بسیاری از کسب و کارها پس از اینکه یک محصول را طراحی می کنند، تازه دنبال بازاری مناسب برای آن هستند. این امر نه تنها هزینه زیادی برای آنها به همراه خواهد داشت، بلکه همیشه احتمال استقبال بسیار اندک مشتریان از محصول موردنظر را هم دارد. با این حساب طراحی و تولید محصول باید بعد از برنامه ریزی و شناسایی بازار هدف صورت گیرد، در غیر این صورت مشکلات متعدد در زمینه بازاریابی و فروش محصول هر بازاریابی را به دردسر خواهد انداخت.
بدون تردید بسیاری از کسب و کارها در دنیا با برنامه ریزی نادرست برای بازاریابی برای محصول شان در عمل سرمایه و بودجه شان را به هدر می دهند. این امر واکنش های بسیار زیادی در میان مشتریان به همراه خواهد داشت. درست به همین خاطر هدف اصلی در مقاله کنونی بررسی نحوه پیدا کردن بازار مناسب برای محصولات برند پیش از طراحی شان است. این امر به شما برای موفقیت در زمینه فروش محصولات تان کمک خواهد کرد. بنابراین اگر شما هم در زمینه پیدا کردن بازار مناسب برای محصولات تان مشکل دارید، با ما در این مقاله همراه باشید.
پیدا کردن مشکل اصلی مشتریان
شما پیش از اینکه دست به کار شده و محصولی را طراحی کنید، باید خیلی خوب نسبت به مشکلات مشتریان آگاهی پیدا کنید. بدون شک شما توانایی حل تمام مشکلات مشتریان را ندارید. درست به همین خاطر باید به دنبال پیدا کردن مشکلی باشید که ارتباط مناسبی با ماهیت برندتان دارد. به این ترتیب می توانید به سادگی هرچه تمام تر نظر مشتریان را نسبت به محصولات تان جلب کنید.
مطلب مرتبط: چگونه بازار هدف را شناسایی کنید
اغلب اوقات برندها با مشاهده وضعیت مشتریان به سادگی امکان پیدا کردن برخی از مشکلات شان را دارند. این امر در صورت همکاری میان شما و کارمندان تان هم به سادگی روی می دهد. اغلب اوقات کارمندان یک برند دارای نگاه دقیق نسبت به مشکلات مشتریان هستند. دلیل این امر نیز تعامل روزمره آنها با مشتریان است. با این حساب شما باید هیمشه حواس تان به تعامل با کارمندان برند برای طراحی یک محصول تازه باشد.
اگر شما ارتباط خوبی با مشتریان تان دارید، نظرخواهی و صحبت مستقیم با آنها نیز ایده بسیار خوبی خواهد بود. این امر به شما برای تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب هدف کمک خواهد کرد. شما به این ترتیب به سادگی هرچه تمام تر فرصت جلب نظر مشتریان تان را خواهید داشت.
شناسایی راهکارهای موجود برای مشکل شناسایی شده
پس از اینکه یک مشکل مهم در میان مشتریان را به خوبی مورد شناسایی قرار دادید، نوبت به کار بر روی راهکارهای موجود می رسد. بدون تردید قبل از شما هم برخی از کارآفرینان به فکر حل مشکل مشتریان بوده اند. بنابراین قبل از اینکه دست به کار طراحی یک محصول بزنید، به طور دقیق راهکارهای دیگر برندها را مورد بررسی قرار دهید. این امر به شما برای شناخت درست وضعیت مشتریان و تجربه های قبلی دیگر برندها کمک خواهد کرد.
توصیه ما در این بخش یادداشت برداری از راهکارهای دیگر برندها و پیدا کردن نقاط ضعف شان است. بدون تردید راه حل موردنظر دیگر برندها دارای مشکلاتی بوده است، در غیر این صورت نیازی به ورود شما به بازار نخواهد بود. این امر دیدگاه وسیع تری نسبت به شرایط برای شما فراهم می سازد. شما در این صورت فاصله بسیار اندکی با موفقیت در رفع نیاز مشتریان خواهید داشت.
وقتی یک برند از راهکارهای دیگر رقبای خودش آگاهی داشته باشید، به ساده ترین شکل ممکن توانایی طراحی راه حل های متفاوت را خواهد داشت. در کنار این نکات شما امکان تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب هدف را نیز پیدا می کنید. بنابراین هیچ مشکلی برای به روز رسانی وضعیت برندتان پیش روی تان قرار نخواهد داشت.
یکی از مشکلات اساسی برندها به هنگام تلاش برای رفع مشکلات مشتریان با طراحی یک محصول تازه بی توجهی محض به دستاورد دیگر برندهاست. این امر گاهی اوقات حتی موجب طراحی دوباره یک محصول از سوی برندها می شود. چنین امری حسابی اعتبار یک برند را در بازار از بین خواهد برد.
استفاده از بازخورد مشتریان
مشتریان بهتر از هر کس دیگری در دنیا نسبت به مشکلات شان آگاهی دارند. با این حساب همکاری با آنها برای پیدا کردن مشکلات شان و راهکارهایی برای حل آنها بهترین ایده ممکن خواهد بود. چنین امری برای شما به مثابه یک راهنمایی بسیار بزرگ و ارزشمند است. البته باید حواس تان را جمع کنید تا پاسخ چنین اعتمادی از سوی مشتریان را به خوبی بدهید، در غیر این صورت جلب اعتماد دوباره مشتریان تقریبا امر غیرممکنی خواهد بود.
گاهی اوقات برندها برای اینکه مشتریان را به همکاری با خودشان برای طراحی یک محصول تازه دعوت کنند، از راهکارهای بسیار متنوعی استفاده می کنند. توصیه ما در این میان سرمایه گذاری بر روی مشتریان با اعطای برخی از هدیه های کوچک اما کاربردی به آنهاست. چنین تکنیکی به بهترین شکل ممکن نظر مشتریان برای همکاری با شما را جلب خواهد کرد.
شروع به طراحی محصول
شما پس از اینکه مراحل قبلی را طی کردید، دیگر آماده طراحی محصول تان خواهید بود. نکته مهم در این میان تلاش برای استفاده از تمام نظرات و پیشنهادات مربوط به مشکلات مشتریان در قالبی طبقه بندی شده است، در غیر این صورت شما با انبوهی از راهکارها تنها خواهید ماند. این امر می تواند برای هر بازاریاب و کارشناس دردسرساز باشد. پس پیش از اینکه حسابی وضعیت تان به هم بریزد، کارتان را با طبقه بندی اطلاعاتی که دارید، ساده نمایید.
یادتان باشد در فرآیند طراحی محصول هر وقت نیاز به راهنمایی با مشاوره داشتید، به غیر از تیم مدیران شرکت بر روی کارمندان و مشتریان نیز حساب کنید. این امر به شما فرصت بسیار خوبی برای بهره مندی از معتبرترین اطلاعات ممکن خواهد داد.
مطلب مرتبط: رونمایی از محصولات برند با راهکارهای حرفه ای
بی شک طراحی محصول برای درخشش در یک بازار امر ساده ای نیست. اگر شما هم پس از طراحی محصول به دنبال پیدا کردن بازار برای آن هستید، باید تجدید نظر اساسی در نحوه فعالیت تان داشته باشید، در غیر این صورت هیچ شانسی برای موفقیت در بازار نخواهید داشت. توصیه های مورد بحث در این مقاله می تواند به خوبی شما را در مسیر تغییر این عادت قدیمی و فروش راحت تر در بازار کمک نمایند.