ما در موسسه Branding Strategy Insider به دنبال کمک به کارآفرینان و صاحبان کسب و کار در سراسر دنیا هستیم. یکی از نکات مهم در این میان پاسخگویی به پرسش های کارآفرینان در حوزه های مختلف برندسازی است. امروزه بسیاری از مدیران نسبت به میزان بلوغ برندشان نگران هستند. این نکته اهمیت بسیار زیادی از نقطه نظر تاثیرگذاری بر روی مشتریان دارد. برندهای بزرگ همیشه توانایی اثبات بلوغ کسب و کارشان را دارند. درست به همین خاطر مشتریان توجه مداومی به آنها نشان می دهند.
بدون تردید پاسخ یکسان و واحدی برای چنین پرسشی از سوی کارآفرینان وجود ندارد. بسیاری از برندها به شیوع کاملا منحصر به فرد خودشان اقدام به برندسازی و توسعه سطح موفقیت شان می کنند. من نیز در اینجا دارای پاسخ مشخصی و از پیش آماده ای برای تمام برندها نیستم. در عوض به چند نکته محوری و مهم اشاره خواهم کرد:
• مدت زمان فعالیت برندها در بازار کسب و کار اهمیت بسیار زیادی دارد. امروزه اغلب برندها به دنبال توسعه مدت زمان فعالیت شان هستند. اگر یک برند دارای مشتریان وفادار، فارغ از نوع محصولات و خدمات، باشد، شانس بسیار بیشتری برای فعالیت در حوزه کسب و کار خواهد داشت. یکی از معیارهای اصلی در زمینه بلوغ کسب و کارها مربوط به میزان مشتریان وفادارشان است.
مطلب مرتبط: ابعاد فرهنگ برند
• برندهای تازه تاسیس همیشه سطح اعتبار و اعتماد اندکی از سوی مشتریان دریافت می کنند. این امر باید از سوی برندها برای تولید کمپین های هرچه جذاب تر مدنظر قرار گیرد. ما وقتی در ابتدای مسیر کسب و کار هستیم، نیازمند ایده های متنوع در زمینه بازاریابی و برندسازی برای جلب نظر مخاطب هدف خواهیم بود.
• برندهای بالغ همیشه کسب و کارشان توسعه پیدا می کند. اگر ما برای مدت زمان طولانی در مقیاسی خرد در حال فعالیت هستیم، به احتمال فراوان مشکلی در برندسازی مان وجود دارد. تلاش برای رفع این مشکل گامی اساسی در راستای بدل شدن به برندی بالغ است. در غیر این صورت همیشه در مقیاسی محلی فعال خواهیم ماند.
• استفاده از المان های نوستالژیک برای برند اهمیت بالایی دارد. این استراتژی امکان بیان حضور مداوم برند در بازه های زمانی مختلف را فراهم می سازد. امروزه مشتریان علاقه مند به مشاهده برندهای مورد پسندشان در تمام جزییات زندگی هستند. بنابراین ما باید چنین احساسی را در قالب کمپین های بازاریابی و سایر اقدامات برندسازی بازنمایی کنیم.
• رابطه نزدیک و صمیمی میان کارمندان شرکت و مشتریان اهمیت بالایی دارد. شاید در نگاه نخست این نکته چندان نوآورانه نباشد، اما با نگاهی به وضعیت فعالیت برندهای بزرگ با عمق تاثیرگذاری نکته موردنظر پی خواهید برد. وقتی ما رابطه مطلوبی با مشتریان داشته باشیم، به طور مداوم امکان تاثیرگذاری بر روی آنها را پیدا خواهیم کرد.
• سازماندهی مناسب برند از نقطه نظر داخلی اهمیت بالایی دارد. برخی از برندها به طور مداوم در این زمینه با مشکل مواجه هستند. اگر ما به دنبال موفقیت در حوزه کسب و کار هستیم، باید به سازماندهی درونی برندمان نیز توجه داشته باشیم. در غیر این صورت فرصت چندانی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف پیدا نخواهیم کرد. برندهایی که دارای مشکلات سازمانی در درون خود هستند، شانس بسیار اندکی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان خواهند داشت بنابراین شما ابتدا باید به وضعیت درونی برندتان توجه کنید.
بدون شک بسیاری از برندها به دنبال توصیه های کاربردی و تخصصی تر برای شناسایی بلوغ کسب و کارشان هستند. توصیه ما در این بخش تلاش برای توجه به برخی از نشانه های مهم است. در ادامه برخی از این نشانه ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت:
• قبول مسئولیت تصمیم های اخذشده از سوی تیم مدیریتی در کوتاه ترین زمان ممکن یکی از نشانه های پیشرفت بلوغ شرکت است. برخی از مدیران در پی بروز هرگونه مشکلی در تلاش برای انکار مسئولیت از سوی خود هستند.
• تلاش و همکاری مداوم تمام اعضای شرکت برای تحقق اهداف و وعده های ارائه شده از سوی برند به مشتریان مهم ترین گام در راستای بلوغ کسب و کار محسوب می شود.
• توانایی مدیریت خواسته های مشتریان در طول زمان با بهرهگیری از سیاست پشتیبانی مشتریان به صورت حرفه ای یکی از مهم ترین نکات در زمینه جلب نظر مخاطب هدف محسوب می شود.
• توانایی مدیریت بودجه در دسترس برندها همیشه امر دشواری است. برخی از برندها در طول دوران فعالیت شان با پیشرفت و کسب تجربه موفق به مدیریت بودجه شان به صورت کاربردی تر می شوند. این نکته دارای اهمیت بالایی است. برخی از برندها علی رغم فعالیت طولانی مدت در زمینه کسب و کار کمتر موفقیتی در زمینه مدیریت مالی کسب می کنند. اگر برند شما دارای نشانه های محکم از مدیریت بودجه به شیوه تاثیرگذار است، باید این امر را به عنوان معیاری از بلوغ اش تلقی کنید.