لینکدین به عنوان بزرگ ترین خرید تاریخ مایکروسافت، شبکه تخصصی کسب و کار محسوب می شود که از سال 2010 کار خود آغاز کرده و اکنون یکی از 15 شبکه پرطرفدار جهان محسوب می شود. در جدیدترین اعلامیه این شرکت، قرار است که بخش استوری از دسترس تمامی کاربران حذف شود. درواقع این طرح ابتدا توسط اسنپ چت عرضه شد که با استقبال بسیار خوبی همراه بود، ولی اینستاگرام بهترین استفاده را از آن برده و اکنون پرکاربردترین قابلیت آن محسوب می شود. با این حال این موضوع برای لینکدین کاملا برعکس بوده و بنا بر آمارها، این بخش ابدا مورد توجه قرار نگرفته است. درواقع کاربران این شبکه ترجیح می دهند که محتواهای آنها برای همیشه در صفحه باقی بماند. در این رابطه توییتر نیز چند ماه قبل، مشابه این طرح را به کار برده و استوری را کنار گذاشته است. این امر نکته بسیار مهی را به اثبات می رساند که تقلید کردن یک طرح موفق ابدا به معنای تکرار نتایج نخواهد بود. درواقع انتقاد جدی ای که بسیاری از تحلیلگران نسبت به لینکدین دارند این است که قبل از اضافه شدن این قابلیت، نیاز بود تا نظرسنجی هایی صورت گیرد تا نسبت به استقبال از آن اطمینان حاصل شود. در این زمینه اگرچه ادعاها حاکی از آن است که این قابلیت آزمایشی بوده است، با این حال این موضوع به معمای از دست رفتن هزینه فرصتی بوده که لینکدین می توانست برای یک طرح نوآورانه صرف نماید. اگرچه سرعت رشد لینکدین در مقایسه با سیار رقبا، بسیار کم بوده است.
با این حال نکته ای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که هدف این شبکه، جذب حداکثری نبوده و توجه خود را تنها به آن دسته از مخاطب هایی معطوف کرده که در حوزه های کسب و کار فعالیت دارند. به همین خاطر نیز باید آنها را در استراتژی اقیانوس آبی قرار داد. درواقع مقایسه کردن لینکدین با سایر شبکه ها، ابدا درست نبوده و این برند، یک طرح جدید را پیاده سازی کرده است که لازمه آن، توجه به یک قشر محدود است. با این حال آمارها در زمینه درآمدزایی این برند، بسبار مثبت بوده و دلیل آن نیز به خاطر امکانات متنوع آن است. در این زمینه کاربران تا پایان سال همچنان می توانند از قابلیت استوری استفاده کنند. با این حال این ویژگی دیگر برای سال جدید وجود نخواهد داشت.
در این راستا به نظر می رسد که لینکدین تا آن زمان تمرکز خود را بر روی یک طرح خلاقانه برای اشتراک گذاری بهتر انواع محتوا و تعامل بیشتر کاربران پیاده سازی نماید تا همچنان تنوع امکانات آن حفظ شود. درواقع با توجه به این امر که در حال حاضر محتواهای ویدئویی در صدر علایق افراد قرار دارد، تمرکز بیشتر در این زمینه بدون شک اقدامی هوشمندانه خواهد بود. با این حال تمامی انتظارات، برای ارائه یک نوآوری جدید از سوی این شبکه است. بدون شک این امر با توجه به حمایت مایکروسافت به عنوان یک غول حوزه تکنولوژی، کاملا امکان پذیر خواهد بود. یکی از طرح های موفق سال گذشته، رزومه نویسی برای کاربران است که با استقبال بسیار خوبی همراه شد. این طرح نتیجه همکاری مشترک مایکروسافت و لینکدین بوده و به نظر می رسد که باید منتظر یک همکاری جدید باشیم. در این زمینه همچنان قابلیت پخش زنده لینکدین، به کار خود ادامه خواهد داد. در این زمینه هنوز آمار دقیقی نسبت به میزان استقبال از این طرح جدید نیز وجود ندارد. درواقع ممکن است حتی در صورت عدم استقبال لازم، شاهد حدف آن نیز باشیم. این امر به معنای آن است که لینکدین دیگر هیچ شباهتی به اینستاگرام نخواهد داشت.