بسیاری از کارمندان و کارآفرینان در سراسر دنیا آرزوی شروع کسب و کار مربوط به خود را دارند. بدون تردید این امر دشواری های خاص خود را دارد، با این حال سالانه شمار بالایی از کارمندان با امید شروع کسب و کار شخصی شان اقدام به ترک شرکت محل کارشان می کنند. متاسفانه اغلب کسب و کارهای تازه در همان سال نخست شکست می خورند. این آمار در سراسر جهان یکسان است بنابراین رویای شروع کسب و کار شخصی برای اغلب کارمندان و کارآفرینان همراه با خطر شکست است.
امروزه کسب و کارهای تازه تاسیس به دنبال جلب نظر مخاطب هدف و ایجاد جایگاهی برای خود از طریق استفاده از آخرین فناوری های بازاریابی و تبلیغات هستند. بدون تردید بازاریابی و تبلیغات کاربردی نقش مهمی در توسعه کسب و کار دارد، اما به تنهایی برای موفقیت در این عرصه کافی نیست. ما باید در تلاش برای ایجاد ارزش ها و معیارهای منحصر به فرد برندمان باشیم. فقط در این صورت امکان رقابت با سایر برندهای دارای سابقه در دنیای کسب و کار فراهم خواهد شد.
شما همیشه امکان تاسیس کسب و کار خود از صفر را دارید. این امر در صورت رعایت اصول فعالیت در محیط کسب و کار و استفاده از توصیه های کاربردی هیچ مشکلی برای شما ایجاد نخواهد کرد. خوشبختانه امروزه حوزه های بسیار زیادی برای فعالیت کارآفرینانه وجود دارد. نکته مهم در این میان استفاده از توصیه ها و راهنمایی های مطلوب برای توسعه کسب و کار است. در این صورت ما امکان تاسیس کسب و کارمان بدون دغدغه نسبت به شکست در سال نخست فعالیت را خواهیم داشت. در ادامه برخی از نکات مهم برای شروع کسب و کار از صفر را مرور خواهیم کرد.
1. تمرکز بر روی مشتریان
ارتقای رابطه ای شخصی و نزدیک با مشتریان در دنیای کسب و کار اهمیت بسیار زیادی دارد. امروزه برخی از برندها در تلاش برای ایجاد تمایز و فاصله میان خود و مشتریان هستند. این امر نهتنها مزیتی برای ما به ارمغان نخواهد آورد، بلکه تمایل مشتریان برای همکاری را نیز کاهش می دهد. ما همیشه باید نسبت به سلیقه و انگیزه مشتریان حساسیت داشته باشیم. تفاوت برندهای بزرگ در همین نقطه رقم می خورد. آنها توانایی بسیار بالایی برای ارزیابی نیازها و خواسته های تازه مشتریان به طور مداوم دارند. برندهای معمولی اما فقط در بازه های زمانی مشخصی این فرآیند را مدنظر قرار می دهند.
مطلب مرتبط: چگونه یک کسب و کار را شروع کنیم
استفاده از ترندهای برتر برای تولید محصولات یا تعامل با مخاطب هدف اهمیت حیاتی دارد. استفاده درست از ترندها نیازمند شناخت دقیق و به روز مشتریان است. اغلب تیم توسعه و تحقیقات وظیقه این کار را برعهده می گیرد. به این ترتیب مشتریان با تجربه ای دلپذیر از تعامل با برندمان اقدام به معرفی ما به اعضای خانواده یا دوستان خواهند کرد. این امر نوعی بازاریابی رایگان و در عین حال تاثیرگذار برای برند ما محسوب می شود. امروزه هیچ کمپین بازاریابی توانایی اثرگذاری به مانند یک دوست یا عضوی از خانواده بر روی مخاطب هدف را ندارد بنابراین ما با ارائه خدمات باکیفیت امکان جلب نظر مخاطب هدف به گونه ای تاثیرگذار را خواهیم داشت.
2. هرگز در حوزه بازاریابی ریسک نکنید
برخی از برندها برای بازاریابی بهتر از کارمندان کمتجربه شان به عنوان اعضای تیم بازاریابی استفاده می کنند. این امر اگرچه در نگاه نخست بسیار جذاب به نظر می رسد، اما در عمل هزینه های زیادی از نظر بازاریابی به همراه دارد. افراد ناآشنا به حوزه بازاریابی توانایی طراحی کمپین های تاثیرگذار را ندارند. به این ترتیب سرمایه ما به طور مداوم به هدر خواهد رفت. نتیجه این امر اتلاف بودجه های کلان برای افزایش مهارت کارمندان غیرحرفه ای در حوزه کسب و کار است. اگر ما از همان ابتدا برخی بازاریاب های کارکشته را استخدام کنیم، امکان کسب موفقیت به شیوه ای بهتر و کمهزینه تر را خواهیم داشت.
ما به عنوان صاحب یک کسب و کار باید درصدی از درآمد ماهانه مان را به عنوان بودجه بازاریابی کنار بگذاریم. برندهای بزرگ نیز بدون بازاریابی مناسب در بازار رقابتی کنونی جایی نخواهند داشت. نکته مهم در این میان انتخاب الگوی بازاریابی مناسب برای برندمان است. بسیاری از صاحبان کسب و کار در این زمینه اشتباه عمل می کنند بنابراین ما باید از راهنمایی افراد حرفه ای در این زمینه استفاده کنیم. توصیه من همکاری با برخی از کارشناس های حرفه ای در حوزه بازاریابی به منظور انتخاب الگوی بازاریابی بهتر است. این امر ما را از تجربه و دانش تیم های بازاریابی حرفه ای بهرهمند خواهد ساخت.
3. فرآیند بازاریابی را در دست بگیرید
استفاده از خدمات آژانس های بازاریابی امکان توسعه کسب و کار در مدت زمانی محدود را فراهم می کند، با این حال تمام کسب و کارها امکان استفاده از این گزینه را ندارند. کسب و کارهای تازه تاسیس همیشه با مشکل بودجه برای حوزه بازاریابی مواجه هستند. یکی از راهکارهای مناسب برای صرفهجویی در هزینه های جاری تلاش برای مدیریت امور بازاریابی به صورت درون شرکتی است. این امر با استفاده از کارمندان نامتخصص در بخش بازاریابی تفاوت دارد. اغلب صاحبان کسب و کارهای تازه تاسیس در ابتدای مسیر اقدام به افزایش مهارت شان در حوزه بازاریابی به منظور ساماندهی این بخش بدون نیاز به آژانس های بازاریابی می کنند. این نکته با توجه به شرایط ناپایدار درآمدی در ماه های نخست فعالیت کاری منطقی به نظر می رسد.
امروزه دوره های آموزشی بسیار زیادی در حوزه بازاریابی وجود دارد. نکته جالب اینکه اغلب کلاس های مذکور به صورت غیرحضوری و آنلاین برگزار می شود. به این ترتیب ما با استفاده از ساعت های مرده مان در طول روز امکان یادگیری مهارت های اساسی در حوزه بازاریابی را خواهیم داشت. این امر فعالیت برند ما در دنیای کسب و کار را همراه با موفقیت بیشتر می کند.
اشتباه اغلب برندها در ابتدای مسیر کسب و کار صرف نظر از بودجه بخش بازاریابی است. به این ترتیب آنها به راحتی برای مدیریت بهینه سایر بخش ها قید بودجه بازاریابی را می زنند. توصیه من در این بخش توجه به حوزه بازاریابی حتی در ازای اختصاص بودجه کمتر به سایر حوزه هاست. اگر ما توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف از طریق بازاریابی درست را نداشته باشیم، به سرعت از بازار رقابتی حذف خواهیم شد. این امر در مورد کسب و کارهای تازه تاسیس اهمیت دوچندان دارد.
4. توجه به توصیه های کاربردی کارشناس ها
استفاده از توصیه های کارشناس ها به معنای عدم کیفیت کاری مناسب ما نیست. فعالیت در حوزه کسب و کار برای کارآفرینان تازهکار همراه با نکات تازه است. ما برای مدیریت بهینه کسب و کار همیشه به توصیه های کاربردی نیاز داریم. در غیر این صورت به سرعت از دنیای کسب و کار حذف خواهیم شد. متاسفانه بسیاری از برندها در پی لجبازی های بچه گانه از دریافت توصیه های کاربردی خودداری می کنند.
مطلب مرتبط: الزامات شروع یک کسب و کار
کارشناس های کسب و کار در حوزه های مختلف حاصل سال ها تجربه و دانش حرفه ای شان را در اختیار برندها قرار می دهند. ما همیشه باید در تلاش برای استفاده از توصیه های کاربردی به منظور ارتقای هرچه بهتر کسب و کارمان باشیم. این مسیر از سوی تمام برندهای بزرگ طی شده است. نکته جالب اینکه برندهای بزرگ هنوز هم از توصیه های کارشناس های حرفه ای در زمینه های مختلف با روی باز استقبال می کنند بنابراین ما هم باید عملکرد آنها در این حوزه را سرمشق قرار دهیم.