هنگامی که یک خریدار از اینترنت برای یافتن کالا یا سرویس مشخصی استفاده می کند، شمار بسیار زیادی کسب و کار مختلف مقابل آنها قرار می گیرد. به راستی مشتریان چگونه از میان برندهای مختلف دست به انتخاب می زنند؟ توسعه اینترنت و عادت مشتریان به جستوجوی برندها و محصولات شان در این محیط موجب اهمیت روزافزون سایت ها شده است. به این ترتیب هر کسب و کاری که سایت کامل و کارآمدی داشته باشد، موفق به جلب نظر مشتریان خواهد شد. امروزه کاربران از اینترنت به منظور یافتن برندها، محصولات، مقایسه آنها با یکدیگر و اطلاع از نظرات یکدیگر استفاده می کنند، با این حساب تقریبا هیچ نکته ای از نظر مشتریان مخفی نخواهد ماند.
مسئله اصلی مورد بحث در این مقاله شیوه های مناسب برای توسعه کسب و کارهای کوچک با استفاده از طراحی مناسب سایت است. در ادامه به بررسی برخی از نکات مهم در این زمینه خواهیم پرداخت.
اهمیت بخش «تماس با ما»
مشتریان تمایل بالایی از اطلاع از برند طرف حساب شان دارند. در اغلب موارد آنها یافتن فروشگاه اصلی برند مورد نظرشان را گام مهمی در راستای انتخاب محصول تلقی می کنند. به این ترتیب عدم درج مشخصات فروشگاه در بخش «تماس با ما» موجب سردرگمی مشتریان خواهد شد. نکته مهم در اینجا عدم کفایت درج آدرس فروشگاه مرکزی است. برند ما باید تمام اطلاعات ضروری و موردنیاز مشتریان را در سایت خود درج کند. این امر با تولید محتوای کارآمد برای مشتریان متفاوت است.
مطلب مرتبط: طراحی گرافیک سایت تا چه اندازه در موفقیت یک کسب و کار نقش دارد؟
در این بخش هدف اصلی معرفی برندمان و ماهیت کسب و کارش به بهترین شیوه است. متاسفانه بسیاری از برندها نسبت به این امر توجه کافی را ندارند. در نتیجه هویت سایت آنها مخدوش می شود. یکی از نکات اصلی در زمینه بررسی به هنگام طراحی سایت بیان هدف اصلی برندمان از فعالیت در بازار کسب و کار است. مشتریان تمایل بیشتری به خرید از برندهای هدفمند دارند. این امر بیانگر اهمیت تعریف هدف برندمان است. در این زمینه باید ترکیبی از اهداف اصلی و ارزش های مرکزی برندمان را در قالب داستانی جذاب بیان کنیم. نتیجه نهایی این فرآیند اعتماد بیشتر مشتریان به ما و اعتماد به نفس بیشتر در زمینه استفاده از محصولات مان خواهد بود.
صرف نظر از اهمیت ارائه اطلاعات کاربردی در سایت مان بحث خدمات پشتیبانی مشتریان نیز اهمیت دارد. هر مشتری تمایل به خرید از برندی با تیم پشتیبانی ماهر دارد. درج اطلاعات کافی در مورد تیم پشتیبانی و نحوه تماس با آنها گزینه منطقی خواهد بود. تمام زحمات ما در زمینه بازاریابی، تبلیغات، روابط عمومی و طراحی محصولات در صورت ارائه خدمات پشتیبانی نامطلوب بر باد خواهد رفت. به این ترتیب توجه کافی به این امر ضرورت مطلق دارد.
تحلیل سایت از زاویه دید مشتریان
کسب و کارها نیازمند مشاهده سایت شان از دریچه تجربه مشتریان هستند. این امر امکان تحلیل انتقادی وضعیت سایت را برای ما فراهم می کند. در بسیاری از موارد مدیران برندها الگوی خاصی را برای بازاریابی یا تولید محتوا مطلوب می دانند، با این حال نسبت به اطمینان از هماهنگی آن با سلیقه مشتریان اقدامات لازم را انجام نمی دهند. این امر موجب نارضایتی مشتریان از سایت برند ما خواهد شد. به این ترتیب در درازمدت میزان بازدید مشتریان از سایت رسمی برندمان افت محسوسی خواهد داشت.
نکته مهم به هنگام مشاهده وضعیت سایت مان توجه به کارآمدی محتوای آن در زمینه حل مشکلات مشتریان است. مشتریان از سر تفریح به سراغ سایت برندها نمی روند. وقتی آنها با مشکلی مواجه باشند، اقدام به بررسی سایت برندهای مختلف در حوزه نیازشان می کنند. اینکه ما به مشتریان اطمینان کافی در زمینه حل مشکل شان را بدهیم، اهمیت بسیار بالایی خواهد داشت. چنین امری از طریق بیان صرف جملات زیبا صورت نمی گیرد. ما باید به صورت عملی در راستای کاهش مشکلات آنها گام برداریم. همچنین باید در سایت اصلی نیز با ارائه اطلاعات کافی صحت ادعای مان را تایید کنیم. در غیر این صورت مشتریان به ما اعتماد نخواهند کرد.
ضرورت سازگاری با موبایل
امروزه مردم به طور مداوم از گوشی های هوشمند استفاده می کنند. میزان جستوجوی اینترنتی از طریق گوشی های هوشمند در طول یک دهه اخیر به طور منظم پیشرفت داشته است، با این حساب ایجاد سازگاری میان قالب سایت مان و مرورگرهای گوشی های هوشمند ضروری خواهد بود. در غیر این صورت کاربران گوشی های همراه امکان مشاهده با کیفیت مطالب سایت مان را نخواهند داشت. بدون تردید چنین امری موجب صرف نظر آنها از مشاهده مطالب سایت مان می شود. در نتیجه اهداف مدنظر ما از توسعه سایت به دست نمی آید.
بدون تردید در صفحات گوشی های همراه امکان نمایش اطلاعات بسیار کمتری وجود دارد. به علاوه قالب های سنگین نیز به هنگام بارگذاری در مرورگر گوشی ها بسیار کند عمل می کند. در نتیجه باید تا جای ممکن از قالب های سبک با حجم کم استفاده کنیم.
مطلب مرتبط: وب برندینگ : نکاتی طلایی برای طراحان
در صورت ایجاد هماهنگی میان سایت مان و تجربه کاربران دارای گوشی هوشمند میزان ترافیک سایت مان به شدت افزایش خواهد یافت. به هر حال کاربران به دنبال دسترسی به اطلاعات مورد نیازشان در کمترین زمان ممکن هستند. با طراحی مناسب سایت آنها را نسبت به این امر مطمئن سازید.
جمعبندی
بسیاری از کسب و کارها سایت مناسبی ندارند. این امر اعتبار و جایگاه آنها در بازار و میان مشتریان را به شدت متزلزل می کند. به هر حال هیچکس علاقه ای به خرید از برندی با سایت ناقص ندارد. طراحی سایت با توجه به نکات بیان شده در این مقاله امکان دستیابی به مشتریان بیشتر را تسهیل خواهد کرد. به این ترتیب با دستیابی به مخاطب هدف برندمان فروش و درآمد شرکت نیز بیشتر خواهد شد.