اگرچه اینستاگرام در حال حاضر به مهم ترین شبکه اجتماعی برای کسب و کارها تبدیل شده است، با این حال یکی از بخش های بسیار مهم آن به نام قابلیت لایو، همچنان کمتر از سایر بخش ها مورد توجه برندها قرار گرفته است. این امر در حالی است که قابلیت لایو را باید مهم ترین امکان موجود در اینستاگرام خصوصا برای کسب وکارها دانست. در همین راستا به بررسی سه دلیل آن خواهیم پرداخت.
1-بالاترین میزان تبادل با مخاطبان
این امر که در تلاش برای بهبود هرچه بیشتر سطح ارتباط خود با مخاطبان باشید، بدون شک مهم ترین دلیل حضور شما در شبکه ای به مانند اینستاگرام محسوب می-شود. برای این امر اگرچه ممکن است تصور کنید که بخش استوری، جذابیت بالاتری را برای درگیرکردن افراد داراست، با این حال واقعیت این است که قابلیت لایو به علت این امر که افراد خود را در کنار شما احساس خواهند کرد، بالاترین نتایج را به همراه خواهد داشت. به همین خاطر استفاده از این بخش را نباید تنها به اتفاقات خاص محدود کنید. برای شروع کار حداقل به دو لایو در هفته نیاز خواهید داشت، با این حال تنها حضور در این بخش کافی نبوده و لازم است تا کیفیت کار را نیز مورد توجه قرار دهید. برای مثال ممکن است که یک برند بدون هدفی درست و تنها برای نمایش خود، اقدام به فعالیت در این زمینه کند. بدون شک این امر ابدا نتیجه لازم را به همراه نخواهد داشت. به همین خاطر پیش از هر چیزی شما باید اهداف خود را تعیین کرده و بر طبق آن یک استراتژی را تعیین کنید. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که با توجه به کاهش شدید کیفیت ویدئو ها در لایو اینستاگرام، استفاده از تجهیزات حرفه ای اقدامی هوشمندانه نخواهد بود. به همین خاطر فعالیت در این بخش ابدا به بودجه خاصی نیاز ندارد. همچنین این امر که مکانی برای ارتباط مستقیم افراد با شما وجود داشته باشد، مخاطبان را نیز به سطح بالاتری از رضایت رسانده و آنها را به سمت وفادار شدن به برند شما سوق خواهد داد.
مطلب مرتبط: استفاده از استوری های اینستاگرام برای بهبود کسب و کار ( ویدئو )
2-اولویت بالاتری در مقایسه با استوری ها دارند
اگر تاکنون تجربه فعالیت در اینستاگرام را داشته باشید، متوجه این امر خواهید شد که لایوها همواره جلوتر از استوری ها قرار می گیرند. همین امر نیز شانس دیده شدن آنها را افزایش خواهد داد، با این حال این امر به معنای عدم توجه به بخش های دیگر نظیر استوری و IGTV نبوده و تنها به این امر اشاره دارد که با توجه به مزیت های فوق العاده این قابلیت، لازم است تا نگاهی جدی تر را به آن داشته باشید. نکته ای که در این بخش لازم است تا مورد توجه قرار دهید، ایجاد یک برنامه زمانی برای لایوهای شما است. درواقع نمی توان انتظار داشت که افراد همواره در این شبکه حضور داشته و شما بدون محدودیت به کار خود ادامه دهید. به همین خاطر لازم است تا چند ساعت قبل، آنها را از زمان شروع این اتفاق آگاه سازید. همچنین ایجاد یک پیام سنجاق شده در حین لایو، کمک خواهد کرد تا افرادی که با تاخیر حضور پیدا کرده اند، با موضوع لایو شما آشنا شوند. همچنین به خاطر داشته باشید که لایو، یک قابلیت برای ارتباط دوطرفه محسوب می شود و نباید انتظار داشت که افراد صرفا مشاهده کننده باشند. برای مثال ضروری است تا سریعا به سوالات آنها پاسخ داده و حتی در صورت نیاز، اقدام به دو نفره کردن لایو خود کنید.
3- در سریع ترین زمان به سوالات پاسخ داده خواهد شد
بسیاری از افراد تمایلی برای مطرح کردن سوالات خود در قسمت کامنت و یا در دایرکت را ندارند. علت اصلی این امر به این خاطر است که زمانی نسبتا طولانی برای پاسخ دادن به آنها نیاز بوده و در بسیاری از موارد ابدا فرصتی برای پاسخ دادن به همگان شکل نمی گیرد، با این حال در حین لایو، شما مستقیما با سوالات مواجه خواهید شد و می توانید به آن پاسخ مناسب دهید. تحت این شرایط افراد نیز به نیاز اطلاعاتی خود دست پیدا می کنند، با این حال این امر به معنای بیش از حد طولانی کردن یک لایو نبوده و فراموش نکنید که این اقدام خود می تواند به کاهش تاثیر شما منجر شود. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که مدیر یک شرکت، باید فعال ترین فرد در زمینه لایو ها باشد. درواقع حضور چنین فردی دارای اهمیت به مراتب بیشتری برای مخاطبان خواهد بود. بدون شک توجه به تمایلات مخاطبان، نوعی احترام به آنها تلقی شده و شما را به کسب نتایج حداکثری نزدیک خواهد کرد.
مطلب مرتبط: نبایدهای عرصه توسعه کسب و کار در اینستاگرام
حال پس از کسب اطمینان از اهمیت بسیار بالای قابلیت لایو، ذکر چند نکته ضروری است. نخست آنکه باید از قبل تمرینی را برای اجرای خود داشته باشید. درواقع شما باید برای هر اتفاق و سوال احتمالی آمادگی لازم را کسب کنید. در غیر این صورت ممکن است یک رسوایی بزرگ رخ دهد. همچنین فراموش نکنید که این اقدام، ابدا شبیه به یک سخنرانی نبوده و لازم است که تا حد امکان آن را جذاب کنید. برای مثال لحن دوستانه و حتی شوخی کردن، می تواند به ایجاد یک جو صمیمی کمک کند. توجه به انتخاب بهترین زمان برای شروع یک لایو، به عنوان آخرین توصیه ای است که عدم توجه به آن می تواند تاثیر تمامی اقدامات قبل را کاملا نابود سازد.