یکی از مهمترین مشکلات برندها در زمینه تاثیرگذاری بر روی مشتریان مربوط به جلب نظرشان است. این امر اغلب اوقات یک فرآیند به شدت سخت و زمانبر محسوب می شود. درست به همین خاطر اگر شما در زمینه تاثیرگذاری بر روی مشتریان عملکرد خوبی از خودتان نشان ندهید، شانس زیادی برای ادامه روند بازاریابی و بازگشت سرمایه به طور منطقی نخواهید داشت.
امروزه هنوز هم بسیاری از برندها برای جلب توجه مشتریان از شیوه های سنتی استفاده می کنند. چنین شیوه هایی دیگر بیشتر از آنکه ماهیت حرفه ای و جذاب برای مشتریان داشته باشد، نوعی کلیشه های رایج محسوب می گردد. در این صورت استفاده برند شما از کلیشه های موردنظر می تواند وضعیت تان را به طور قابل ملاحظه ای دشوار نماید. درست به همین خاطر ما در این مقاله به دنبال راهکارهای حرفه ای برای جلب نظر مشتریان هستیم. این امر می تواند تحولی در زمینه ارتباط شما با مشتریان تان ایجاد نماید. پس اگر شما هم برای جلب نظر مشتریان مشکل دارید، در ادامه با ما همراه باشید.
معرفی مشتریان به یکدیگر
وقتی یک برند مشتریانش را به هم معرفی می کند، نوعی احساس ارتباط و تعامل مستقیم میان آنها ایجاد خواهد کرد. اگر شما هم به طور مداوم نسبت به عملکرد برندهای مختلف که خیلی خوب مشتریان شان را حفظ کرده و انجمن مشتریان وفادار تشکیل می دهند با حالت تعجب واکنش نشان می دهید، اکنون زمان دست به کار شدن تان است. تاثیرگذاری بر روی مشتریان هرگز کار سخت و پیچیده ای نیست. نکته مهم در این میان تلاش برای استفاده از تمام ظرفیت برند به منظور ایجاد پیوندهای احساسی میان کسب و کارتان با مشتریان است. یکی از این راهکارها معرفی مشتریان قدیمی به مشتریان تازه یا مخاطب هدف است. این طوری شما به سادگی نظر مشتریان تان را جلب خواهید کرد.
مطلب مرتبط: جلب نظر مشتریان مهم چگونه ممکن است؟
بسیاری از برندها هیچ ایده ای برای معرفی مشتریان شان به هم ندارند. درست به همین خاطر به طور مداوم با مشکلاتی در این راستا رو به رو می شوند. اگر شما به دنبال تاثیرگذاری بر روی مشتریان و جلب نظرشان هستید، باید اول از همه کاری کنید که کسب و کارتان به چشم آنها بیاید. این امر با تبلیغات صرف و هزینه های بالا صورت نمی گیرد. در عوض اگر مشتریان تان انگیزه کافی برای همکاری با شما را داشته باشند، وضعیت تان به شدت بهبود پیدا می کند.
معرفی برند به مشتریان تازه باید همیشه از طریق مشتریان وفادار شما صورت گیرد. این امر می تواند انگیزه مشتریان تازه برای تعامل با شما را به طور قابل ملاحظه ای افزایش دهد. به این ترتیب مشتریان وفادار شما در عمل نقش سفیران برندتان را بازی خواهند کرد. بی تردید در دنیای کنونی مردم به حرفه ای یکدیگر اعتماد بیشتری دارند. درست به همین خاطر وقتی مشتریان فعلی شما برندتان را به دوستان شان معرفی کنند، تاثیرگذاری فرآیند موردنظر به شدت بیشتر از هر زمان دیگری خواهد بود.
یادتان باشد شما برای جلب نظر مشتریان وفادار به منظور معرفی کسب و کارتان به افراد تازه مسیر ساده ای را پیش رو ندارید. این امر شامل تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان مورد نظر در وهله نخست است. به هر حال کمتر کسی وقتی ارتباط خوبی با یک برند ندارد، آن را به دوستانش معرفی خواهد کرد. به علاوه، معرفی یک برند به دوستان در واقع اعتبار یک فرد پیش افراد نزدیکش را در معرض خطر قرار می دهد. درست به همین خاطر مشتریان شما فقط در صورتی که کاملا از خدماتتان مطمئن باشند، اقدام به انجام چنین کاری خواهند کرد.
کاهش بودجه تبلیغاتی
این تکنیک شاید در ابتدا بسیار عجیب به نظر برسد، به ویژه در دنیایی که برندها روز به روز بودجه های بازاریابی شان را افزایش می دهند. برای تایید این نکته کافی است نگاهی به بودجه برندهای بزرگ در طول 10 سال اخیر بیندازید. چنین کاری به خوبی شما را با افزایش دید بودجه کسب و کارها در طول سال های اخیر در حوزه بازاریابی و تبلیغات آشنا خواهد کرد.
پرسش مهم در این بخش امکان بهبود وضعیت برند از طریق افزایش صرف بودجه بازاریابی است. اگر شما پاسخ درستی برای این سوال نداشته باشید، وضعیت تان همیشه نامشخص خواهد بود. توصیه ما در این بخش جایگزین کردن هزینه های بالا در زمینه بازاریابی و تبلیغات با ترغیب مشتریان حاضر در بازار برای گفت و گو پیرامون کسب و کارتان است. این امر می تواند تاثیرگذاری بسیار بهتری بر روی مشتریان به همراه داشته باشد. بنابراین شما باید از همین ابتدای کار به دنبال راهکاری جذاب و کاربردی برای تعامل با مشتریان باشید، در غیر این صورت شانس تان برای تعامل با آنها و جلب نظرشان به شدت کاهش پیدا خواهد کرد.
گاهی اوقات برندها در تلاش برای عقب نماندن از رقبای شان به طور مداوم بودجه بخش بازاریابی و تبلیغات را افزایش می دهند. این امر شاید در نگاه نخست ایده جذابی باشد، اما پس از گذشت مدت زمانی اندک برندهای تازه تاسیس را با مشکلات زیادی رو به رو خواهد کرد. این امر به طور ویژه ای درباره اختصاص هزینه مناسب برای توسعه کسب و کار مصداق دارد. بنابراین شما باید همیشه بودجه بازاریابی تان را به طور متعادل با سایر بخش ها توسعه دهید، در غیر این صورت خیلی زود سر و کله مشکلات مختلف پیدا خواهد شد.
استفاده از ترندهای مختلف در شبکه های اجتماعی و تولید محتوای جذاب برای کاربران یکی از بهترین راهکارها برای ترغیب آنها به منظور اظهارنظر و بحث درباره برندتان است. این امر می تواند در مدت زمانی کوتاه شما را تبدیل به برندی مورد علاقه و جذاب سازد. بنابراین همیشه شبکه های اجتماعی را جدی بگیرید. نکته جالب اینکه تولید محتوا در شبکه های اجتماعی و بارگذاری محتوا در آن یکی از کم هزینه ترین راهکارهای دنیا محسوب می شود. به همین خاطر شما هیچ مشکلی برای دنبال کردن چنین تکنیکی نخواهید داشت. بی شک این راهکار بسیار بهتر از تولید محتوای حرفه ای و تبلیغات پرهزینه خواهد بود.
مطلب مرتبط: چرا جلب نظر دوباره مشتریان غیرفعال مهم است؟
پاسخگویی به کامنت های مشتریان
حضور در شبکه های اجتماعی فقط برای سرگرم کردن مشتریان نیست. گاهی اوقات آنها سوالات خیلی مهم از برندها در این فضا دارند. درست به همین خاطر شما باید خودتان را برای پاسخگویی به این دست از سوالات آماده سازید. در غیر این صورت تعامل تان با مشتریان بسیار سخت خواهد شد. امروزه مشتریان تعامل با برندهایی که خیلی سریع در شبکه های اجتماعی پاسخ سوالات شان را می دهند، دوست دارند. این امر می تواند به آنها فرصت بسیار خوبی برای جلب نظر مشتریان بدهد.
اگر شما خودتان را به جای مشتریان قرار دهید، عدم پاسخگویی به سوالات مشتریان همیشه می تواند برای شما دردسرساز شود. بنابراین باید استراتژی تان در شبکه های اجتماعی را براساس پاسخگویی سریع و بدون معطلی به آنها برنامه ریزی کنید. متاسفانه برخی از برندها برای پاسخگویی به مشتریان اهمیت زیادی قائل نیستند. همین امر همیشه دردسرهای یک برند در تعامل با مشتریان را به طور چشمگیری افزایش می دهد. بنابراین اگر شما به دنبال جلب نظر مشتریان و تاثیرگذاری بر روی آنها هستید، باید همیشه پاسخگویی سریع به آنها را در دستور کارتان قرار دهید،. در غیر این صورت شاید اصلا مورد توجه آنها قرار نگیرید.
یادتان باشد برای پاسخگویی به مشتریان باید همیشه پاسخ های مناسب را به همراه داشته باشید. این امر می تواند نقش مهمی در موفقیت بازاریابی شما ایفا کند. اگر پاسخ یک سوال یا نکته موردنظر مشتریان را به خوبی نمی دانید، قبل از اینکه با حدس و گمان کارتان را پیش ببرید، اندکی درباره موضوع مورد بحث تحقیق کنید. چنین کاری می تواند به خوبی جلوی پاسخ های عجیب و غریب شما را بگیرد. به این ترتیب دیگر نیازی برای نگرانی و مواجهه با انواع مشکلات در این میان نخواهد بود.
وقتی یک برند پاسخ مشتریان را براساس حدس و گمان های رایج بدهد، اعتبارش در نگاه آنها به شدت کاهش پیدا خواهد کرد. درست به همین خاطر شما باید همیشه پاسخ مشتریان تان را با دلایل دقیق و محکم بدهید، در غیر این صورت مشکلات تان برای جلب نظرشان بی نهایت بالا خواهد رفت.
خوشبختانه امروزه انواع منابع اطلاعاتی و از همه مهمتر کارشناس های حرفه ای در دسترس برندها قرار دارد. با این حساب شما هیچ عذر و بهانه ای برای پاسخگویی غیردقیق یا عملکرد دیرهنگام در زمینه تعامل با مشتریان ندارید. یکی از فناوری هایی که برای پاسخگویی سریع به مشتریان کاربرد بسیار زیادی دارد، اتوماسیون است. امروزه اتوماسیون برای بسیاری از برندها در دسترس قرار دارد. با این حساب شما باید برای مدیریت روابطتان با مشتریان همیشه از ابزارهای دارای اتوماسیون سود ببرید. به این ترتیب توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به ساده ترین شکل ممکن را پیدا می کنید. امروزه مشتریان در صورت پاسخ دریافت های دقیق و بسیار سریع از سوی برندها تمایل بالاتری برای تعامل با آنها نشان می دهند. با این حساب وظیفه شما در این بخش کاملا روشن است و باید تمرکزتان بر روی بهبود کیفیت و سرعت تعامل با مشتریان باشد.
معرفی مزایای برند و نحوه عملکردش
گاهی اوقات مشتریان فقط به خاطر اینکه با نحوه استفاده از محصول شما یا کارکردش آشنایی ندارند، اقدام به تعامل با خرید از شما نمی کنند. چنین امری می تواند حسابی برای شما دردسرساز شود. درست به همین خاطر باید همیشه در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف براساس اشاره به جزییات و مزایای محصولات تان باشید، در غیر این صورت مشکلات بسیار زیادی در زمینه جلب نظرشان پیدا خواهید کرد.
مطلب مرتبط: بازاریابی با محوریت جلب نظر مشتریان
اگر محصول شما دارای مزیت مشخصی در مقایسه با دیگر نمونه های موجود در بازار است، شما باید از همان ابتدای کار نسبت به بیان آنها در انواع کمپین های بازاریابی و تبلیغاتی اقدام کنید. نکته مهم در این میان عدم جست و جوی دقیق مشتریان برای پیدا کردن یک محصول مشخص است. به همین خاطر فعالیت های تبلیغاتی و بازاریابی شما در این میان اهمیت بسیار زیادی پیدا می کند. توصیه ما برای شما در این شرایط تلاش برای همکاری با برخی از اینفلوئنسرها یا چهره های برجسته برای معرفی هرچه بهتر محصولات تان به مشتریان است. چنین راهکارهایی شما را در کانون توجه مشتریان قرار می دهد. بنابراین دیگر مشکلی از نظر سطح تاثیرگذاری بر روی آنها پیش روی تان نخواهد بود.
متاسفانه بسیاری از برندها در زمینه معرفی محصولات شان عملکرد بسیار خوبی از خودشان نشان نمی دهند. این امر شامل پیروی از کلیشه های رایج و بیتوجه به اهمیت نوآوری در زمینه معرفی محصولات و مزایای آن است. با این حساب اگر شما به دنبال معرفی محصولات تان به مشتریان هستید، باید همیشه نکات کلیدی مانند استفاده از تمام ظرفیت برند و محصول تان را مدنظر قرار دهید، در غیر این صورت هرگز به طور استاندارد امکان تعامل و تاثیرگذاری بر روی مشتریان را پیدا نخواهید کرد.
تاکید بر روی نیازهای مشتریان و دغدغه های آنها در زمینه طراحی محصولات همیشه ایده ای استاندارد و مناسب محسوب می شود. چنین امری حتی شما را از تبلیغات گسترده نیز بی نیاز می سازد. بنابراین وظیفه اصلی شما در این میان تلاش برای تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مشتریان با استفاده از ارزیابی مداوم نیازها و هر آنچه بدان علاقه دارند، خواهد بود. این امر می تواند وضعیت تان در تعامل با مشتریان را به طور چشمگیری بهبود بخشد.
هدف گذاری بر روی پلتفرم های مناسب
تعامل با مشتریان و جلب نظرشان کار ساده ای نیست. بسیاری از برندها در این میان به طور مداوم با مشکلاتی رو به رو هستند. درست به همین خاطر شما باید همیشه به دنبال راهکارهایی برای ساده سازی این فرآیند برای خودتان باشید، در غیر این صورت شاید حتی توانایی جلب نظر یک مشتری را هم پیدا نکنید.
در ابتدای بحث درباره حضور در شبکه های اجتماعی و تعامل با مشتریان در آن چند توصیه کاربردی را مورد بحث قرار دادیم. یکی از نکات مهم در این میان انتخاب پلتفرم های مناسب برای بازاریابی و تعامل با مشتریان است. اگر شما در پلتفرمی که هیچ جذابیتی برای مشتریان ندارد عضو شوید، بی تردید شرایطتان برای جلب نظر مشتریان به شدت دشوار خواهد شد. به همین خاطر توصیه ما برای شما توجه به فرآیند جلب نظر مشتریان با انتخاب شبکه های اجتماعی پرطرفدار و محبوب در میان آنهاست.
بی شک شناسایی شبکه های اجتماعی پرطرفدار امر سخت یا دشواری نیست. شما در این رابطه فقط باید نیم نگاهی به آمارهای رسمی داشته باشید. به این ترتیب به ساده ترین شکل ممکن توانایی همکاری با مشتریان تان را پیدا خواهید کرد. متاسفانه برخی از برندها بدون توجه به این نکته اقدام به حضور در شبکه های اجتماعی می کنند و در نهایت هیچ شانسی برای تعامل واقعی با مشتریان برای شان باقی نمی ماند. پس اگر شما به دنبال کسب نتیجه ای متفاوت هستید، حتما این نکات را مورد توجه قرار دهید، در غیر این صورت وضعیت تان به طور مداوم پیچیده خواهد شد.
امروزه پلتفرم هایی مثل اینستاگرام، یوتیوب، توییتر، تیک تاک و فیس بوک در میان محبوب ترین گزینه ها برای تیم های بازاریابی محسوب می شود. اگر شما در فرآیند ارزیابی وضعیت مشتریان با نمونه های تازه ای آشنا شدید، همیشه امکان اضافه کردن برخی از پلتفرم ها به لیست موردنظر وجود دارد. بنابراین شما نباید هرگز به خودتان سخت بگیرید و فرصت های تاثیرگذاری بر روی مشتریان را از دست بدهید. هر وقت پلتفرم مناسب دیگری هم که در این لیست نیست پیش روی تان قرار گرفت، خیلی راحت آن را به فهرست تان اضافه کنید. در نهایت هم اگر قصد دارید فقط روی تعداد اندکی از پلتفرم ها متمرکز شوید، باید صرفا تعداد محدودی از پلتفرم ها را مورد توجه قرار دهید. این کار با کنار گذاشتن نمونه هایی که تعداد کمتری از مشتریان در آن حضور دارند، انجام خواهد شد.
مطلب مرتبط: جلب نظر مخاطب هدف در سال 2021
بی شک تعامل با مشتریان و جلب نظرشان برای هر برندی پیچیدگی های خاص خودش را دارد. اگر شما به دنبال جلب نظر مشتریان و تاثیرگذاری حرفه ای بر روی شان هستید، توصیه های مورد بحث در این مقاله می تواند شروع خوبی برای تان باشد. البته شما همیشه امکان یادگیری نکات تازه و به روز رسانی اطلاعات تان درباره شیوه های جلب نظر و تعامل با مشتریان را دارید. با این حساب شما به عنوان بازاریاب باید همیشه نیم نگاهی به وضعیت بازاریابی و تعامل با مشتریان تان داشته باشید، در غیر این صورت شاید هرگز شانسی برای تعامل با مشتریان و جلب نظرشان پیدا نکنید.