بازاریابی با استفاده از وبلاگ یکی از راهکارهای قدیمی و همچنان تاثیرگذاری برای جلب نظر کاربران محسوب می شود. بسیاری از برندها در کنار سایت رسمی و اکانت در شبکه های اجتماعی یک وبلاگ نیز دارند. شاید بسیاری از افراد وبلاگ ها را دیگر ابزاری مناسب برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف ارزیابی نکنند، اما شما در صورت طراحی یک استراتژی درست برای تولید محتوا در این پلتفرم به راحتی امکان جلب نظر مشتریان را خواهید یافت.
مشکل بسیاری از برندها تلاش برای وبلاگ نویسی براساس ترندهای قدیمی است. این امر نه تنها هیچ موفقیتی برای برندها به همراه نخواهد داشت، بلکه وضعیت شان را هم روز به روز بدتر می کند. با این حساب شما باید اول از همه به دنبال طراحی یک استراتژی کاربردی و سپس ورود به عرصه وبلاگ نویسی برای برندتان باشید، در غیر این صورت به احتمال فراوان نتیجه ای به غیر از شکست در انتظارتان نخواهد بود.
امروزه توجه به نکات سئو در تولید محتوا و مدیریت وبلاگ بدل به یکی از ضرورت های انکارناپذیر شده است. اگر شما در زمینه تولید محتوا و توسعه وبلاگ به سئو توجه لازم را نشان ندهید، حتی بهترین ایده ها هم مشکلی از برندتان حل نخواهد کرد.
هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از توصیه های کاربردی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با استفاده از وبلاگ نویسی است. در این مسیر نه تنها نکات کاربردی در حوزه سئو، بلکه سایر توصیه های عمومی برای وبلاگ نویسی کاربردی نیز مورد بررسی قرار خواهد کرد.
مطلب مرتبط: بازاریابی و تعامل بهینه با مشتریان از طریق وبلاگ نویسی
چرا وبلاگ ها شکست می خورند؟
قبل از اینکه سراغ تکنیک های موفقیت در وبلاگ نویسی برویم، باید اندکی درباره دلایل شکست وبلاگ ها نیز صحبت کنیم. امروزه بسیاری از وبلاگ ها در تلاش برای جلب نظر مخاطب هدف با شکست های بسیار سنگینی مواجه می شوند. شاید شما در این میان به عنوان یک کارآفرین خیلی درگیر بحث های مربوط به شکست نباشید و بیشتر تمرکزتان بر روی موفقیت در این حوزه باشد. در این صورت به احتمال زیاد شما با مشکلات فراوانی در مسیر موفقیت در وبلاگ نویسی رو به رو خواهید شد.
ما در این بخش با بررسی برخی از دلایل شکست وبلاگ ها به شما برای کسب آمادگی کافی و ورود به مرحله مربوط به تکنیک های لازم برای موفقیت در این حوزه کمک خواهیم کرد.
اولویت دادن کاربران دسکتاپ به موبایل
امروزه بیش از 50 درصد کاربران اینترنت از طریق گوشی های هوشمند به این فضا متصل می شوند. با این حساب در زمینه وبلاگ نویسی و به طور کلی بازاریابی آنلاین تفاوتی میان کاربران دسکتاپ و موبایل نیست. متاسفانه هنوز هم بسیاری از بازاریاب ها در زمینه تولید محتوا اول از همه به کاربران دسکتاپ توجه نشان می دهند. شاید این امر بسیار ساده به نظر برسد، اما در بلند مدت هزینه های بسیار زیادی برای برندها به همراه خواهد داشت. با این حساب شما باید به طور قابل ملاحظه ای در تلاش برای ایجاد تعادل میان کاربران دسکتاپ و موبایل در زمینه وبلاگ نویسی باشید.
ساده ترین راهکار در این میان بهینه سازی وبلاگ برند برای کاربران موبایل است. این امر مانع از ریزش شدید مخاطب های شما می شود. بدون تردید وقتی کاربران با افت کیفیت یک وبلاگ در تجربه موبایلی شان رو به رو شوند، دیگر انگیزه ای برای بازگشت به سایت موردنظر نخواهند داشت. این امر یکی از بدترین شکست های بازاریابی برای هر برندی خواهد بود.
سرعت بارگذاری پایین صفحات
وبلاگ شما باید سرعت بارگذاری مطلوبی داشته باشد، در غیر این صورت کمتر کسی حوصله انتظار برای بارگذاری محتوای شما را خواهد داشت. بسیاری از برندها در طول سال های اخیر به خاطر همین نکته تغییرات اساسی در زیرساخت های برندشان صورت داده اند. اگر شما هم به دنبال راهکاری مشابه هستید، باید اول از همه نحوه طراحی سایت تان را مورد ارزیابی قرار دهید.
بدون تردید هر سایتی پس از چند سال نیاز به به روز رسانی دارد، در غیر این صورت تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف بدل به امری دشوار و حتی غیرممکن خواهد شد. درست به همین خاطر شما باید همیشه به روز رسانی سایت تان را مد نظر قرار دهید. همچنین در صورت نیاز استفاده از طراح های سایت حرفه ای برای به روز رسانی وبلاگ نیز ضروری خواهد بود.
ترجیح کمیت به کیفیت در بازاریابی
اینکه شما در طول ماه چند محتوا تولید کرده و در اختیار کاربران قرار می دهید، معیار اصلی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نیست. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور مداوم دنبال تولید محتوای بیشتر هستند. شاید این امر در نگاه نخست ایده بسیار جذابی به نظر برسد، اما اگر همراه با محتوای باکیفیت نباشد، هیچ تاثیری بر روی روند بازاریابی تان نخواهد داشت. این امر بسیاری از برندها را از نقطه نظر تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در شرایط نامناسبی قرار می دهد.
محتوای باکیفیت همیشه کاربران را به سوی خود جلب می کند. این امر برای بسیاری از کاربران به مثابه معیاری برای تشخیص برندهای باکیفیت از نمونه های کلیشه ای است. با این حساب شما باید همیشه فکری به حال کیفیت محتوای تان نمایید. در این مسیر حتی اگر تعداد محوای تولیدی تان هم کاهش پیدا کرد، مشکل چندان بزرگی پیش روی تان نخواهد بود.
مطلب مرتبط: بازاریابی محتوایی با محوریت وبلاگ نویسی
تولید محتوا بدون توجه به سئو
محتوایی که از نقطه نظر سئو بهینه سازی نشده باشد، حتی نظر یک نفر را هم جلب نخواهد کرد. با این حساب شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف باید همیشه استفاده از تکنیک های سئو را مد نظر قرار دهید. این امر به وبلاگ تان برای کسب رتبه های برتر در موتورهای جست و جو کمک می کند. نکته مهم اینکه شما حتی با بهترین محتوای دنیا هم در صورتی که به سئو توجه نمایید، شانسی برای موفقیت نخواهید داشت. پس دست کم همیشه از کلیدواژه های کاربردی در حوزه کارتان استفاده نمایید. این امر به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف فرصت بسیار عالی خواهد داد.
توصیه هایی برای وبلاگ نویسی بهتر
بدون تردید وبلاگ نویسی راهکارهای خاص خودش را دارد. بسیاری از بازاریاب ها براساس تجربه شیوه ای خاص برای نگارش محتوا در این میان پیدا کرده اند. اگرچه این امر جذابیت های بسیار زیادی برای برندها به همراه دارد، اما در صورت بی توجهی به سایر تکنیک ها و توصیه های کاربردی سطح پایینی از تاثیرگذاری را برای برندها به ارمغان خواهد آورد. هدف ما در این بخش مرور برخی از مهمترین نکات در رابطه با وبلاگ نویسی حرفه ای همراه با رعایت نکات سئو است. اگر شما هم در راستای تولید محتوای سئوشده در وبلاگ تان مشکل دارید، توصیه های مورد بحث در این مقاله را از دست ندهید.
مخاطب را در کانون توجه قرار دهید
شما به عنوان بازاریاب در وبلاگ تان قرار نیست برای ربات ها یا الگوریتم موتورهای جست و جو مطلب تهیه کنید. مخاطب هدف شما کاربران واقعی هستند. بنابراین قبل از هر نکته ای باید به سلیقه و نیازهای آنها توجه نشان دهید، در غیر این صورت شانس تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا خواهد کرد. امروزه بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف اول از همه تکنیک های سئو را مد نظر قرار می دهند. این امر در نهایت موجب تولید محتوایی بی ارتباط با سلیقه مخاطب هدف می شود.
اولین اصل در زمینه سئوی محتوا مربوط به شناخت دقیق مخاطب هدف است. اگر شما به این امر توجه لازم را نشان ندهید، هرگز محتوایی با استانداردهای بالا طراحی نخواهید کرد. یک توصیه ساده در این میان طراحی پرسونای مشتری و تلاش برای آگاهی از سلیقه مخاطب هدف براساس آن است. شما با این کار همیشه محتوایی جذاب پیش روی مخاطب هدف تان قرار خواهید داد.
جست و جو برای کلیدواژه ها
پیدا کردن کلیدواژه های مناسب کار ساده ای نیست. بسیاری از برندها برای مدت زمانی طولانی از یک مجموعه ثابت از کلیدواژه ها استفاده می کنند. شاید این امر در نگاه نخست بسیار ساده و کاربردی به نظر برسد، اما به مرور زمان انگیزه کاربران برای مطالعه محتوای تان را از بین می برد. همچنین رتبه سئو وبلاگ تان نیز در گوگل به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا خواهد کرد.
امروزه پیدا کردن کلیدواژه های مناسب در عرصه سئو کار چندان سختی نیست. ارائه ابزارهای کاربردی در این میان کار شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را ساده تر از هر زمان دیگری کرده است. ابزارهایی مثل گوگل کیوردز یا گوگل آنالیتیکس به راحتی هرچه تمام تر اطلاعات موردنیازتان درباره کلیدواژه های محبوب در میان کاربران را فراهم می کند. با این حساب شما هیچ بهانه ای برای بی توجهی به کلیدواژه های تازه نخواهید داشت.
توجه به جزییات
بدون تردید هدف اصلی از نگارش محتوای وبلاگی تعامل با مشتریان و ترغیب انگیزه شان برای خرید است، اما اگر در این میان به جزییات روند توجه نکنید، هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهید داشت. توصیه ما در این بخش برای بهبود وضعیت وبلاگ نویسی و سئوی محتوا شامل توجه به تیتر و پاراگراف ابتدایی مقاله وبلاگی تان است. این بخش ها اغلب اوقات بیشترین تاثیرگذاری را بر روی مخاطب هدف دارد. نکته جالب اینکه کاربران در نگاه نخست اول به تیتر و سپس پاراگراف ابتدایی یک مقاله توجه می کنند. با این حساب اگر شما عملکرد خوبی در این بخش ها داشته باشید، شانس بسیار بالایی برای جلب نظر مخاطب هدف پیدا خواهید کرد.
دستچین کردن اعضای تیم بازاریابی و سئو
امروزه حوزه بازاریابی و سئو نزدیکی بسیار زیادی به هم پیدا کرده اند. درست به همین خاطر صاحبان کسب و کار در صورت تمایل برای تشکیل تیم بازاریابی باید همکاری با برخی از کارشناس های سئو را نیز مد نظر قرار دهند، در غیر این صورت محتوای شان هیچ جذابیتی برای مخاطب هدف نخواهد داشت.
مطلب مرتبط: ترندهای وبلاگ نویسی در عرصه بازاریابی
شما برای استخدام نیروی کار باید معیارهای دقیقی داشته باشید، در غیر این صورت هیچ شانسی برای جلب نظر مخاطب هدف پیدا نخواهید کرد. این امر مشکلات بسیار زیادی پیش پای تان قرار می دهد. بهترین راهکار در این بین توجه به سابقه فعالیت بازاریاب ها و همچنین توضیح دقیق انتظارات تان از کارشان است. به این ترتیب شما امکان همکاری مناسب با بازاریاب های حرفه ای را پیدا خواهید کرد.
به روز ماندن در حوزه سئو
حوزه سئو نیز مانند بسیاری از حوزه های دیگر به طور مداوم در حال تغییر است. این امر برای بسیاری از برندها به معنای ناتوانی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب در بلندمدت است. تنها راهکار مناسب برای شما در این میان به روز رسانی مداوم دانش تان در این حوزه خواهد بود، در غیر این صورت خیلی زود تکنیک های سئوی شما قدیمی و از مد افتاده می شود.
خوشبختانه امروزه کلاس های آموزشی بسیار زیادی در زمینه سئو برگزار می شود. شما برای به روز نگه داشتن اطلاعات تان درباره این حوزه همیشه امکان شرکت در یکی از این کلاس ها را خواهید داشت. البته یادتان باشد کلاس آموزشی موردنظر باید از سوی موسسه ای معتبر برگزار شود، در غیر این صورت شاید اطلاعات تکراری و حتی غلط به دست تان برسد.
نگاه کلی به وبلاگ
ارزیابی دقیق وضعیت وبلاگ و تلاش برای پیدا کردن نقاط ضعف فعالیت بازاریابی یکی از قدیمی ترین راهکارها برای رقابت مناسب در بازار محسوب می شود. بدون تردید هیچ کس به اندازه خودتان توانایی ارزیابی انتقادی از وضعیت وبلاگ برند را ندارد. به همین خاطر هرچند وقت یک بار باید نسبت به نگاهی کلی به وضعیت سایت تان اقدام نمایید. چنین امری به شما امکان ارزیابی درست از وضعیت وبلاگ تان در مقایسه با دیگر رقبا را می دهد.
نکته مهم در ارزیابی وضعیت وبلاگ نگاه کلی به وضعیت آن است. اگر این امر مد نظر شما قرار داشته باشد، به سادگی هرچه تمام تر امکان استفاده از نتایج ارزیابی تان را خواهید داشت، در غیر این صورت حتی اگر بارها و بارها نیز وضعیت سایت تان را مورد ارزیابی قرار دهید، بازهم نتیجه مناسبی از آن به دست نخواهید آورد.
طراحی رابط کاربری و دسته بندی ساده محتوا
کاربران وقتی به وبلاگ شما سر می زنند، باید به ساده ترین شکل ممکن به محتوای مورد علاقه شان دسترسی پیدا کنند. این امر موجب تاثیرگذاری مناسب شما بر روی مخاطب هدف خواهد شد. اگر در این میان وبلاگ شما رابط کاربردی عجیب و غریبی داشته باشد، به احتمال زیاد کاربران پس از یک بار حضور در وبلاگ تان دیگر پشت سرشان را هم نگاه نخواهند کرد. به همین خاطر باید همیشه در راستای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف ساده سازی رابط کاربری را مورد توجه قرار دهید.
مرحله بعد در این میان دسته بندی ساده محتوای وبلاگ است. چنین امری به شما برای جلب نظر کاربران در هر شرایطی کمک خوهد کرد. وقتی کاربران خیلی راحت به محتوای مورد علاقه شان دسترسی داشته باشند، دیگر دلیلی برای ترک وبلاگ تان وجود نخواهد داشت. اینطوری شما تبدیل به یکی از وبلاگ های مورد علاقه کاربران شده و دامنه مناسبی از ترافیک ثابت را پیدا می کنید.
تولید محتوای مرتبط با فعالیت برند
محتوای تولیدی شما در وبلاگ برندتان باید همیشه ارتباط منطقی با فعالیت برندتان داشته باشد، در غیر این صورت کاربران خیلی زود نسبت به دنبال کردن آن ناامید خواهند شد. اگر برند شما در حوزه تولید لوازم خانگی فعالیت دارد، مطالب وبلاگ تان باید در رابطه با همین کسب و کار طراحی شود. اشتباه برخی از بازاریاب ها تلاش برای تولید دامنه وسیعی از محتوا برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. این امر برند شما را به عنوان یک کسب و کار غیرحرفه ای در میان مشتریان معرفی خواهد کرد. بیتردید همین شهرت منفی برای ناتوانی در زمینه تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کافی خواهد بود.
مطلب مرتبط: بازاریابی وبلاگی و چالش جذب مخاطب هدف بیشتر
همیشه به بهینه سازی محتوا ادامه دهید
بهینه سازی محتوا از نقطه نظر سئو امری پایان ناپذیر است. شما باید همیشه محتوای تان را با استفاده از کلید واژه های محبوب و همچنین ارتقای سطح استفاده از ترندهای تازه طراحی کنید، در غیر این صورت خیلی زود جذابیت وبلاگ تان برای مخاطب هدف از بین می رود. بسیاری از برندها در این میان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف همیشه به دنبال ترندهای تازه هستند. اگر شما مایل به موفقیت بلندمدت در حوزه سئو هستید، باید چنین عملکردی را مد نظر قرار دهید، در غیر این صورت شانس تان برای ادامه مسیر رو به رشد وبلاگ تان به شدت کاهش پیدا می کند.
ارزیابی عملکرد رقبا
شما در بازار و حوزه وبلاگ نویسی هیچ وقت تنها نیستید. همیشه برندهای موفق تری هستند که بسیاری از کاربران همیشه به وبلاگ شان سر می زنند. یکی از راهکارهای ساده و کاربردی برای شما در این میان الگوبرداری از وبلاگ های موفق است. این امر به شما شانس تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به ساده ترین شکل ممکن را خواهد داد. شما به این ترتیب امکان تعامل با مخاطب هدف به ساده ترین شکل ممکن را خواهید داشت.
بدون تردید بازاریابی در قالب وبلاگ نویسی هنوز هم یکی از ایده های کاربردی در سراسر دنیا محسوب می شود. اگر شما به دنبال راهکاری برای شروع فعالیت در این حوزه هستید، توصیه های مورد بحث در این مقاله نقطه آغاز مناسبی برای تان خواهد بود.