براساس جدیدترین آمارها، مخاطبین بیشترین تمایل را به بخش لایو اینستاگرام دارند. تحت این شرایط سوالی که مطرح است این است که چگونه می توان در این زمینه کاملا حرفه ای و موفق ظاهر شد. دلیل دیگری که اهمیت صحبت در رابطه با این موضوع را افزایش داده است این است که در شرایط فعلی ویروس کرونا منجر به قرنطینه خانگی و در نتیجه افزایش چشمگیر تعداد و میزان استفاده کنندگان اینترنت شده است. به همین خاطر هماکنون بهترین زمان برای شروع فعالیت شما خواهد بود.
1-به کیفیت کار توجه داشته باشید
کیفیت پخش در بخش لایو به اندازه کافی ضعیف است. به همین خاطر شما نباید در این رابطه اقدامی را انجام دهید که به بدتر شدن اوضاع منجر شود. برای این منظور توجه به نور کافی، استفاده از یک گوشی با دوربین باکیفیت در کنار سرعت بالای اینترنت شروط اولیه محسوب می شود، با این حال شما باید برنامهریزی نیز در این رابطه داشته باشید تا اقدام شما ارزش مشاهده بالایی را داشته باشد. در نهایت توجه داشته باشید که اخیرا روشی معرفی شده است که به واسطه آن می توان از دوربین عکس برداری خود نیز به عنوان وبکم استفاده کرد. درواقع شما تمامی اقدامات را برای ایجاد جذابیت بصری باید مورد توجه خود قرار دهید. همچنین ضروری است تا دوربین خود را از جایی ثابت نگه داشته و از تکان خوردن های زیاد در حین پخش زنده، خودداری کنید. این امر باعث خواهد شد تا کیفیت تصویر، در شرایط بهتری قرار گیرد.
2-اصل اختصار را رعایت کنید
به هر میزان که اقدام شما زمان بیشتری را اشغال کند، احتمال همراه ماندن افراد نیز کمتر خواهد شد. درواقع هیچ دلیلی وجود ندارد که یک لایو، حتما باید یک ساعت طول بکشد. در این رابطه توصیه می شود که مباحث را به چند قسمت کوتاه تقسیم کنید. این امر باعث خواهد شد تا افراد بتوانند تا آخرین دقیقه با شما همراه شوند. همچنین لازم است تا به مسائل روز توجه داشته باشید. برای مثال در شرایط فعلی، صحبت کردن در رابطه با ویروس کرونا، یک انتخاب کاملا درست خواهد بود، با این حال شما در این رابطه می توانید خلاقیت داشته باشید.
مطلب مرتبط: دلیل اهمیت قابلیت لایو اینستاگرام برای کسب و کارها
برای مثال به جای توصیه های پیشگیرانه، آینده کسب و کار خود را در پساکرونا شرح دهید. همچنین این نکته را مورد توجه خود قرار دهید که ممکن است صدا در وضعیت ایده آل نباشد. به همین خاطر بهتر است که از هندزفری استفاده کنید. درواقع توصیه ها این است که در حد چند ثانیه لایو خود را در معرض آزمایش قرار دهید تا از مناسب بودن همه چیز اطلاع داشته باشید. همچنین وجود متن در کنار دست شما باعث می شود تا از محور گفت وگو خارج نشده و تنها براساس برنامهریزی رفتار کنید.
3-از قبل اطلاعرسانی های لازم را انجام دهید
منظور از این بخش صرفا این نیست که شما اعلام کنید که در چه زمانی لایو خود را آغاز خواهید کرد. بلکه شما قبل از شروع اقدام خود، باید مخاطب را به دنبال کردن این اقدام قانع کنید. برای این موضوع می-توانید سه دلیل مهم بودن مشاهده لایو خود را عنوان کرده و سابقه مهمان برنامه و یا پیشزمینه های بحث خود را منتشر کنید.
همچنین ضروری است تا از مخاطبین خود بخواهید تا به بازنشر استوری شما پرداخته و برای لایو تبلیغ کنند. همچنین ضروری است تا به مخاطب خود توجه ویژه ای داشته باشید. درواقع اگر صرفا آنها را مشاهدهکننده در نظر بگیرید، بدون شک تعاملی شکل نگرفته و افراد دیگر لایو های شما را دنبال خواهند کرد. در نهایت توصیه می شود که بخش های مختلفی را داشته باشید تا تمامی سلیقه ها را به خود جذب کنید. برای مثال ممکن است یک روز در هفته را به پاسخ دادن به سوالات، یک روز را به مصاحبه و یا اقداماتی از این قبیل اختصاص دهید. بهتر است که برنامه کاری خود را در یک هایلایت استوری قرار دهید تا حتی افراد جدید با شیوه کار شما آشنا شوند.
4-ذخیرهکردن را جدی بگیرید
در پایان ضروری است تا لایو خود را حتما ذخیره کنید تا به مدت 24 ساعت قابل مشاهده باشد. همچنین راهکارهای ضبط را معرفی کنید. برای مثال برخی از نرمافزارها و اپلیکیشن ها از صفحه نمایش فیلم می گیرند و افراد میتوانند با این اقدام، محتواهای مورد علاقه خود را برای همیشه داشته باشند. در این رابطه برخی از برندها به شیوه حرفه ایتر عمل کرده و لایو هایی را در فضایی دیگر نظیر یوتیوب قرار می دهند تا افرادی که به تازگی اضافه شده-اند و یا بنا به هر دلیل موفق لایو را مشاهده نکرده اند به محتواها دسترسی داشته باشند. همچنین ضروری است تا لایو خود را با یک پرسش به پایان برسانید تا فراخوان عمل (CTA) نیز شکل گرفته و مخاطبان به خوبی با شما درگیر باقی بمانند.