کسب و کارها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و کسب سود باید عملکرد مناسبی داشته باشند. اگر شما در بازار کسب و کار مانند برندهای کلیشه ای عمل نمایید، هیچ فرصتی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان نخواهید داشت. سطح بالای رقابت میان برخی از برندها مسئله استفاده از تیم خلاقیت را پیش کشیده است. بدون تردید هر برندی که بیشتر ایده های خلاقانه برای بازاریابی و تولید محصول داشته باشد، بر رقبای خود برتری خواهد یافت. تیم خلاقیت به کسب و کار شما کمک می کند تا مسیر ایده پردازی خلاقانه و رقابت بهتر با دیگر شرکت ها را به خوبی طی کنید.
هدف اصلی در این مقاله بررسی چیستی تیم خلاقیت کسب و کار و اعضای اساسی اش است. این راهنما به شما برای بهبود وضعیت کسب و کارتان در کوتاه ترین زمان ممکن کمک خواهد کرد.
تیم خلاقیت کسب و کار چیست؟
بدون تردید استفاده از خلاقیت و ایده های تازه برای هر کارآفرینی دارای اهمیت بسیار زیادی است. با این حال مفهوم تیم خلاقیت به طور اصولی اشاره به بخش بازاریابی و تبلیغات دارد. اگر شما هم در زمینه بازاریابی و تبلیغات با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنید، استفاده از تیم خلاقیت برای شما کاربردی و ضروری خواهد بود. اعضای این تیم به طور حرفه ای مسئولیت بخش بازاریابی را برعهده گرفته و آن را بدل به برگ برنده کسب و کاران خواهند کرد. وظیفه اصلی این تیم نوآوری و جلب نظر مشتریان با استفاده از ایده های بازاریابی و تبلیغاتی تازه است.
مطلب مرتبط: 5 روش علمی برای افزایش خلاقیت
امروزه بسیاری از کسب و کارها برای بهبود وضعیت بازاریابی و تبلیغات شان از آژانس های بازاریابی بسیار متنوعی استفاده می کنند. این امر شامل پرداخت هزینه بسیار بالا برای تعامل با مشتریان می شود. اگر کسب و کار شما به دنبال ایجاد تغییر در وضعیت موردنظر است، باید هرچه سریع تر نسبت به ایجاد تیم خلاقیت اقدام کنید. این امر علاوه بر بالا بردن کیفیت بازاریابی برندتان موجب کاهش هزینه ها نیز می شود. بدون تردید این امر برای هر برندی جذابیت های خاص خودش را دارد.
چه کسانی در تیم خلاقیت حضور دارند؟
صحبت از تیم خلاقیت برای هر کسی دارای معنای مشترکی است. به هر حال شما باید در تیم موردنظر برای بازاریابی و تبلیغات بهتر ایده های تازه و با کیفیت طراحی کرده و آنها را اجرا کنید. تعریف این فرآیند کار سختی نیست، اما اجرای آن به شدت دشوار به نظر می رسد. مهمترین مسئله در این میان شروع کار براساس آشنایی با برخی از مهمترین اعضای تیم موردنظر است.
بدون شک شما امکان افزودن هر فردی به تیم خلاقیت برندتان را دارید، اما نکته مهم در این میان تلاش برای استفاده از جایگاه های اصلی است. این امر به طور ویژه ای در صورت تعامل با بودجه محدود در عرصه کسب و کار مصداق خواهد داشت بنابراین شما باید در این زمینه دقت نظر بخصوصی داشته باشید. در ادامه برخی از مهمترین کسانی را که در هر تیم خلاقیت کسب و کار باید حضور داشته باشند، مورد بررسی قرار خواهیم داد.
رئیس بخش خلاقیت و نوآوری
هر بخشی در شرکت باید دارای یک رئیس باشد. بدون این نکته کارها به طور بسیار نامناسبی پیش می رود. گاهی اوقات کارآفرینان به این نکته مهم توجه می کنند. نتیجه این امر شلختگی در کارها و کاهش کیفیت بازاریابی است. وقتی شما قصد ارتقای کیفیت بازاریابی برندتان را دارید، اما در نهایت همان اندک کیفیت نیز از دست تان می رود باید حسابی نگران شوید.
رئیس بخش خلاقیت و نوآوری مسئولیت هماهنگی کلی در این تیم را دارد. تمام نکات باید با همفکری تمام اعضا و نظارت رئیس بخش موردنظر صورت گیرد. این امر در مورد تیم خلاقیت و نوآوری نیز مصداق دارد. اغلب کسب و کارها به طور معمول حرفه ای ترین کارمندشان را به عنوان رئیس بخش نوآوری انتخاب می کنند. این امر امکان استفاده از تجربه فرد موردنظر را به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد.
موفقیت به عنوان مدیر بخش نوآوری و خلاقیت نیازمند تجربه کاری و همچنین نگاه حرفه ای به مسئله است. شما باید انگیزه بالایی برای نوآوری در کسب و کارتان داشته باشید، در غیر این صورت فقط وقت خودتان و دیگران را تلف کرده اید. بنابراین اگر فرد موردنظر در تیم کسب و کار شما حضور ندارند، باید به فکر استخدام یک مدیر مناسب باشید در غیر این صورت تمام سرمایه گذاری های شما بی نتیجه خواهد ماند.
مطلب مرتبط: 19 گام تقویت خلاقیت
طراح گرافیک
امروزه تمام مشتریان جذب المان های بصری زیبا و گرافیکی می شوند. اگر شما هنوز هم مثل دهه 90 میلادی با محتوای متنی و بدون کمک محتوای دیجیتال در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف هستید، باید به طور کلی نسبت به فعالیت تان تجدیدنظر نمایید. بسیاری از برندها در زمینه تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نیاز به تجدیدنظر در عملکردشان دارند. این امر ضرورتی اجتناب ناپذیر برای هر کسب و کار محسوب می شود. بنابراین شما باید به بهترین شکل ممکن در این راستا عمل نمایید در غیر این صورت هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان نخواهید داشت.
طراحی های گرافیک یکی از در دسترس ترین افراد در دنیای کسب و کار هستند. البته اگر شما به دنبال طراح های حرفه ای و کارکشته باشید، علاوه بر هزینه بالا باید مدت ها در صف انتظار نیز باقی بمانید. مهمترین مسئله در این میان اطمینان از کیفیت کاری بالای چنین افرادی است. این امر به شما برای تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف کمک خواهد کرد.
برخی از کسب و کارها برای کاهش هزینه های مربوط به حقوق کارمندان اقدام به استخدام طراح های گرافیک تازه کار یا حتی کارآموزهای مبتدی می کنند. این امر نه تنها تاثیر منفی بر روی وضعیت کسب و کار شما دارد، بلکه هیچ شانسی به شما برای جلب نظر مشتریان نخواهد داد. بنابراین شما باید به طور ویژه ای در تلاش برای همکاری با طراح های گرافیکی مناسب باشید.
طراح های گرافیک به ایده های شما رنگ واقعیت می دهند. اگر شما یک ایده بسیار عالی داشته باشید، اما توانایی اجرای آن به طور درست را پیدا نکنید هیچ تاثیر خوبی بر روی مشتریان نخواهید گذاشت. بنابراین همیشه به دنبال بهترین طراح های گرافیک با سابقه کاری مناسب باشید.
طراح وب
امروزه کمتر کسب و کاری بدون سایت رسمی در بازار مشغول به فعالیت است. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان اقدام به استفاده از راهکارهای بسیار متنوعی می کنند. با این حال هنوز هم سایت رسمی برند دارای تاثیرگذاری بالایی است. اگر شما دارای یک سایت مناسب برای برندتان باشید، مشتریان امکان آشنایی با کسب و کار و محصولات تان را خواهند داشت.
به روز رسانی سایت کار ساده ای نیست. بسیاری از برندها پس از طراحی سایت دیگر به آن سر نمی زنند. این امر به معنای عدم تولید محتوای تازه در سایت برند خواهد بود. بنابراین شما باید عملکردتان در این حوزه را به طور قابل ملاحظه ای بهینه سازی نمایید. تولید محتوای اختصاصی برای سایت برند ایده مناسبی است، اما فقط در صورتی که یک طراح وب در کنارتان باشد. امروزه اغلب طراح های وب در زمینه تولید محتوا برای سایت ها نیز فعالیت دارند. بنابراین دلیلی برای ناتوانی در زمینه همکاری با یک طراح وب مناسب برای کسب و کار شما پیش رو نخواهد بود.
یکی از مسائل مهم برای همکاری با طراح های وب تعیین شرایط از همان گام نخست است. اگر شما و طراح های موردنظرتان ایده های متفاوتی در ذهن داشته باشید، در مدت زمانی اندک به مشکل خواهید خورد. مسئله مهم در این میان تلاش برای همفکری در همان ابتدای کار و تعیین اهداف اصلی است. چنین امری تیم طراحی سایت شما را به طور کامل با سایر بخش های تیم خلاقیت و نوآوری هماهنگ خواهد کرد.
طراح تبلیغاتی
شما باید یک طراح تبلیغاتی خوب و کارکشته در کنار تیم تان داشته باشید. الگوهای تبلیغاتی هنوز هم تنوع بسیار زیادی دارد و برخی از شیوه های قدیمی طرفداران خاص خود را حفظ کرده اند. در این میان طراح های تبلیغاتی با استفاده از تمام ظرفیت در دسترس شان در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف هستند. این امر حضور یک طراح تبلیغاتی در تیم نوآوری را ضروری می سازد.
مطلب مرتبط: نوآوری کارآفرینانه در سال 2021
شاید شما و برخی از افراد حاضر در تیم خلاقیت و نوآوری دارای اطلاعات اندکی درباره تبلیغات باشید، اما این سطح از اطلاعات برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان به هیچ وجه کافی نیست. شما باید عملکرد بسیار بهتری در این راستا داشته باشید در غیر این صورت شانسی برای رقابت با برندهای بزرگ نخواهید داشت.
انتظار اصلی از طراح تبلیغات مهارت بالا در زمینه تولید محتوا و همچنین آگاهی به روز از سلیقه مشتریان است. توصیه ما در این بخش تلاش برای همکاری با طراح های تبلیغاتی در حوزه تخصصی تان است. در غیر این صورت شاید مجبور به دادن مدت زمان بالایی زمان به فرد موردنظر به منظور آشنایی با حوزه کسب و کارتان شوید. بی شک این امر هیچ جذابیتی برای کسب و کارها در پی ندارد.
برخی از کسب و کارها برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان اقدام به استفاده از چندین طراح تبلیغاتی در کنار هم می کنند. اگر شما دارای بودجه کافی برای این امر هستید، به احتمال زیاد هیچ مانعی پیش روی تان نخواهد بود. با این حال کسب و کارهای دارای بودجه محدودتر با شمار بالایی از مشکلات رو در رو هستند. بهترین انتخاب در این میان تلاش برای ادامه کار با یک طراح تبلیغاتی است. این امر در صورت مشورت و همفکری مداوم فرد موردنظر با دیگر اعضای تیم خلاقیت و نوآوری هیچ مشکلی برای شما پیش نخواهد آورد.
تولیدکننده ویدئو
شما همیشه برای تولید محتوای ویدئویی نمی توانید از نسخه های خام یا طرح های گرافیکی متحرک استفاده کنید. گاهی اوقات باید ویدئوی تان را خودتان بسازید. این امر در تیم خلاقیت و نوآوری باید به طور قابل ملاحظه ای مدنظر قرار گیرد. بسیاری از کسب و کارها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نیاز به استفاده از محتوای ویدئویی باکیفیت منحصر به فرد دارد. این امر بدون استخدام دست کم یک تولیدکننده ویدئو امکان ناپذیر خواهد بود.
امروزه حوزه کسب و کار تنوع بسیار زیادی دارد. اگر شما در زمینه پیدا کردن تولیدکننده مناسب برای ویدئوهای برندتان مشکل دارید، یکی از گزینه های ساده مراجعه به لینکدین است. این پلتفرم اجتماعی دارای شمار بالایی از کارآفرینان و افراد دارای مهارت های کاری بالاست. بنابراین شما به راحتی هرچه تمام تر امکان انتخاب فرد موردنظرتان از میان جمعیت فراوان کاربران لینکدین را خواهید داشت.
شاید در یک تیم کاری کوچک یک نفر به تنهایی تمام مسئولیت های مربوط به تولید محتوای ویدئویی را مدیریت نماید، اما این امر در مورد تیم های بزرگ به طور کامل برعکس است. اگر شما کسب و کاری در حجم و اندازه بسیار بزرگی دارید، باید از همین حالا به دنبال ایجاد تغییر در وضعیت کسب و کارتان باشید. این امر شامل استخدام دست کم سه تولیدکننده ویدئو خواهد بود در غیر این صورت ویدئوهای تان بسیار دیر آماده بارگذاری در شبکه های اجتماعی یا سایت رسمی برند می شود.
عکاس تبلیغاتی
برخی از تصاویر به اندازه هزاران کلمه ارزش دارند. این امر یک شوخی نیست، بلکه واقعیتی اساسی در زمینه کسب و کار است. شاید شما امکان ثبت تصاویر جذاب از محصولات یا کارمندان برندتان را داشته باشید، اما چنین تصاویری با کار یک عکاس تبلیغاتی تفاوت بسیار زیادی دارد. شما باید همیشه با عکاس های حرفه ای در کسب و کارتان همکاری داشته باشید. این امر نمایی جذاب و دلنشین برای مشتریان ایجاد خواهد کرد. امروزه بسیاری از برندها برای جلب نظر مشتریان به طور مداوم هزینه های بازاریابی و تبلیغاتی شان را افزایش می دهند. اگر شما قصد سرمایه گذاری مطمئن در تیم نوآوری و خلاقیت تان را دارید، توجه به همکاری با یک عکاس تبلیغاتی ایده مناسبی خواهد بود. این امر شما را از شر تصاویر بی کیفیت در سایت و اکانت های برندتان در شبکه های اجتماعی راحت خواهد کرد.
مطلب مرتبط: چه چیزی موجب خلاقیت فرد و گروه خواهد شد؟
گاهی اوقات کسب و کارها به فکر طراحی یک تیم حرفه ای برای بخش پشتیبانی از خدمات شان هستند. این امر ایده استخدام چندین عکاس تبلیغاتی در کنار هم را پیش می کشد. نکته مهم در این میان تعیین انتظارات مان از یک عکاس است. شما باید تصاویری برای تکمیل محتوای وسیع تر بازاریابی تان را مدنظر داشته باشید. این امر به خوبی وظیفه هر عکاس را شرح می دهد. بنابراین اگر حتی یک فرد با مشخصات موردنظر در کسب و کارتان دارید، نیازی به استخدام کارمند تازه ای نیست.
طراح استراتژی محتوایی
محتواهای بازاریابی شما باید در کنار هم یک تصویر منسجم را شکل دهند. در غیر این صورت شما هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهید داشت. وظیفه اصلی طراح استراتژی محتوایی همین امر است. این فرد به طور معمول دارای تجربه طولانی در زمینه تولید محتوای بازاریابی است. بنابراین به خوبی امکان همفکری با اعضای تیم بازاریابی و طراحی ایده های جذاب را دارد. این فرد همچنین در مقیاسی وسیع نیاز به هماهنگی با تمام اعضای بازاریابی و تبلیغات برای ایجاد یک مسیر مشخص را دارد.
مسیر مشخص بازاریابی باید براساس اهداف کلان یک برند صورت گیرد بنابراین شاید شما نیاز به برگزاری جلسات کاری طولانی با طراح استراتژی محتوایی برای مدت زمانی طولانی داشته باشید. این امر عیار شما در زمینه مدیریت کسب و کار و توسعه تیم نوآوری و خلاقیت را نشان می دهد.
اگر استراتژی های کلی برند شما در زمینه بازاریابی از نظر طراح استراتژی محتوایی دارای ایراد است، احتمالا باید اخطار وی را جدی تلقی کنید. این امر اهمیت بسیار زیادی برای شما و کسب و کارتان خواهد داشت. تغییر استراتژی کلی برند برای توسعه جایگاه امری رایج محسوب می شود. بنابراین اگر شما در طولانی مدت این کار را ساماندهی نکرده اید، باید فکری به حال وضعیت کسب و کارتان نمایید. خوشبختانه طراح استراتژی محتوایی در این میان کمک شایانی به شما خواهد کرد.
توسعه دهنده وب
امروزه همه چیز در حال توسعه و پیشرفت است. بنابراین سایت رسمی برند شما نیز باید به طور مداوم توسعه پیدا کند. یکی از ایده های مناسب در این میان طراحی یک وبلاگ به عنوان مکمل سایت تان است. اغلب اوقات تیم های نوآوری و خلاقیت دارای ایده های جذابی برای تولید محتوای تخصصی هستند. این نوع از محتوا اگر در وبلاگ برندتان منتشر شود، تاثیرگذاری بسیار بهتری بر روی مخاطب هدف در پی خواهد داشت.
توسعه دهندگان وب همیشه در دسترس کسب و کار شما هستند. اغلب برندها برای همکاری با این افراد فقط در صورت نیاز به سراغ شان می روند. تیم های خلاقیت و نوآوری به دلیل ماهیت حرفه ای کارشان و نیاز به آپدیت های در لحظه سایت و وبلاگ همیشه نیاز به یک توسعه دهنده وب دارند. بنابراین اگر شما چنین فردی در کنارتان دارید، باید هرچه سریع تر نسبت به همکاری با وی اقدام نمایید.
مطلب مرتبط: 4 روش جهت ترویج خلاقیت در گروه کاری
اگر شما در کسب و کارتان نسبت به استفاده از یک تیم نوآوری و خلاقیت بی توجه هستید، به احتمال زیاد مقاله کنونی اندکی وسوسه تان خواهد کرد. شما به هر حال در مسیر موفقیت کاری باید از بهترین تیم ها و کیفیت بازاریابی بهره بگیرید. تیم نوآوری و خلاقیت حلقه گم شده کسب و کار شما محسوب می شود.