ممکن است با این جمله کاملا مخالف باشید، با این حال وبینارها را نیز باید یکی از انواع محتواهایی دانست که هر کسی لازم است که در زمینه تولید آنها کاملا فعال باشد. در این راستا اگرچه ممکن است محتوای ارزشمند را همه چیز بدانید، با این حال واقعیت این است که موضوع فوق، تنها بخشی از مسیر موفقیت شما خواهد بود. درواقع در این زمینه موارد به مراتب بیشتری وجود دارد که حتی رعایت نکردن یکی از آنها، باعث کاهش شدید احتمال موفقیت شما خواهد بود. در نهایت توجه به آمارهای حال حاضر، به خوبی شما را نسبت به اهمیت توجه بیشتر به بستر اینترنت، ترغیب خواهد نمود. برطبق جدیدترین آمار منتشرشده، میزان استفاده افراد از اینترنت، 82 درصد افزایش پیدا کرده است. درواقع دورکاری و استفاده از اینترنت، به مهمترین ترند تمامی برندها تبدیل شده است. تحت این شرایط بالاترین استقبال نسبت به انواع محتواها، به وبینار اختصاص دارد. این نکته را فراموش نکنید که این موضوع تنها به زمان حال حاضر محدود نشده و تغییری است که ویروس کرونا، باعث سرعت بخشی به آن شده است. تحت این شرایط بسیار مهم است که از همان شروع کار، کاملا حرفه ای اقدام نمایید. درواقع حتی یک تجربه ناموفق، میتواند باعث عدم اطمینان جامعه هدف شما شود. نکته قابل توجه دیگر این است که بیش از 70 درصد تازه کارها، تجربه موفقی را به دست نمی آورند. با این حال این واقعیت نباید شما را با ترس مواجه سازد. درواقع بسیاری از افراد بنا بر همین آمارهای منفی از اقدام در این زمینه دست می کشند. با این حال با افزایش آگاهی خود، می توانید بهترین نتایج را رقم بزنید. در این راستا به بررسی چند مورد اساسی، خواهیم پرداخت.
1-مخاطب خود را بشناسید
حتی اگر یک برند جهانی باشید و وبینار با تعداد افراد زیادی همراه باشد، همچنان شما یک جامعه هدف اصلی را خواهید داشت که لازم است تا تمرکز اصلی را بر روی آنها قرار دهید. در این رابطه توصیه ما این است که از شناخت بیشتر آنها غافل نشده و تغییرات لازم را براساس خواست آنها اعمال نمایید. در این راستا یکی از بهترین راهکارها، نظرسنجی و پرسش مستقیم است، با این اقدام شما به سادگی نسبت به اقداماتی که باید انجام شود، آگاهی پیدا خواهید کرد. در کنار این موضوع از کسب اطلاعات ضروری نظیر سن، جنسیت، میزان تحصیلات و سایر مواردی ضروری، غافل نشوید. تمامی این داده ها، راهنمای اقدامات آتی خواهد بود. درواقع برگزاری یک وبینار بدون آگاهی از نیازهای اصلی و مشکلات موجود جامعه هدف، یک اقدام کم تاثیر خواهد بود.
مطلب مرتبط: نکاتی برای بهینه سازی وبینارها
2-تیتر مناسبی را انتخاب نمایید
تیتر تنها برای پوستر و تبلیغات نبوده و لازم است تا از ابتدا تا انتهای وبینار، در معرض دید عموم قرار داشته باشد. با این حال آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده اید که در تیتر شما چه موضوعاتی باید مطرح شود؟ در این رابطه شما فضایی محدود داشته و لازم است تا موضوع بحث و ویژگی های خاص آن نظیر نام مهمان برنامه و یا مجری را ذکر نمایید. در نهایت بنا بر آمارهای منتشر شده تیترهای سوالی، بالاترین میزان جذابیت را برای مخاطب دارند.
3-از پلتفرم های معتبر استفاده کنید
نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که در شرایط حال حاضر، فعالیت هکرها نیز بیشتر شده است. تحت این شرایط اگر امنیت کاربران برای شما اهمیتی نداشته باشد، بدون شک با مشکلی جدی مواجه خواهید شد. در این راستا توصیه می شود که پلتفرم های معتبر را شناسایی کرده و صرفا از آنها استفاده نمایید. این امر باعث خواهد شد تا افراد بتوانند اعتماد لازم را داشته باشند در کنار این موضوع، لازم است تا فایل ضبط شده را در اختیار افراد قرار دهید. در این رابطه برخی از برندها، موارد مهم را تایپ کرده و برای مهمان ها ارسال می کنند. درواقع به هر میزان که به سهولت مخاطبان خود توجه بیشتری را داشته باشید، شانس موفقیت شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد.
4-بازاریابی نمایید
برای این امر که تعداد افرادی که در وبینار شما شرکت کنند، به رقم مناسبی برسد، لازم است تا تبلیغات لازم را داشته باشید. در این راستا تبلیغ در صفحه اصلی، ایجاد تیزر و ارسال ایمیل در کنار ارائه توضیحات لازم از جمله مواردی است که شانس موفقیت شما را افزایش خواهد داد. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، تناسب با قیمت است. درواقع برای وبینارهای رایگان، معمولا به اقدامات کمتری نیاز بوده ولی برای مواردی که قیمت نسبتا بالایی دارند، شما باید تنوع اقدامات بازاریابی بالایی را داشته باشید. در این راستا توجه به اقدامات انجام شده از سوی سایر برندها، راهنمای عمل بسیار خوبی خواهد بود.
5-تمرین داشته باشید
یکی از اقداماتی که کمتر مورد استفاده قرار می گیرد، تمرین کردن است. درواقع برای این امر که بهترین عملکرد را داشته باشید، ضروری است تا نسبت به موارد بازنگری داشته و حتی یک جلسه تمرینی را برگزار نمایید. این امر باعث خواهد شد تا در روز تعیین شده، کنترل و عملکرد به مراتب بهتری را داشته باشید. در کنار این موضوع فراموش نکنید که شما باید به اصل اختصار نیز توجه داشته باشید. برای مثال یک وبینار 4 قسمتی که هر یک از آنها تنها یک ساعت زمان به آن اختصاص پیدا خواهد کرد، بدون شک بهتر از مواردی است که در آن 4 ساعت پشت سر هم بخواهید مخاطب را با خود همراه سازید.
6-بهترین زمان ممکن را انتخاب نمایید
نکته ای که در این بخش باید به آن توجه داشته باشید این است که هر زمانی برای شروع یک وبینار مناسب نبوده و در انتخاب آن شما باید به ویژگی های منطقه ای جامعه هدف خود توجه داشته باشید. برای مثال ممکن است بیش از 80 درصد افراد کارمندان یک شرکت باشند. تحت این شرایط بهترین زمان، شب ها خواهد بود. با این حال باید زمانی را انتخاب نمایید که برنامه خواب افراد را نیز با مشکل مواجه نسازد. همچنین یک روز قبل از شروع تعطیلات هفتگی نیز زمان های بسیار خوبی خواهد بود. بدون شک با شناخت مناسب، در این رابطه نیز به خوبی عمل خواهید کرد. درواقع حتی نظرسنجی هم می تواند یک راهکار کاملا مناسب باشد.
مطلب مرتبط: 7 اقدامی که شانس موفقیت وبینار شما را افزایش خواهد داد
7-به دنبال ایجاد تعامل باشید
به عنوان توصیه پایانی، این نکته را فراموش نکنید که بدترین حالت برای یک وبینار این است که شرکت کنندگان، صرفا بازدید کننده باشند. به همین خاطر شما باید چندین برنامه برای درگیر کردن آنها در اختیار داشته باشید که ساده ترین آن، سوال پرسیدن است. در این راستا توصیه ما این است که به دنبال سوالاتی باشید که پاسخ های کوتاه دارند در غیر این صورت ممکن است در زمان بندی خود با مشکل مواجه شوید.