برقراری تماس های ویدئویی فقط بخشی از سبک زندگی نسل جوان نیست. امروزه بسیاری از کسب و کارها با توجه به شرایط ناشی از کرونا اقدام به استفاده از پلتفرم های برقراری تماس های ویدئویی کرده اند. زندگی روزمره اغلب کارآفرینان در شرایط ناشی از کرونا شامل بیدارشدن از خواب و شروع فعالیت کاری با استفاده از اپ های ارتباط ویدئویی است. نرم افزار زوم در این میان جذابیت بسیار زیادی برای کسب و کارها دارد. شاید شبکه های اجتماعی عمومی برای ایجاد ارتباط از سوی کاربران عادی مناسب باشد، اما بدون تردید نیازهای خاص و متغیر کسب و کارها را پوشش نمی دهد. نرم افزار زوم در راستای رفع نیاز کسب و کارها اقدام به ساماندهی این بخش کرده است.
اگرچه شرایط کرونا در سال 2021 نسبت به سال قبل بهبود زیادی پیدا کرده است، اما هنوز هم پیگیری فعالیت شرکت ها به صورت حضوری امکان ناپذیر است. بسیاری از برندها همچنان از شیوه های دورکاری برای مدیریت پروژه و همچنین پیگیری کارهای روزانه استفاده می کنند. بدون تردید تجربه این شیوه از کارآفرینی برای هیچ کس ساده نیست. نکته مهم در این میان استفاده از نرم افزارهای کمکی برای بهبود وضعیت کسب و کار است.
مطلب مرتبط: زوم و اینستاگرام از بهترین برند های جهان
مدیران و بازاریاب ها در سراسر دنیا تحت فشار زیادی هستند. فشار بالای سرمایه گذارها برای پیگیری دوباره روند سوددهی از یک طرف و تلاش برای تاثیرگذاری بر روی اعضای تیم شرکت از سوی دیگر برای تمام برندها سخت شده است. این امر با توجه به فرآیند دورکاری سخت تر نیز شده است. استفاده از نرم افزارهای ارتباط ویدئویی در این میان اندکی از سختی مسیر را کم می کند. این امر شامل دسترسی اعضای تیم های شرکت به یکدیگر در کمترین زمان ممکن است. چنین امری از بروز بسیاری مشکلات در زمینه کسب و کار و پیگیری امور جلوگیری خواهد کرد.
بدون تردید یکی از راهکارهای اصلی شبکه های اجتماعی مربوط به نمایش تبلیغات در پلتفرم شان است. این امر سودآوری قابل ملاحظه ای برای کسب و کارها به همراه دارد. شاید در این میان برخی از پلتفرم ها دارای شرایط بهتری در مقایسه با دیگران باشند. به عنوان مثال، فیس بوک و شبکه های اجتماعی زیرمجموعه اش به دلیل سابقه طولانی در عرصه کسب و کار دارای شرایط بهتری از نظر دریافت پیشنهادهای تبلیغات هستند. این امر در مورد پلتفرم هایی نظیر کلاب هاوس یا تیک تاک به مراتب کمتر است. دلیل این امر نیز راه اندازی تازه چنین پلتفرم هایی و عدم تمایل برندها برای نمایش محتوای تبلیغاتی در آنهاست.
شاید مشاهده عدم تمایل برخی از شبکه های اجتماعی برای نمایش تبلیغات در پلتفرم شان هر کاربری را متعجب سازد. حتی بزرگترین شبکه های اجتماعی نیز قید درآمدزایی با نمایش تبلیغات را نمی زنند. شاید در این میان وضعیت پلتفرم زوم نوعی استثنا باشد. این امر برای کاربران شرایط بسیار ویژهای را فراهم می کند.
چرا زوم استفاده از گزینه تبلیغاتی برای کسب سود را رها کرده است؟ این پرسش برای اغلب کاربران در این پلتفرم مطرح است. اگر شما نیز چنین پرسشی دارید، در این مقاله پاسخ مناسبی پیدا خواهید کرد. در ادامه برخی از مهم ترین نکات در زمینه استراتژی عدم نمایش تبلیغات در زوم را بررسی خواهیم کرد.
چرا زوم از تبلیغات پشتیبانی نمی کند؟
منطقی ترین پاسخ به این پرسش توجه به شیوه استفاده از زوم است. کاربران عادی امکان استفاده از زوم را ندارند. دلیل این امر ارائه این نرم افزار به طور اختصاصی برای کسب و کارهاست. این نکته اهمیت بسیاری از نقطه نظر تحلیل این شبکه اجتماعی دارد. کسب و کارهای مخلتف برای بهره گیری از خدمات زوم در زمینه ارتباط ویدئویی باید اشتراک ماهانه پرداخت کنند، با این حساب تبلیغات نمایش دیگر توجیهی برای مدیران زوم نخواهد داشت. وقتی کسب و کارها برای استفاده از این پلتفرم هزینه ماهانه پرداخت می کنند، نمایش تبلیغات بیشتر موجب از دست رفتن مشتریان می شود. البته در این میان برخی از شبکه های اجتماعی همچنان تبلیغات شخصی سازی شده برای کاربران نمایش می دهند، با این حال زوم به دلیل ارتباط ویدئویی امکان نمایش تبلیغات مانند دیگر شبکه های اجتماعی را ندارد.
گزینه های نمایش تبلیغات برای تماس های ویدئویی بسیار محدود است. به ویژه اگر پای کسب و کارها در میان باشد. بسیاری از کسب و کارها تمایل به پرداخت هزینه عضویت بیشتر برای استفاده بدون دردسر و نمایش تبلیغات از پلتفرم زوم دارند بنابراین مدیران این پلتفرم به جای تمرکز بر روی سود کوتاه مدت از تبلیغات بر روی سود بلندمدت شان سرمایه گذاری کرده اند. آیا شما حاضر به توقف 30 ثانیه ای یکی از مهم ترین تماس های ویدئویی در حوزه کاری برای مشاهده تبلیغات هستید؟ بدون تردید پاسخ به این پرسش منفی است بنابراین استراتژی فعلی زوم برای عدم نمایش تبلیغات بسیار هوشمندانه به نظر می رسد.
زوم اکنون به عنوان تنها شبکه اجتماعی مخصوص کسب و کارها برای خدمات تماس ویدئویی با کیفیت بالا شناخته می شود. همین امر مدیران زوم را به سوی جذب کسب و کارها پیش از ورود دیگر برندهای بزرگ به این حوزه هدایت کرده است. اگر گوگل یا آمازون در آینده نزدیک وارد عرصه ارائه خدمات تماس ویدئویی شوند، گوگل از چند ماه پیش این اقدام را انجام داده است، آیا زوم توانایی رقابت مناسب با آنها را خواهند داشت؟ بدون شک زوم در رقابت با برندهای بزرگ دچار مشکلات زیادی خواهد شد بنابراین استراتژی فعلی این برند نکته مهمی برای جذب مشتریان وفادار است.
مطلب مرتبط: گام بلند فیس بوک برای تصاحب جایگاه برند زوم
استراتژی اصلی زوم در زمینه تبلیغات
یکی از مهم ترین نکات در توسعه هر شبکه اجتماعی توجه به امنیت اطلاعات کاربران، انصاف در تعیین قیمت سرویس ها و همچنین رقابت نزدیک با دیگر رقباست. زوم در این راستا دقت نظر بسیار زیادی به خرج داده است. راهکار زوم برای تبلیغ پلتفرم در میان رقبای بسیار زیاد تلاش برای نمایش محتوای تبلیغاتی خودش در گوشه و کنار تماس های ویدئویی به صورت نامحسوس است. به عنوان مثال، لوگوی زوم در گوشه بالای تصویر ویدئوکنفرانس هرچند لحظه یک بار نمایش داده می شود.
بدون تردید این نوع تبلیغات هیچ درآمدی برای زوم به همراه ندارد. تنها هدف زوم در این میان تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با استفاده از ارائه خدمات باکیفیت است. به هر حال سود اصلی زوم از فروش حق عضویت در پلتفرمش به برندها حاصل می شود بنابراین نیاز چندانی، دست کم در زمان حال، برای نمایش محتوای تبلیغاتی نیست.