دورکاری و فاصله گذاری اجتماعی از جمله مهمترین ترندهای دنیای کسب و کار در طول سال های اخیر محسوب می شود. این امر با توجه به همه گیری کرونا و ادامه دار بودنش همچنان در کانون توجه کارآفرینان قرار دارد. بسیاری از برندها در این میان به طور مداوم با مشکلاتی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان شان در این وضعیت مواجه هستند. از سوی دیگر باید وضعیت کارمندان شرکت ها را نیز مد نظر قرار داد. بسیاری از برندها فقط به دنبال بهبود رابطه شان با مشتریان هستند و در این بین توجه کمی به کارمندان شان دارند. این امر شاید در نگاه نخست خیلی مهم نباشد، اما خیلی زود توانایی برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف شان را کاهش می دهد. به هر حال تا زمانی که یک شرکت از نظر داخلی وضعیت خوبی نداشته باشد، شانس زیادی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدفش نخواهد داشت.
مهمترین ترندی که در این میان به شرکت ها برای مدیریت وضعیت داخلی شان و تاثیرگذاری بهینه بر روی مخاطب هدف کمک می کند، استفاده از کار گروهی در شرکت خواهد بود. این امر نکته ای اساسی برای موفقیت تمام برندها در سراسر دنیا محسوب می شود. درست به همین خاطر اگر شما توجه لازم به آن را نشان ندهید، هرگز شانسی برای رقابت با دیگر برندها در بازار و تاثیرگذاری مناسب بر روی مشتریان پیدا نمی کنید.
امروزه بسیاری از برندها به طور جدی در تلاش برای تقویت کار گروهی در تیم های شرکت هستند. این امر اگرچه بسیار جذاب به نظر می رسد، اما همیشه همراه با مشکلات قابل ملاحظه ای است. بنابراین شما باید هرچه زودتر برای بهبود شرایط تان دست به کار شوید، در غیر این صورت شاید هرگز فرصتی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب تان پیدا نکنید.
مطلب مرتبط: ارتقای کار تیمی با 5 راهکار ساده
استفاده از تکنیک های حرفه ای و مطمئن برای کار گروهی در شرکت همیشه ایده جذابی به نظر می رسد. این امر به شما فرصت بسیار خوبی برای امتحان ایده های مختلف و استفاده از تجربه برندهای بزرگ خواهد داد. تنها چالش در این میان نحوه پیدا کردن ایده های کاربردی برای تقویت کار گروهی در شرکت است. درست به همین خاطر ما در مقاله کنونی به دنبال استفاده از برخی تکنیک های کاربردی برای تاثیرگذاری بهینه بر روی کارمندان شرکت و ساماندهی فرآیند کار گروهی هستیم. اگر شما هم در شرکت تان برای اجرای این استراتژی با مشکل رو به رو هستید، مقاله کنونی توصیه های کاربردی برای تان دارد. در ادامه برخی از این نکات را مورد ارزیابی قرار می دهیم. با این حال قبل از چنین کاری باید برخی از مزایای کار گروهی در شرکت را مرور کنیم، در غیر این صورت شما بدون هیچ آگاهی از مزایای این شیوه وارد عرصه ای پرخطر و البته هزینه بر خواهید شد.
مزایای کار گروهی در سازمان ها
بهبود عملکرد و خلاقیت سازمانی
اغلب اوقات سازمان های کاری به عنوان بخش های غیرمولد و دارای کیفیت کاری پایین مورد ارزیابی قرار می گیرند. این امر حتی در مورد شرکت های تجاری نیز مصداق داشته و بسیاری از کارشناس ها به طور مداوم از کیفیت پایین کار و خلاقیت اندک در فرآیند کسب و کار ابراز نگرانی می کنند. درست به همین خاطر شما باید همیشه حواس تان برای بهبود کیفیت کاری اعضای شرکت جمع باشد. این امر از طریق تقویت کار گروهی امکان پذیر خواهد بود.
بسیاری از برندها هیچ اقدامی برای بهبود رابطه میان اعضای شرکت با هم نمی کنند. این امر در نهایت موجب فعالیت اعضای تیم های مختلف بدون هماهنگی با هم در نتیجه افزایش نیاز به انجام دوباره کارها می شود. اگر شما فرآیند کار گروهی را در شرکت تان تقویت نمایید، به سادگی هرچه تمام تر فرصت بهبود وضعیت تان در بازار را پیدا می کنید. این امر وضعیت تان را به بهترین شکل ممکن بهبود بخشیده و امکان افزایش خلاقیت سازمانی را فراهم می سازد.
امروزه شمار بالایی از کارمندان در فرآیند فعالیت در شرکت های مختلف به طور مداوم از سطح خلاقیت و آزادی عمل شان برای نوآوری در کار شکایت دارند. این امر باید به طور جدی مدنظر شما قرار داشته باشد، در غیر این صورت شاید هرگز فرصتی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان پیدا نکنید. یکی از راهکارهای مناسب در این میان اعتماد کردن به کارمندان شرکت و اعطای آزادی عمل بسیار بالاتر از حالت عادی به آنهاست. این امر تمایل آنها برای فعالیت خلاقانه را به شدت افزایش می دهد. علاوه بر این، شما باید همیشه فرآیند آشنایی کارمندان تان با هم را نیز بسیار خوب طی کنید، در غیر این صورت هرگز شاهد همکاری مناسب آنها با هم نخواهید بود.
کاهش فشار کاری
فشار کاری امری طبیعی در بسیاری از حوزه های کسب و کار محسوب می شود. این امر گاهی اوقات به بازنشستگی زودتر از موعد یا حتی صرف نظر کارمندان و مدیران از ادامه همکاری با یک برند منجر خواهد شد. بنابراین اطمینان شما نسبت به فعالیت درست در این حوزه امری بسیار مهم و تاثیرگذار خواهد بود. متاسفانه بسیاری از برندها در عمل به میزان فشار کاری وارده بر روی کارمندان شان توجه لازم را نشان نمی دهند. درست به همین خاطر همیشه با از دست دادن کارمندان و مدیران ارشدشان رو به رو می شوند.
شاید در نگاه نخست فشار کاری امری کاملا طبیعی و حتی ضروری برای توسعه کسب و کار باشد، اما هیچ چیز در عرصه کار ارزش به خطر انداختن سلامتی را ندارد. درست به همین خاطر شما باید از کار گروهی به عنوان ابزاری مناسب برای کاهش میزان استرس کارمندان سود ببرید.
مطلب مرتبط: رابطه کار تیمی و سطوح موفقیت شرکت ها
وقتی کار شرکت بر روی دوش چندین نفر به طور همزمان قرار داشته باشد، فشار وارده بر روی هر کدام از آنها به شدت کاسته می شود. این امر امکان فعالیت کاری به طور حرفه ای و بدون مواجهه با مشکلات فراوان را به همراه خواهد داشت. بنابراین شما باید همیشه برای تاثیرگذاری بر روی کارمندان تان این نکات حرفه ای را مدنظر قرار دهید، در غیر این صورت شاید هرگز شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب تان پیدا نکنید.
اغلب اوقات برندها در صورت دریافت شکایت های متعدد کارمندان نسبت به فشار کاری بالا باید خیلی زود دست به کار شوند. دلیل این امر نیز امکان از دست دادن زمان و ریزش سریع کارمندان شرکت است. درست به همین خاطر شما باید اول از همه به دقت شکایت های کارمندان را مدنظر قرار دهید. این امر درک درستی از وضعیت کارمندان شرکت برای شما به همراه خواهد داشت. با این حساب دیگر نیازی به نگرانی فراوان نخواهد بود. در مرحله بعد باید با استفاده از نکاتی که در طول دوران مدیریت تان یاد گرفته اید، نوعی همکاری و کار گروهی نزدیک را میان اعضا ترویج کنید. این امر در ابتدا بسیار سخت خواهد بود، به ویژه اگر تا به حال چنین استراتژی ای را پیاده سازی نکرده باشید. البته به زودی پس از اجرای آن نتیجه اش را مشاهده خواهید کرد. اولین نکته مهم در این میان امکان فعالیت کاری بسیار بهترتان و افزایش رضایت تمام اعضای شرکت از همکاری با شما خواهد بود. این نکته اهمیت بسیار زیادی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف دارد.
تقویت انگیزه کارمندان
کار گروهی همیشه انگیزه کارمندان را به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد. این امر به شما برای فعالیت کاری بسیار بهتر در مقیاسی وسیع کمک می کند. بدون تردید کمتر کسی در دنیای کسب و کار مایل به عضویت در شرکتی است که کمتر کسی در آن با همکارش آشنایی لازم را دارد. این امر دردسرهای زیادی برای کارمندان به همراه داشته و وضعیت شان را در موقعیت خطرناکی قرار می دهد. شما به عنوان مدیر یک شرکت باید همیشه ایجاد فضایی دوستانه در میان کارمندان تان را مدنظر قرار دهید، در غیر این صورت شاید هرگز فرصتی برای بهبود وضعیت کاری تان پیدا نکنید. این امر در بلندمدت شرایط تان را به طور قابل ملاحظه ای دشوار و پیچیده خواهد کرد. به همین خاطر کار گروهی باید در دستور کارتان برای ساماندهی استراتژی های کاری شرکت باشد.
تقویت انگیزه کارمندان یکی از نتایج اساسی و اولیه تقویت احساس کار گروهی خواهد بود. این امر کارمندان را به سوی فعالیت بیشتر در شرکت و بهبود کیفیت کاری سوق می دهد. با این حساب شما هیچ مشکلی برای پیدا کردن جایگزین کارمندان حرفه ای تان در پی ریزش آنها نخواهید داشت. هرچه باشد تا وقتی کارمندان انگیزه کافی برای فعالیت در شرکت داشته باشند، اصلا دلیلی برای ترک کسب و کارتان در میان نخواهد بود. بنابراین شما باید همیشه این نکته اساسی را مدنظر قرار دهید، در غیر این صورت شاید فرصت لازم برای جلب نظر مشتریان را پیدا نکنید.
کار تیمی همیشه کارها را ساده تر از هر زمان دیگری می سازد. به همین خاطر بسیاری از افراد در دنیای کسب و کار به استفاده از این شیوه علاقه دارند. اگر شما هم در دنیای کسب و کار به دنبال بهبود وضعیت شرکت تان و قرار گرفتن در میان برندهای بزرگ دنیا هستید، باید از همین حالا کار گروهی را به مثابه امری مهم برای سازمان تان در نظر بگیرید.
جلب نظر کارمندان بیشتر
یکی از نکات مورد علاقه برای بسیاری از مدیران و کارآفرینان مربوط به استخدام کارمندان حرفه ای و باتجربه است. این امر آنقدر مهم هست که تمرکز بخش عمده ای از تیم های کاری را به خودش جلب کند. البته در این میان بسیاری از برندها شانس زیادی ندارند. درست به همین خاطر کارمندان حرفه ای همیشه فقط در میان برندهای بزرگ و البته دارای بودجه های کلان مشاهده می شوند.
بی شک کسب و کارهای کوچک یا تازه تاسیس امکان ارائه پیشنهادهای مالی گسترده را ندارند. درست به همین خاطر شما باید بر روی جنبه های دیگر کسب کارتان تمرکز کنید، در غیر این صورت خیلی زود تمام کارمندان حاضر در دنیای کسب و کار از دست برندتان ناراضی خواهند شد. راهکار موردنظر در این بخش تقویت کار گروهی است. این امر یکی دیگر از مزایای گار گروهی در شرکت ها محسوب می شود.
وقتی یک برند فضای کاری بسیار خوبی دارد، کارمندان متعددی نسبت به همکاری با آن تمایل نشان خواهند داد. این امر وضعیت شما در بازار را در یک چشم به هم زدن متحول می سازد. بنابراین شما باید همیشه سرمایه گذاری بسیار خوبی بر روی این بخش داشته باشید، در غیر این صورت شاید خیلی زود کارمندان تان نسبت به ادامه همکاری با شما مردد شده و شانسی هم برای پیدا کردن کارمندان تازه مناسب نداشته باشید.
امروزه اخبار مربوط به فضای کاری شرکت های مختلف خیلی زود دست به دست می شود. چنین امری به شما فرصت بسیار خوبی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف داده و شانس تان در بازار به طور قابل ملاحظه ای بیشتر می شود. درست به همین خاطر شما باید تا جای ممکن از استراتژی تقویت کار گروهی استفاده کنید. این امر نه تنها فضای شرکت را بی نهایت جذاب می سازد، بلکه در بازار نیز شهرت بالایی برای تان به همراه خواهد داشت. نتیجه این امر اعلام آمادگی بسیاری از کارمندان در بازار کاری تان برای همکاری با شما خواهد بود. بدون تردید این خبر برای هر کارآفرینی جذاب و بی نهایت تاثیرگذار خواهد بود. درست به همین خاطر باید هرچه سریع تر نسبت به استفاده از موقعیت تان در بازار اقدام نمایید، در غیر این صورت شاید خیلی زود توانایی تان برای چنین کاری به طور کامل از بین برود.
مطلب مرتبط: راهکارهای افزایش کار تیمی در شرکت
چطور کار گروهی را در شرکت توسعه دهیم؟
شفاف سازی وظایف
یکی از دلایل اصلی ایجاد ناهماهنگی و نارضایتی بالا در میان اعضای شرکت مربوط به کارهای موازی و همچنین عدم شفافیت وظایف هر تیم و کارمندان است. این امر گاهی اوقات حتی موجب استعفای کارمندان نیز می شود. بنابراین شما باید اول از همه تقویت این بخش از کارتان را مدنظر قرار دهید، در غیر این صورت شاید هرگز فرصتی برای جلب نظر کارمندان و تقویت کار گروهی پیدا نکنید.
امروزه راهکارهای ارتباطی بسیار زیادی میان مدیران و کارمندان وجود دارد. شما به غیر از اعلام وظایف هر گروه به طور شفاف باید در ارتباط مداوم با آنها نیز باشید. این امر به شما برای تاثیرگذاری مناسب بر روی آنها و کاهش اشتباهات در اجرای استراتژی کار گروهی کمک خواهد کرد.
یادتان باشد هر کارمند در سازمان شما باید وظیفه مشخصی داشته باشد. این امر نه تنها روحیه وی را تقویت می کند، بلکه اجرای کار موردنظر را نیز بیش از هر زمان دیگری ساده می کند. با این حساب شما باید به طور قابل ملاحظه ای در این مسیر از خودتان انعطاف نشان دهید. منظور ما در این بخش تلاش برای استفاده از تکنیک های کاربردی و تاثیرگذار است. شما به این ترتیب شانس بسیار زیادی برای بهبود وضعیت مالی شرکت و تقویت کار گروهی خواهید داشت.
بهبود تعامل میان اعضای شرکت
وقتی از کار گروهی در یک شرکت حرف می زنیم، اولین نکته ای که باید مدنظر شما قرار گیرد، مربوط به استفاده از تمام ابزارهای ممکن برای بهبود ارتباط میان اعضاست. بدون تردید تا وقتی که اعضای شرکت شناخت درستی از هم نداشته باشند، ارتباط مناسب بین آنها در حد یک امر غیرممکن باقی خواهد ماند. درست به همین خاطر شما باید همیشه در ابتدای ورود کارمندان تازه به شرکت فرآیند آشناسازی شان با محیط کار و همکاران را مدنظر قرار دهید.
علاوه بر راهکار فوق، شما همیشه امکان برگزاری جلسات دوستانه کاری را نیز دارید. این امر امکان ایجاد آشنایی در میان کارمندان شرکت و تقویت فضای کاری تان را خواهد داشت. چنین نکته ای به طور قابل ملاحظه ای شرایط شما در بازار را تقویت می کند.
اگر کسب و کار شما در بازار با مشکلات زیادی برای بهبود شرایط رو به رو است، استفاده از شبکه های اجتماعی برای بهبود رابطه میان کارمندان نیز مناسب خواهد بود. امروزه بسیاری از تیم های کاری در عمل گروه های مخصوص در شبکه های اجتماعی دارند. این امر به شما برای تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف کمک شایانی خواهد کرد. با این حساب شما باید همیشه چنین نکته ای را مدنظر قرار دهید، در غیر این صورت شاید هرگز فرصت تعامل با کارمندان تان را پیدا نکنید.
برگزاری جشن های کاری
وقتی یک برند در دستیابی به هدفش موفق می شود، این دستاورد متعلق به تمام اعضای شرکت خواهد بود. بنابراین شما باید چنین نکته ای را به خوبی نشان دهید. متاسفانه برخی از کارآفرینان به طور مداوم موفقیت های شرکت را به نام خودشان می زنند. این امر نه تنها محبوبیت شما در میان کارمندان را کاهش می دهد، بلکه احساس کار تیمی را نیز به طور کامل از بین خواهد برد. به همین خاطر شما باید همیشه برای تاثیرگذاری بر روی کارمندان تان نسبت به استفاده از بهترین شیوه های بزرگداشت موفقیت های کاری توجه نشان دهید.
مطلب مرتبط: رفتارهایی که در بهبود کار تیمی موثرند
شیوه مورد نظر ما در این بخش برای گرامیداشت موفقیت های کاری شامل برگزاری جشن های درون شرکتی و قدردانی از تمام اعضای برند است. در این میان باید توجه ویژه ای به کارمندان برتر داشته باشید. این امر نه تنها حضور آنها در کنار برندتان را تقویت می کند، بلکه هرگونه احتمالی برای ترک شرکت تان از سوی آنها را نیز به طور کامل منتفی خواهد ساخت. این امر به شما در بلندمدت کمک شایانی کرده و موقعیت تان در بازار را به طور قابل ملاحظه ای بهبود می بخشد.
بدون تردید موفقیت های کاری اهمیت زیادی برای تقویت روحیه کارمندان دارد. درست به همین خاطر شما باید همیشه استفاده درستی از آن داشته باشید، در غیر این صورت هرگز فرصتی برای اجرای درست استراتژی کار تیمی نخواهید داشت. در این میان الگوبرداری از برندهای بزرگ در زمینه قدردانی از کارمندان شان هم ایده خوبی محسوب می شود. بنابراین هرگز وقت را از دست ندهید و همین امروز شروع به اجرای استراتژی کار گروهی در شرکت تان نمایید.