صنعت حسابداری نمونه بارزی از این امر است. این صنعت در طول دهه گذشته به طور مداوم تغییرات تازه ای را تجربه کرده است. اگر با یک حسابدار بازنشسته در دو دهه گذشته درباره پیشرفت های این حوزه صحبت کنیم، به احتمال زیاد حرف های ما را باور نخواهد کرد. پیشرفت فناوری در حوزه های مختلف تاثیر انکارناپذیری بر روی صنعت حسابداری داشته است. چنین تغییری شناخت پیشرفت ها و ترندهای جدید در این حوزه را ضروری می سازد. امروزه بسیاری از برندها بودجه کافی برای استخدام حسابدار ندارند. به این ترتیب تیم مدیریتی وظیفه حسابرسی را برعهده می گیرد. در چنین شرایطی اطلاع از آخرین تغییرات حوزه حسابداری ضروری خواهد بود.
حسابدارهای حرفه ای باید همیشه با تغییرات تازه هماهنگ باشند. این امر امکان فعالیت بهتر را فراهم می کند. ایراد اصلی بسیاری از حسابدارها عدم تلاش برای به روز رسانی دانش و مهارت شان است. این کار موجب شکست آنها در همکاری با برندهای بزرگ و کاهش سطح تمایل بنگاه های تجاری به استفاده از خدمات شان می شود.
هر ساله ترندهای تازه ای در حوزه حسابداری مطرح می شود. این امر در مورد ورود به دهه تازه نیز یکسان است. اکنون ما در دهه تازه میلادی با مجموعه ای از ترندهای کاربردی در صنعت حسابداری مواجه هستیم. نیاز امروز اغلب حسابدارها اطلاع وسیع از ترندهای برتر در دهه کنونی است. این امر به آنها فرصت کافی برای هماهنگی با شرایط تازه را می دهد. به این ترتیب دیگر نیازی به نگرانی پیرامون شکست در یافتن مشتریان مناسب برای خدمات حسابداری نخواهد بود. در ادامه برخی از ترندهای برتر این حوزه را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
1. حسابداری ابری
توسعه فناوری فضای ابری در طول دهه گذشته بسیاری از کسب و کارها را تحت تاثیر قرار داده است. مزیت اصلی این فناوری کاهش نیاز به نصب نرم افزارهای خاص برای انجام عملیات های تخصصی است. نتیجه این امر در صنعت حسابداری بی نیازی حسابدارها از نصب نرم افزارهای حسابداری و امکان پیگیری محاسبات از طریق فضای ابری است. بنابراین امروزه حسابدارها امکان مدیریت حساب های شرکت های مختلف با استفاده از سرویس های ابری را خواهند داشت.
مطلب مرتبط: مزایای برون سپاری امور حسابداری در کسب و کارهای تازه تاسیس
بدون تردید وقتی از حسابداری با استفاده از فضای ابری صحبت می کنیم، باید امنیت این حوزه را مدنظر داشته باشیم. هیچ برندی تمایل به سرقت اطلاعات مربوط به حساب هایش را ندارد بنابراین سرویس های فعال در زمینه فضای ابری باید اطمینان حسابدارها و برندها را جلب کنند. خوشبختانه در طول سال های اخیر سرقت اطلاعات از فضای ابری بسیار اندک بوده است بنابراین نیازی به نگرانی پیرامون سرقت اطلاعات نیست.
یکی از نقاط ضعف حسابداری نیاز به جا به جایی سیستم ها به منظور استفاده از نرم افزارها در محل کار است. این امر چالش بزرگی برای حسابدارها محسوب می شد. به هر حال هیچ کس علاقه مند به جا به جایی لپ تاپ در تمام طول روز ندارد. مزیت سیستم های ابری امکان انجام فعالیت های حسابداری از طریق هر سیستم متصل به اینترنت است بنابراین دیگر نیازی به نگرانی در این زمینه نخواهد بود.
نکته جالب درباره خدمات شرکت های فضای ابری به حسابدارها ایجاد لایه امنیتی اضافی است. شرکت های فعال در زمینه فضای ابری به خوبی از دغدغه حسابدارها در زمینه سرقت اطلاعات آگاهی دارند. به همین خاطر اقدام به جلب نظر آنها با افزایش لایه های امنیتی کرده اند.
2. هوش مصنوعی
هوش مصنوعی در تمام کسب و کارها کاربرد دارد. این امر به طور کلی شامل خودکارسازی فرآیندهای مختلف بدون نیاز به دخالت مستقیم عامل انسانی است. به این ترتیب حسابدارها زمان بیشتری برای توجه به نکات کلیدی و مهم خواهند داشت. محاسبه دقیق حساب ها و بررسی مداوم آنها در بازه های زمانی منظم کار چندان دشواری نیست، اما زمان زیادی از حسابدارها می گیرد. استفاده از سیستم های دارای هوش مصنوعی امکان صرفه جویی در زمان حسابدارها را فراهم می سازد. به این ترتیب ما امکان رسیدگی به حساب های بیشتر در مدت زمانی اندک را خواهیم داشت.
خوشبختانه اغلب نرم افزارهای حسابداری در طول سال های اخیر به فناوری هوش مصنوعی مجهز شده اند. این امر به معنای امکان دسترسی ساده به هوش مصنوعی خواهد بود. نکته جالب اینکه اگر از نسخه های قدیمی نرم افزارهای حسابداری استفاده می کنید، امکان به روز رسانی رایگان را خواهید داشت. به این ترتیب بدون نیاز به صرف هزینه بیشتر به هوش مصنوعی و مزیت های آن دسترسی خواهید داشت.
3. کاربرد گوشی های هوشمند
استفاده از گوشی های هوشمند برای فعالیت های حسابداری عجیب به نظر می رسد. نکته مهم در زمین حسابداری نیاز به استفاده از اطلاعات در هر زمان و مکانی است. گوشی های هوشمند به دلیل حجم مناسب شان امکان دسترسی به اطلاعات حسابداری در هنگام سفر یا جا به جایی درون شهر را فراهم می کنند. امروزه بسیاری از نرم افزارهای حسابداری نسخه گوشی همراه نیز دارند بنابراین با دسترسی به اینترنت امکان مشاهده اطلاعات حسابداری مان به صورت بر خط فراهم می شود. این امر به معنای پیگیری فعالیت های حسابداری حتی در زمان جابه جایی درون شهر یا مسافرت های طولانی است.
4. شرکت های خاص خرده پا
فناوری زمین بازی صنعت حسابداری را دستخوش تحولات بسیار زیادی کرده است. امروزه شرکت های کوچک و فعال در سطح خرد به فناوری های کاربردی در زمینه رقابت با برندهای بزرگ دسترسی دارند بنابراین هیچ آژانس حسابداری دارای حاشیه امن برای فعالیت نیست. نکته مهم در این میان سرمایه گذاری اغلب شرکت های کوچک و خرده پا در صنعت حسابداری بر روی خدمات خاص است. این امر مزیت رقابتی بهتری برای آنها در مقایسه با آژانس های بزرگ فراهم می کند. برخی از شرکت های کوچک حسابداری در زمینه ای خاص، مانند پیش بینی وضعیت آتی حسابداری شرکت ها، فعالیت دارند. نکته مهم در این میان تخصص و مهارت بالای چنین شرکت هایی در حوزه موردنظر است. به این ترتیب تقریبا هیچ آژانس حسابداری دیگری امکان رقابت با آنها را ندارند.
اگر شما قصد فعالیت در حوزه حسابداری را دارید، توجه به شروع فعالیت در قالب شرکتی کوچک و تخصصی مناسب خواهد بود. این امر امکان کسب شهرت و اعتبار بالا در بازار پرفشار و رقابتی حسابداری را فراهم می کند.
یکی از مزیت های اصلی شرکت های کوچک حسابداری ارائه نرخ قیمت های پایین در مقایسه با برندهای بزرگ است. این امر نقش مهمی در جلب نظر مشتریان دارد. بدون تردید مدیران اولویت همکاری شان با شرکت های ارزان تر خواهد بود. به این ترتیب ظهور شرکت های خرده پا میزان رقابت در عرصه حسابداری را شدیدتر کرده است.
5. کاربردهای شبکه های اجتماعی
آژانس های حسابداری در دهه پیش رو نیازمند جلوه ای جذاب در شبکه های اجتماعی هستند. این امر شامل ایجاد حساب رسمی در پلتفرم های مشهور برای جلب نظر هرچه بیشتر مخاطب هدف است. امروزه اغلب مردم در پلتفرم های اجتماعی حضور دارند. این امر موجب جلب نظر بسیاری از برندها شده است. در این میان جای خالی آژانس های حسابداری به شدت حس می شود. اگر ما برنامه ای برای حضور در این فضا نداشته باشیم، به سرعت از یاد مخاطب هدف خواهیم رفت. برندسازی در فضای آنلاین بدون توجه به شبکه های اجتماعی امکان ناپذیر است. به این ترتیب ما فرصت کافی برای جلب نظر مشتریان تازه و ایجاد جامعه ای کوچک از مشتریان مان را خواهیم داشت.
یکی از چالش های اصلی در صنعت حسابداری عدم شناسایی آژانس مختلف از سوی مشتریان است. به عنوان مثال، وقتی یک شرکت در تلاش برای استفاده از خدمات حسابداری است، هرگز به یک آژانس مشخص فکر نمی کند. این امر ناشی از عدم فعالیت حسابدارها در زمینه برندسازی و بازاریابی است. اگر ما در این زمینه مهارت قابل توجهی از خود به خرج دهیم، به سادگی امکان جلب نظر مخاطب هدف را خواهیم داشت. ایجاد هویتی مشخص برای برند در تمام حوزه های کاری دارای اهمیت است بنابراین ما هیچ بهانه ای برای بی توجهی به شبکه های اجتماعی نخواهیم داشت.
6. تمرکز
فعالیت آژانس های حسابداری در طول سال های اخیر توسعه بسیار زیادی پیدا کرده است. با این حال هنوز هم حسابدارهای حرفه ای تمایلی به استخدام در چنین آژانس هایی ندارند. دلیل این امر نحوه تعامل نامناسب آژانس های حسابداری با کارمندان است. اگر چنین آژانس هایی در تلاش برای ادامه فعالیت در حوزه کسب و کار هستند، باید به فکر راهکاری برای ارتقای کیفیت خدمات شان به حسابدارها باشند. این امر شامل ایجاد انجمن حسابداری و تلاش برای توجه به خواسته های حسابداران است. یکی از تجربه های مشترک تمام آژانس های حسابداری تمایل حسابدارهای حرفه ای به ترک شرکت پس از مدت زمانی اندک است. این امر آژانس های حسابداری را بدل به کارگاهی برای افزایش مهارت کرده است. ادامه این روند در سال های پیش رو نتیجه مناسبی برای صاحبان آژانس های حسابداری نخواهد داشت.
توجه به اهمیت سلامت روانی و جسمی کارمندان در صنعت حسابداری ضروری است. متاسفانه هنوز هم بسیاری از آژانس های حسابداری به این نکته مهم توجه ندارند بنابراین در دهه پیش رو بسیاری از آژانس های موردنظر با شکست مواجه خواهند شد. نکته مهم در این میان تلاش و سرمایه گذاری برای بهبود خدمات جانبی به حسابدارهاست. در غیر این صورت دهه آینده همراه با شکست کامل آژانس های حسابداری خواهد بود.
7. فناوری بلاک چین
توسعه فناوری بلاک چین از اواخر دهه گذشته شروع شد. این فناوری در بسیاری از حوزه های تبادل اطلاعات و اینترنت کاربرد دارد. امروزه برخی از حسابدارها از فناوری بلاک چین برای افزایش ضریب امنیتی تبادل اطلاعات و مبالغ مالی میان شرکت ها استفاده می کنند. یکی از چالش های اصلی حوزه حسابداری امکان درز اطلاعات محرمانه شرکت ها به بیرون است. اگر ما به عنوان یک حسابدار با چنین چالشی مواجه شویم، به احتمال زیاد شهرت مان در حوزه کسب و کار به کلی نابود خواهد شد بنابراین تلاش برای پیشگیری از شهرت منفی در این زمینه کاملا منطقی خواهد بود.
استفاده از فناوری بلاک چین امکان حذف نرم افزارهای واسطه برای انتقال اطلاعات و مبالغ مالی را فراهم می کند. به این ترتیب ضریب امنیتی فرآیندهای انتقالی افزایش خواهد یافت. حسابدارها همیشه با دغدغه افزایش امنیت ارتباطات آنلاین مواجه بوده اند. شاید اکنون زمان لازم برای غلبه بر این مشکلات رسیده باشد.
مطلب مرتبط: اصول برندسازی دیجیتال برای شرکت های حسابداری
بدون تردید فناوری بلاک چین هنوز جدید محسوب می شود بنابراین بهره برداری از آن در مقیاسی وسیع تا چند سال آینده امکان پذیر نخواهد بود، با این حال چنین نکته ای مانع امیدواری به آینده صنعت حسابداری با ضریب امنیتی بالاتر نیست.
جمع بندی
دهه جدید چالش ها و ترندهای بسیار زیادی برای کسب و کارها به ارمغان آورده است. استفاده از ترندهای تازه برای توسعه کسب و کار امری ضروری محسوب می شود. اگر ما در این زمینه کند عمل کنیم، به سرعت از دنیای کسب و کار کنار خواهیم رفت. ایراد اصلی اغلب برندها عدم آمادگی برای استفاده از ترندهای تازه است. بررسی ترندهای مورد بحث در این مقاله و تلاش برای آمادگی در جهت استفاده از آنها ضروری خواهد بود. به این ترتیب ما آمادگی کافی برای توسعه کسب و کارمان را خواهیم داشت.