جلب رضایت مشتریان در دنیای کنونی بازاریابی دارای اهمیت بسیار زیادی است. بسیاری از برندها به طور مداوم نسبت به وضعیت مشتریان شان واکنش نشان می دهند. شاید برای شما نیز تجربه جذاب مشتریان از برندهای بزرگ پرسش برانگیز باشد. امروزه بسیاری از برندهای کوچک و کسب و کارهای تازه تاسیس در جلب نظر مشتریان با مشکل های اساسی مواجه می شوند. چالش اصلی در این میان استفاده از شیوه ای مناسب برای بهبود کیفیت تجربه مشتریان از برند است. یکی از راهکارهای مناسب در این میان مربوط به اجرای نظرسنجی های دقیق و معتبر است. امروزه بسیاری از برندها نسبت به آگاهی از نظرات مشتریان شان اقدام می کنند. شاید این امر در نگاه نخست موجب موفقیت هرچه بیشتر کسب و کارها شود، اما در عمل به دلیل عدم رعایت نکات مناسب مشکلات بسیار زیادی به همراه خواهد داشت.
پرسش اصلی در این مقاله نحوه تاثیرگذاری نظرسنجی ها بر روی تجربه مشتریان از برند است. در ادامه برخی از مهمترین مزیت های تعامل با مشتریان از طریق برگزاری نظرسنجی ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
چرا برگزاری نظرسنجی در عرصه کسب و کار مهم است؟
نظرسنجی ها به ویژه در حوزه رضایت مشتریان یکی از بحث های داغ محسوب می شود. بسیاری از کارشناس ها در طول سال های اخیر اقدام به بحث و اظهار نظر در رابطه با این موضوع کرده اند. نکته جالب اینکه هیچ اتفاق نظری در این میان وجود ندارد.
مطلب مرتبط: تجربه مشتری مطلوب در 10 گام
رضایت مشتریان از برند یکی از مزیت های رقابتی در بازارهای مختلف محسوب می شود. کسب و کارها برای ایجاد تمایز میان برندشان با دیگر رقبا باید نسبت به جلب رضایت هرچه بیشتر مشتریان اقدام نمایند. هر کسب و کاری برای این امر برنامه منحصر به فردی دارد. این حوزه درست مانند عرصه بازاریابی نیازمند عملکرد متفاوت هر برند است بنابراین الگوبرداری صرف از کسب و کارهای بزرگ بی معنا خواهد بود.
آگاهی از نظرات مشتریان در رابطه با کسب و کارمان همیشه کاربردی است. این امر حتی اگر در مورد وضعیت کلی عرصه کاری مان نیز صورت گیرد، بازهم اطلاعات مفیدی به همراه خواهد داشت. درست به همین خاطر برخی از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف اقدام به استفاده از نظرسنجی می کنند. مهمترین مسئله در این میان رابطه مناسب میان برند و مشتریان است. اگر این امر مدنظر قرار نداشته باشد، نحوه پاسخگویی مشتریان به پرسش های برند به شدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.
رفع مشکلات برند در رابطه با بازاریابی و تعامل با مشتریان همیشه دارای اهمیت است. استفاده از اطلاعات مهم و کاربردی در این میان نقشی اساسی ایفا می کند. بنابراین برندها با استفاده از نظرسنجی های دقیق امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را خواهند داشت. بدون تردید راهکارهای بسیار زیادی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان و گردآوری اطلاعات از آنها در دسترس برندها است. نکته مهم در این میان اعتبار اطلاعات موردنظر و همچنین هزینه گردآوری شان است. همکاری با آژانس های مطرح بازاریابی همیشه هزینه بازاریابی زیادی بر روی دست برندها خواهد گذاشت بنابراین استفاده از تکنیک برگزاری نظرسنجی اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت.
مزیت های برگزاری نظرسنجی در عرصه رضایت مشتریان
بدون تردید بررسی مزیت های هر الگوی تعامل با مشتریان و جلب رضایت شان دارای اهمیت خواهد بود. امروز تیم های بازاریابی بدون آگاهی دقیق از مزیت های یک شیوه فعالیت اقدام به استفاده از آن در عرصه کسب و کار نمی کنند بنابراین در ادامه به برخی از مزیت های برگزاری نظرسنجی در عرصه کسب و کار خواهیم پرداخت.
دریافت بازخوردهای مفید
دریافت بازخوردهای مشتریان در رابطه با نحوه فعالیت برند بسیار مهم است. برخی از کسب و کارها برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان اقدام به استفاده از تکنیک های متنوعی می کنند. اگر تیم های بازاریابی نسبت به میزان و نحوه تاثیرگذاری هر شیوه بازاریابی بر روی مشتریان اطلاعات دقیقی داشته باشند، امکان رفع ایرادات این فرآیند فراهم خواهد شد.
نظرسنجی ها با گردآوری نظرات و ایده های مشتریان در رابطه با فعالیت برند امکان رفع برخی از نقاط ضعف اساسی را فراهم می کند. مهمترین مسئله در این میان طراحی پرسش ها به صورت پاسخ های باز است. به عبارت دیگر، باید مشتریان را نسبت به بیان دلیل نظرات شان ترغیب نماییم. فقط در این صورت امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف فراهم خواهد شد.
استفاده از بازخورد مشتریان در عرصه کسب و کار امر بسیار مهمی است. این نکته در مورد میزان رضایت مشتریان از برند به طور بسیار مهمی مطرح می شود. استفاده از نظرات مشتریان در این میان امکان جلب رضایت شان به طور قابل ملاحظه را خواهد داشت. به هر حال هیچ نکتهای به اندازه نظرات مستقیم مشتریان به کار برندها نخواهد آمد.
شنیدن صدای مشتریان
صرف نظر از مزیت بازخوردهای مشتریان برای بهبود وضعیت برند، باید به ایده ها و دغدغه های آنها نیز توجه نشان داد. شاید این امر در نگاه نخست بیشتر در حوزه توسعه و تحقیق جای داشته باشد، اما بخش بازاریابی نیز نیاز زیادی به آن دارد. صدای مشتریان همیشه یک ایده واحد را بیان نمی کند بنابراین برندها در عمل با تنوعی از ایده ها رو به رو هستند.
استفاده از نظرات و صدای مشتریان برای بهبود فعالیت برند حیاتی است. بسیاری از محصولات تازه در عرصه کسب و کار به همین شیوه طراحی شده است. صدای مشتریان به طور ویژه در رابطه با ارائه محصولات تازه اهمیت دارد. امروزه برخی از برندهای بزرگ پیش از عرضه محصولات اصلی شان اقدام به ارائه یک پیش نمایش به برخی از مشتریان و دریافت ایده های شان می کنند. این امر به خوبی اهمیت شنیدن صدای مشتریان در عرصه کسب و کار را نشان می دهد.
ساده ترین راهکار برای دسترسی به نظرات و ایده های مشتریان در رابطه با بخش های مختلف کسب و کار استفاده از نظرسنجی است. این امر به دلیل سادگیاش طرفدارهای زیادی دارد. خوشبختانه توسعه فناوری امکان برگزاری نظرسنجی به صورت کاملا ساده را فراهم کرده است بنابراین برندها امکان برگزاری نظرسنجی حتی در شبکه های اجتماعی را نیز خواهند داشت.
یکی از برندهای مشهور در زمینه استفاده از نظرات مشتریانش در رابطه با رونمایی از منوهای جدید شرکت استارباکس است. این شرکت بزرگ پیش از رونمایی رسمی از منوهای تازه اش اقدام به نظرخواهی از مشتریان می کند. این نظرخواهی ها به طور معمول در قالب یک فایل مشخص در شعبه های مختلف این برند صورت می گیرد.
مشخص ساختن بخش های نیازمند به توجه کسب و کار
یکی از مزیت های برگزاری نظرسنجی در عرصه رضایت مشتریان مربوط به یافتن نقاط نیازمند به توجه کسب و کار است. امروزه بسیاری از کسب و کارها نسبت به ضرورت ایجاد تغییر در برندشان به منظور جلب رضایت بیشتر مشتریان آگاهی دارند، اما در عمل بخش های مشخصی را مدنظر ندارند. این امر در عمل به روز رسانی وضعیت برند را دچار اختلال خواهد کرد.
عدم رضایت مشتریان از برندها اغلب اوقات به دلیل فقدان ایده های کاربردی است. این امر نوعی سکون و انفعال در ذهن مشتریان نسبت به برندها ایجاد می کند. برگزاری نظرسنجی نشانه درستی از وضعیت برند در راستای جلب رضایت مشتریان است بنابراین علاوه بر گردآوری اطلاعات مناسب برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان امکان تاثیرگذاری روانی نیز فراهم می شود.
ایجاد تغییرات سریع
ایجاد تغییرات سریع در عرصه کسب و کار همیشه دشوار است. دلیل این امر مشکلات پیش روی چنین امری است. بسیاری از برندها برای ایجاد تغییر در وضعیت شان نیاز به مطالعه طولانی مدت بازار و ارزیابی منابع مالی در دسترس شان دارند. این امر ایجاد تغییرات را بدل به فرآیندی طولانی مدت می کند.
گاهی اوقات کسب و کارها نیاز به ایجاد تغییرات سریع و در لحظه دارند. دلایل این امر بسیار متنوع است، اما در مورد شیوه اجرای تغییرات سریع راهکار مشخصی در دسترس نیست. یکی از شیوه های مناسب در این میان برگزاری نظرسنجی برای گردآوری اطلاعات موردنیاز است.
مطلب مرتبط: 10 راه برای متمایز کردن برند از طریق بهبود تجربه مشتری
اغلب اوقات مشتریان ایده های مناسبی از بخش های نیازمند تغییر سریع کسب و کارها دارند. این امر امکان تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف را فراهم می سازد. اغلب اوقات مشتریان به دلیل عدم رضایت از روند تغییرات در یک برند اقدام به ترک آن می کنند بنابراین اجرای سریع تغییرات موردنظر با استفاده از نظرات مشتریان ایده بسیار کاربردی خواهد بود.
امروزه کسب و کارها در زمینه برگزاری نظرسنجی تردیدهای زیادی را پیش رو دارند. هدف مقاله کنونی نمایش اهمیت برگزاری چنین نظرسنجی هایی برای کسب و کارهای مختلف بود. استفاده از توصیه های مورد بحث در این مقاله شروع مناسبی برای فرآیند نظرسنجی از مشتریان در میان برندهای مختلف محسوب می شود.