ویروس کرونا در طول بیش از دو ماه تاثیرات قابل توجهی بر روی وضعیت کسب و کارها داشته است. نتیجه این امر تعطیلی موقت اغلب شرکت ها در سراسر دنیا بود. اگرچه وضعیت برندها در طول دوران شیوع کرونا بسیار حاد بود، اما اکنون نشانه هایی از بهبود وضعیت به چشم می خورد. بسیاری از کارشناس ها از ضرورت بازگشایی کسب و کارها در ایالات متحده و به طور کلی تمام نقاط جهان صحبت می کنند. تاثیر اولیه این امر افزایش علاقه برندهای مختلف برای سرمایه گذاری در حوزه بازاریابی با هدف افزایش درآمد است. استارباکس در طول دوران قرنطینه و تعطیلی کسب و کارها تقریبا تمام شعبه های خود را تعطیل کرده بود. آگاهی از ضررهای مالی هنگفت تعطیلی شعبه ها برای استارباکس امر پیچیده ای نیست. اکنون با بحث پیرامون ضرورت بازگشایی کسب و کارها همراه با رعایت نکات بهداشتی امیدواری زیادی در تیم مدیریتی استارباکس ایجاد شده است.
براساس گزارش موسسه Seeking Alpha مقامات ایالتی آمریکا در حال بررسی طرح های پیشنهادی برای بازگشایی سراسری کسب و کارها هستند. در وهله نخست 30 نقطه و مرکز تجاری برای بازگشایی آزمایشی مدنظر قرار گرفته است. هدف اصلی برند استارباکس بازگشایی 90درصد از شعبه ها در مناطق مختلف است. بدون تردید طرح های اولیه با این اقدام جسورانه استارباکس در تضاد قرار دارد، با این حال مدیران ارشد استارباکس از همین حالا مشغول برنامه ریزی برای بازگشایی سراسری شعبه های شان هستند.
وقتی یک برند برای مدتی به نسبت طولانی در حوزه کسب و کار حضور نداشته است، باید بازگشت پرقدرتی به عرصه داشته باشد. استارباکس براساس همین تحلیل اقدام به افزایش بودجه بازاریابی و تبلیغات برای ادامه سال جاری کرده است. همچنین استارباکس از مدت ها قبل بر روی سیستم های مختلف برای ثبت تحویل آنلاین سفارشات کار کرده است. ترکیب این دو عامل نوید روزهای خوشی برای صنعت کافه داری و عرضه انواع نوشیدنی را می دهد.
براساس اقدامات دولت چین در مهار و کنترل ویروس کرونا، بسیاری از کارشناس های حوزه کسب و کار از بازگشایی قریبالوقوع کسب و کارها خبر داده اند. بدون تردید خطر کرونا همچنان در کنار ما باقی خواهد ماند، با این حال افزایش آگاهی ما از نحوه ابتلا به این ویروس امکان پیشگیری را افزایش می دهد. کوین جانسون، رئیس و مدیرعامل استارباکس، برای اقدام بر رعایت تمام توصیه های بهداشتی و پزشکی تاکید دارد.
مطلب مرتبط: همه آن چیزی که می توان از ایده فراپاچینو اسب تک شاخ استارباکس آموخت
اگرچه هنوز اخبار رسمی از بازگشایی کسب و کارها در بازار ایالات متحده مخابره نشده است، اما اقدامات برندهایی مانند استارباکس نوید روزهای خوشی برای حوزه های مختلف کسب و کار را می دهد. براساس اعلام رسمی کوین جانسون، بودجه بازاریابی و تبلیغات استارباکس برای ادامه سال جاری 44 درصد افزایش خواهد یافت بنابراین ما در ادامه باید منتظر تماشای کمپین های مختلف بازاریابی از سوی استارباکس باشیم.
نوآوری های استارباکس در زمینه دریافت و تحویل سفارشات به صورت آنلاین در نوع خود نوآورانه محسوب می شود. بدون تردید کمتر مشتری از یک کافه انتظار تحویل سریع سفارشات را دارد، با این حال تیم فروش استارباکس با اتکا بر برنامه نویسی کاربردی و طراحی اپ رسمی اقدام به ارائه خدمت حتی در طول اوجگیری ویروس کرونا کرده است.
اخیرا برخی از شعبه های استارباکس با رعایت فاصلهگذاری اجتماعی و تحویل بیرون بر سفارشات مشتریان اقدام به بازگشایی کرده اند. این امر جان دوباره ای به گردش مالی غول صنعت و کافه دار ایالات متحده داده است، با این حال اگر استارباکس هرچه زودتر توانایی بازگشایی تمام شعبه هایش را نداشته باشد، با مشکلات مالی عمده ای مواجه خواهد شد.
بدون تردید ارائه خدمات به صورت آنلاین برای برندهای تازهکار امر دشواری محسوب می شود. استارباکس نیز در این عرصه تا حد زیادی تازهکار است. این امر موجب بروز برخی نارضایتی ها در ابتدای تحویل آنلاین سفارشات شد، با این حال تیم فروش استارباکس به سرعت مشکل موردنظر را مدیریت کرد. بازگشایی کسب و کارها فقط منحصر به ایالات متحده نیست. بسیاری از برندها دیگر امکان مدیریت شرایط تعطیلی را ندارند بنابراین دیر یا زود اقدام به بازگشایی سراسری کسب و کارهای مورد تایید نهادهای اجرایی قرار خواهد گرفت.