امروزه شبکه های اجتماعی را باید مهمترین بستر فعالیت برندها به حساب آورد. علت این امر نیز به این خاطر است که به طور متوسط افراد در حدود بیش از دو ساعت از زمان طول روز خود را به گشت و گذار در شبکه های اجتماعی اختصاص می دهند. همچنین چنین بستری، مرزها را از بین می برند و امکان مشتری سازی از هر نقطه ای را مهیا می کند. در این راستا اینستاگرام را باید بالاتر از هر شبکه دیگری قرار داد. در این رابطه یکی از بخش هایی که می تواند برای برندها، مزایای فوق العاده ای را داشته باشد، قابلیت لایو این شبکه است که بسیاری از کسب و کارها از آن به شیوه درست استفاده نمی کنند. به همین خاطر در ادامه پنج اقدام ضروری در این زمینه را بررسی خواهیم کرد.
1-پرسش و پاسخ
در هر شبکه ای اگر به بهبود ارتباط خود با مخاطب توجهی نداشته باشید، بدون شک همه چیز را از دست خواهید داد. در این راستا هیچ چیز به اندازه پخش مستقیم نمی تواند اعتماد افراد را افزایش دهد. با این حال اشتباه بزرگ این است که خود را محدود به محصولات نمایید. این امر در حالی است که مهمترین اصل، اعتماد به افراد است. به همین خاطر نیز شما باید خودتان را نشان بدهید. در این راستا توصیه می شود که هر هفته، لایو پرسش و پاسخ داشته باشید و هر بار، یکی از افراد تیم حضور پیدا کند. در این رابطه شما می توانید به صورت مستقیم، سوالات کاربران را پاسخ دهید. همچنین می توانید موضوعاتی مرتبط با حوزه کاری خود را انتخاب نمایید و در رابطه با آن به گفت و گو بپردازید. در نهایت نکته ای که نباید فراموش کنید این است که فردی دیگر، داده های به دست آمده را گردآوری نماید. برای مثال اگر یکی از مخاطبان از علایق خود صحبت کرده، لازم است تا آن را ثبت نمایید.
مطلب مرتبط: 4 گام یک لایو اینستاگرامی موفق
2-نقد و بررسی محصولات
امروزه بسیاری از افراد با جعبه گشایی، نقد و بررسی محصولات به شهرت بسیاری دست پیدا کرده اند. در این زمینه چرا خودتان این اقدام را انجام نمی دهید؟ این امر بدون شک برای مخاطب تاثیرگذار خواهد بود. به همین خاطر یکی دیگر از کاربردهای لایو اینستاگرام می تواند این باشد که محصولات خود را به صورت کامل معرفی نمایید. در این زمینه نکته طلایی این است که از طرفداری بی جا خودداری کنید در غیر این صورت فعالیت شما تاثیرگذار نخواهد بود. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که فعالیت شما بیش از حد طولانی نشود. در این زمینه در حدود 20 دقیقه کافی خواهد بود. برای مدیریت زمان توصیه می شود که از افراد بخواهید سوالات خود را در دایرکت مطرح کنند. این امر باعث خواهد شد تا شما هم زمان کافی برای پاسخ دادن به صورت کامل را داشته باشید.
3-پشت صحنه اقدامات را نشان دهید
پشت صحنه هر اقدامی می تواند کاملا تاثیرگذار باشد. در این راستا توصیه می شود که با این اقدام، شفافیت و صداقت خود را نشان دهید. برای مثال اگر یک رستوران هستید، به صورت مداوم، آشپزخانه و روند کار روزانه را نشان دهید. در این زمینه با کمی خلاقیت می توان موارد بسیار جالبی را هم تولید نمود. در نهایت فراموش نکنید که لایوهای خود را سیو کنید تا امکان مشاهده آن برای سایرین هم وجود داشته باشد. در غیر این صورت شما نیاز به تکرار موارد خواهید داشت که بدون شک برای مخاطبان قدیمی، موردی آزاردهنده محسوب می شود.
4-با متخصصان همکاری داشته باشید
تنوع داشتن اقدامات شما امری بسیار مهم محسوب می شود. با این حال مورد مهمتر این است که اقدام شما، ارزش بالایی را داشته باشد. در این زمینه همواره محتواهای آموزشی، مورد توجه جدی قرار دارد. در این زمینه همکاری با بهترین های عرصه کار خود نه تنها جذابیت بالایی را به همراه دارد، بلکه اعتبار برند شما را نیز افزایش می دهد. در این زمینه نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که سعی کنید موضوعات انتخاب شده حاصل همفکری با فرد موردنظر باشد. در سناریو لایوها می توانید به صورت غیرمستقیم، اشارهای به محصولات خود هم داشته باشید. درواقع امروزه تبلیغ غیرمستقیم، تاثیر به مراتب بیشتری را دارد.
مطلب مرتبط: دلیل اهمیت قابلیت لایو اینستاگرام برای کسب و کارها
5-احساس نیاز را در مخاطب خود افزایش دهید
با برخی از اقدامات شما می توانید حس نیاز به محصول را در مخاطب خود افزایش دهید. برای مثال یک برند تولیدکننده لباس ورزشی، اگر هر روز نیم ساعت را به لایوی اختصاص دهد که در آن تمارین ورزشی انجام می شود و مربی در آن از لباس های خود برند استفاده کرده باشد، این موضوع باعث خواهد شد تا مخاطبان به سمت خرید متمایل تر شوند. در این راستا فراموش نکنید که در لایو حتما به نور کافی، کیفیت تصویر، استفاده از میکروفن و حضور در محیطی جذاب، توجه داشته باشید.