خلاقیت و نوآوری آینده هر برندی را دگرگون خواهد کرد. بسیاری از برندهای بزرگ در طول تاریخ کسب و کار با پردازش ایده های جذاب و تاثیرگذار موفق به جلب نظر مخاطب هدف شده اند. امروزه ما قصد بررسی دقیق تر نحوه نوآوری و برندسازی یکی از مهم ترین کارآفرینان و مدیران تاریخ کسب و کار را داریم. والت دیسنی یکی از نام های جاودانه در صنعت سرگرمی است. برند وی در طول دهه های متمادی موفق به جلب نظر دامنه وسیعی از مخاطب ها، در سنین مختلف، شده است. آیا ما توانایی یادگیری نکات تازه از والت دیسنی برای مدیریت کسب و کار و برندسازی را داریم؟ هنگامی که من در برند نایک به عنوان یکی از بازاریاب های اصلی مشغول به فعالیت بودم، این ایده در ذهنم شکل گرفت. فیل نایت، بنیانگذار برند نایک، همیشه نسبت به فعالیت والت دیسنی در عرصه کسب و کار با دیده حیرت نگاه می کرد. وی در طول دوران فعالیتش در برند نایک همیشه به الگوبرداری از والت دیسنی پایبند بود. اغلب کارمندان برند نایک باید تاریخچه فعالیت کاری و بازاریابی والت دیسنی را به خوبی مورد مطالعه قرار دهند. با این حساب یادگیری نکات تازه از والت دیسنی ضروری به نظر می رسد.
والت دیسنی یکی از برندهای بزرگ و موفق در زمینه رسانه و سرگرمی را پایه گذاری کرده است. برند دیسنی تا به امروزه نیز تاثیرگذاری اش در عرصه کسب و کار را حفظ کرده است. بدون تردید این حجم از تاثیرگذاری بر روی بازار کسب و کار و موفقیت بازاریابی اتفاقی نیست. بنابراین مطالعه تکنیک های برندسازی و فعالیت والت دیسنی در مقیاسی گسترده همراه با مزیت های فراوان خواهد بود.
امروزه کمتر برندی توانایی جلب نظر تمام مشتریانش را دارد. با این حال والت دیسنی به خوبی این کار را انجام داده است. این برند در طول دوران فعالیتش اغلب مهارت بالایی در تعامل با مخاطب هدف نشان داده است. این امر ناشی از مطالعه دقیق سلیقه مخاطب هدف و تلاش برای جلب رضایت گروه های مختلف مشتریان است.
رویاپردازی، الگوبرداری و اجرا
مهارت اصلی والت دیسنی در طول دوران کاری اش طراحی و ساخت کارتون بود. وی همچنین پس از مدتی اقدام به تاسیس نخستین شعبه از پارک های دیسنی لند کرد. دامنه مهارت های والت دیسنی در طول سال های متمادی افزایش پیدا کرد. بر این اساس وی نه تنها کارشناسی حرفه ای در زمینه تولید کارتون، بلکه معمار، طراحی پارک و حتی داستان سرایی خوبی در عرصه برندسازی بود. مهم ترین نکته در زمینه فعالیت والت دیسنی رویاپردازی وی است. اغلب ایده های جذاب برند دیسنی از دل تاملات بلند پروازانه موسس اش بیرون آمده است. به عنوان مثال، به پارک های دیسنی لند توجه کنید. تاسیس چنین پارک هایی تا قبل از والت دیسنی مورد توجه هیچ کس قرار نداشته است. یکی از دلایل این امر هزینه بسیار بالای تاسیس چنین بناهایی و همچنین فقدان برنامه برای جلب نظر مخاطب هدف به چنین پارک هایی است.
مطلب مرتبط: یادگیری برندسازی به شیوه نایک، دیسنی و آمازون / فضاسازی برای ایده های عجیب وغریب
والت دیسنی در راستای ساخت پارک موردنظر از ایده های جذابی بهره برد. وی همچنین به تقلید از الگوی ساخت پارک های عادی نیز پرداخت. به این ترتیب دیسنی لند ترکیبی از نوآوری و استفاده از دستاوردهای مثبت پارک های مشهور جان است. بدون شک اقدامات نوآورانه، به ویژه در حوزه سرگرمی، به سادگی مورد پذیرش مخاطب هدف قرار نمی گیرد. والت دیسنی در این مسیر نیازمند داستانی جذاب برای ایجاد برند تازه اش بود. بر این اساس بسیاری از شعارهای اصلی برند دیسنی در همین زمان متولد شد. این امر در راستای جلب نظر مخاطب هدف به بخش های مختلف کسب و کار دیسنی صورت گرفت. بسیاری از برندها در عمل توانایی تاثیرگذاری بسیار بالایی بر روی مخاطب هدف دارند. نکته مهم در این میان استفاده از داستانی جذاب برای تاثیرگذاری عملی بر روی مخاطب است.
داستان سرایی در حوزه کسب و کار علاوه بر بازاریابی در بخش برندسازی نیز کاربرد دارد. بدون تردید والت دیسنی بنیان گذاری داستان سرایی در حوزه کسب و کار نیست، اما تاثیر بسیار زیادی بر روی تحول این حوزه داشته است. استفاده از واقع گرایی در تولید کارتون برای مدت ها مدنظر برندها قرار داشته است، با این حال والت دیسنی این امر را تغییر داد. اغلب کارتون های این برند دارای ماهیتی بسیار آرمانی و غیرواقعی است. این نکته در فروش بهینه والت دیسنی در بازارهای مختلف نقش بسیار زیادی داشته است.
برندها همیشه برای موفقیت نیازمند نوآوری هستند. امروزه برندهای بسیار زیادی در عرصه سرگرمی مشغول به فعالیت هستند. نکته مهم در این میان داستان سرایی مناسب برای معرفی رویکردهای نوین کسب و کارمان است. همه مردم در سراسر دنیا علاقه مند به داستان های جذاب و نوآورانه هستند. این نکته اهمیت بسیار زیادی در فعالیت برندها دارد. نخستین کارتون های رنگی از سوی برند دیسنی معرفی شدند. این امر تاثیر بسیار زیادی بر روی فروش این برند در سراسر دنیا داشت. امروزه برند دیسنی به عنوان خلاق تر موسسه در زمینه سرگرمی فعالیت دارد. این شهرت در طول دهه های متمادی تقویت شده است. ما در مورد این برند ترکیبی از خلاقیت، نوآوری و داستان سرایی را مشاهده می کنیم. این عوامل در کنار هم موفقیت بی نظیری برای والت دیسنی ایجاد کرده است.
رقابت بر سر نوآوری
بدون تردید برندهای بسیار زیادی در زمینه نوآوری و فعالیت در عرصه های سرگرمی در حال رقابت با هم هستند. این امر در صورت غفلت والت دیسنی شهرت تاریخی اش را با خطر مواجه می ساخت. نکته جالب در مورد والت دیسنی تداوم فعالیت مناسبش در حوزه داستان سرایی و برندسازی است. آنها به طور مداوم با توجه به شرایط متغییر حوزه سرگرمی اقدام به رونمایی از بخش های تازه ای در کسب و کارشان کرده اند. همین امر آنها را صدر محبوب ترین برندهای دنیا قرار داده است.
والت دیسنی چند روز پیش از مرگش در سال 1966 توصیه های کلیدی به جانشین اش در برند دیسنی داشت. وی در این توصیه ها بر روی اهمیت داستان خوب برای جلب نظر مخاطب هدف تاکید می کند. امروزه ما همچنان تاثیر داستان های جذاب بر روی مخاطب هدف را مشاهده می کنیم. بسیاری از برندها از زمان تاسیس برند دیسنی در تلاش برای رقابت با آن هستند. با این حال به لطف توانایی این برند در داستان سرایی و جلب نظر مخاطب هدف کمتر برندی در عمل توانایی رقابت با آن را پیدا کرده است.
مطلب مرتبط: دیسنی پلاس، محبوب ترین برند آفلاین دنیا
الگوبرداری از عملکرد والت دیسنی برای موفقیت در حوزه کسب و کار اهمیت بسیار زیادی دارد. ما همیشه باید نسبت به استفاده از ایده های جذاب جهت گیری مناسبی داشته باشیم. در غیر این صورت مسیر بسیار دشواری برای موفقیت در برندسازی خواهیم داشت.