براساس گزارش موسسه Engagement Labs، برند نینتندو در سال گذشته در میان بیش از 600 برند مختلف موفق به حضور در میان 10 برند برتر در زمینه بازاریابی آنلاین و آفلاین شده است. این برند در سال گذشته با یک پله صعود به رتبه دوم برترین برند از نظر بازاریابی آنلاین و آفلاین قرار گرفته است. دلیل این امر استفاده از عبارت های ارزشمند در کمپین های آنلاین و توجه به اهمیت بازاریابی آفلاین قلمداد می شود. نکته جالب در این میان رتبهبندی کنسول نینتندو سوئیچ به عنوان نهمین محصول موفق در زمینه بازاریابی آفلاین است. با این حساب وضعیت بازاریابی نینتندو بسیار مساعد است.
نکته جالب در رتبهبندی وضعیت برندهای عرصه سرگرمی و کنسول های خانگی کسب رتبه نخست از سوی سونی در حوزه بازاریابی آنلاین است. سونی با رونمایی از کنسول پلی استیشن در طول بیش از دو دهه اخیر موفقیت های بازاریابی بسیار زیادی کسب کرده است، با این حال در تحلیل کلی وضعیت نینتندو از نظر جمع بازاریابی آنلاین و آفلاین به مراتب از سونی بهتر است. سایر برندهای برتر در زمینه بازاریابی آنلاین در صنعت کنسول های خانگی و سرگرمی به ترتیب شامل مایکروسافت، پوکمن، بتی کروکر، پیلسبری، ماتل، وندیز، لگو و نایک است. تمام این برندها در زمینه بازاریابی آنلاین مرتبط با حوزه سرگرمی موفقیت بالایی کسب کرده اند، با این حال تمام آنها توانایی تکرار چنین موفقیتی در فضای آفلاین را ندارند.
امروزه بازاریابی آفلاین همچنان دارای اهمیت است. این نکته در رابطه با مشتریان میانسال اهمیت بسیار بیشتری نیز پیدا می کند. شاید برندها برای تعامل با نسل جوان باید بیشتر به دنیای آنلاین توجه داشته باشند، اما هنوز هم بخش قابل توجهی از درآمد آنها متکی بر مشتریان میانسال است بنابراین توجه به الگوهای بازاریابی آفلاین برای هر کسب و کاری ضروری خواهد بود. براساس رتبهبندی موسسه AARP رتبه های برتر بازاریابی آفلاین به ترتیب متعلق به برندهای آوون، گایکو، توشیبا، هاسبرو، کاور گرل، پرو اکتیو، تی دی امریترید، نینتندو و پالمولایو است. همانطور که قابل مشاهده است، برند نینتندو تنها شرکت موفق در زمینه حضور در رتبه های برتر هر دو فهرست است. این نکته بیانگر تلاش های سخت و طاقتفرسای تیم بازاریابی نینتندو برای تولید کمپین های بازاریابی جذاب در محیط آنلاین و آفلاین است.
مطلب مرتبط: نینتندو سوئیچ، محبوب ترین برند خانواده ها
اغلب علاقه مندان به دنیای سرگرمی به خوبی با نام برند نینتندو آشنا هستند. این شرکت از دهه های قبل در زمینه سرگرمی های ویدئویی فعالیت داشته است. همین امر در طول زمان موجب افزایش اعتبار قابل توجه این برند شده است. اگرچه سونی و مایکروسافت رقبای سرسختی در حوزه کنسول های خانگی محسوب می شوند، اما هنوز هم طیف قابل توجهی از مشتریان به محصولات نینتندو علاقه دارند.
بدون تردید دوران کرونا برای اغلب کسب و کارها دشواری های مالی به همراه داشته است. نینتندو نیز در این میان استثنا نیست. نکته مهم درخصوص فعالیت بازاریابی این برند توجه به سرگرم ساختن مخاطب هدف در دوران قرنطینه خانگی است. آنها با رونمایی از بازی Animal Crossing در دوران قرنطینه سرگرمی مناسبی برای دارندگان کنسول نینتندو سوئیچ ایجاد کردند. این اقدام واکنش قابل توجهی از سوی رقبای اصلی نینتندو نداشت. به این ترتیب نینتندو برنده اصلی بازاریابی در دوران کرونا لقب می گیرد.
استراتژی اصلی نینتندو برای فروش بیشتر و جبران کاهش گردش مالی در دوران قرنطینه سرمایه گذاری بر روی فروش آنلاین در مناسبت های پیش رو است. بدون شک نینتندو برای بازاریابی آنلاین رقبای سرسخت بیشتری در مقایسه با بازاریابی آفلاین دارد. برند سونی در سال گذشته با اجرای کمپین «اکنون زمان بازی است» موفقیت بسیار زیادی کسب کرد. این امر موجب کسب رتبه نخست بازاریابی از سوی اغلب کارشناس های موسسه های رتبهبندی برندها در حوزه بازاریابی شد. نکته مهم در این میان افزایش رقبای نینتندو در پی افزایش موج سرمایه گذاری در زمینه فروش آنلاین محصولات است. همچنین تیم بازاریابی نینتندو باید فکری برای کاهش بودجه خرید مشتریان نیز بکند. در غیر این صورت دستکم تا پایان سال جاری خبری از بهبود در وضعیت فروش آنها نخواهد بود.