حضور در کنار مشتریان و مردم در بازار هدف همیشه جزئی از دغدغه های برندها بوده است. اعلام رسمی یک ماموریت اجتماعی و پایبندی به آن در ابتدا کار ساده ای به نظر می رسد، اما دشواری های بسیار زیادی برای برندها به همراه دارد. درست به همین خاطر بسیاری از برندها در مسیر بازاریابی و جلب نظر مخاطب هدف اقدام به اعلام ماموریت های اجتماعی نمی کنند. مهمترین مسئله در این میان تاثیرگذاری بسیار بالای اعلام موضع اجتماعی و اهداف مرتبط با وضعیت اجتماعی مشتریان بر روی وضعیت کسب و کار است. امروزه بسیاری از برندها با انتظارات فزاینده مشتریان شان مواجه هستند. این امر مسئولیت برندها در حوزه اجتماعی را به شدت دشوار و سنگین می کند.
براساس گزارش موسسه Creative Pool، در 29 کشور مختلف جهان مشتریان بر روی انتظارشان از برندها برای فعالیت اجتماعی و حضور در کنار مردم تاکید کرده اند. این امر به خوبی بیانگر شرایط دشوار فعالیت اجتماعی برندهاست. اگر برندها در این مسیر فعالیت قابل توجهی نداشته باشند، به طور مداوم سطح تاثیرگذاری شان بر روی مخاطب هدف کم خواهد شد.
یکی از نکات مهم در زمینه فعالیت اجتماعی و حضور در کنار مشتریان آگاهی از دغدغه های اصلی آنهاست. اشتباه اغلب برندها اعتماد به برداشت شان از دغدغه های مشتریان است بنابراین در عمل با مشکلات بسیار زیادی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف مواجه می شوند. این امر باید به طور اصولی از ابتدا و با هدف شناخت دقیق دغدغه های مشتریان صورت گیرد.
گام بعدی در مسیر فعالیت اجتماعی همکاری با دیگر برندهاست. امروزه توانایی کسب و کارها به صورت انفرادی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف بسیار کاهش پیدا کرده است. این امر در مورد فعالیت های اجتماعی با دامنه وسیعی از مسئولیت ها بیش از هر زمان دیگری احساس می شود بنابراین همگرایی میان برندها و فعالیت مشترک امری ضروری خواهد بود.
مطلب مرتبط: بازاریابی در شبکه های اجتماعی و مسئله فعالیت اجتماعی
اهداف برندها در زمینه بازاریابی پیوند نزدیکی با مسئولیت های اجتماعی شان دارد. بسیاری از برندها در این مسیر به دنبال استفاده از اهداف بلند پروازانه هستند. توصیه اساسی در این بخش تمرکز بر روی مسئولیت های کوچک اما تاثیرگذار است. به عنوان مثال، برند نایک در زمینه ترغیب مردم برای دستیابی به اهداف ورزشی شان فعالیت دارد. این امر شعار مشهور «فقط انجامش بده» را خلق کرده است. شعار موردنظر در طول دهه های متمادی بر روی نسل های گوناگون تاثیر گذاشته است. با این حساب وضعیت نایک از نظر توسعه وظایف اجتماعی اش بسیار مطلوب ارزیابی می شود.
امروزه بسیاری از برندها برای توسعه ارزشهای اجتماعی و حمایت از مشتریان از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. حضور در کنار مشتریان به هر شکلی دارای ارزش بالایی است بنابراین برندها باید به دنبال تقویت نحوه حضور در کنار مشتریان با تمرکز بر روی شبکه های اجتماعی باشند.