جلسات کاری همیشه استرس زیادی برای کارآفرینان به همراه دارد. فرقی ندارد شما سال های سال در بازار فعالیت کرده باشید یا اینکه همین امروز وارد بازار تجارت شده اید، در هر صورت یک ملاقات کاری همیشه نقطه عطفی برای تان محسوب می شود.
احتمالا شما هم دوستانی دارید که در ملاقات های کاری حسابی دستپاچه شده و خودشان را گم می کنند. خب این اتفاقی است که برای بسیاری از افراد در دنیای کسب و کار روی می دهد. نکته کلیدی در این میان تلاش برای کاهش احتمال بروز خطاست. خب شما در بازار فرصت ندارید تا اشتباهات تان را جبران کنید. اصلا بهتر است از همان اول اشتباه زیادی نداشته باشید تا اعتماد دیگران را از دست ندهید. به همین خاطر ما در این مقاله قصد داریم خیلی مختصر و مفید نگاهی به برخی از اشتباهات رایج در جلسات کاری داشته باشیم. این طوری شما تمرین هایی برای پرهیز از آنها خواهید داشت. پس با ما همراه باشید تا به اتفاق هم درس هایی در این رابطه را یاد بگیریم.
آیا واقعا لازم است برای یک موضوع ساده جلسه ای رسمی تشکیل دهید؟ این مسئله وقتی پای یک برند دیگر هم در میان باشد، اهمیت بیشتری پیدا می کند. کافی است خودتان را در طرف دیگر ماجرا در نظر بگیرید. وقتی یک برند جلسه ای غیرضروری تشکیل می دهد، در نگاه شرکت کنندگان وجهه نامناسبی پیدا خواهد کرد. طبیعی است در این حالت نمایندگان شرکت نیز کلی تپق زده یا حتی حرفی برای گفتن نداشته باشند. آن وقت دیگر هیچ جوره نمی شود ماجرا را جمع کرده یا اوضاع را بهبود بخشید.
مطلب مرتبط: اصول مدیریت جلسات کاری
بیان مسائل شخصی
مرز میان دنیای کسب و کار و زندگی شخصی گاهی اوقات بی نهایت باریک می شود. این اتفاقی است که در جلسات کاری بی نهایت به چشم می خورد. درست زمانی که کارآفرینان در تلاش برای آب کردن یخ جلسه هستند، صحبت از نکات شخصی کار دست شان می دهد. خب این مسئله برای خیلی از مردم دنیا حساسیت برانگیز است. به زبان خودمانی، پیش کشیدن بحث های شخصی در جلسات کاری به ساده ترین شکل ممکن آدم را معذب خواهد کرد. درست به همین خاطر باید دور آن را خط بکشید.
حتی اگر دوست دارید کمی فضای جلسات صمیمی تر شود، لازم نیست سراغ مسائل شخصی بروید. در عوض بحث را با تحلیل بازار شروع کنید. خب مردم دوست دارند نظرات شان را درباره بازار، سیاست و حتی اوضاع جامعه بیان کنند. این مسئله می تواند بدون اینکه ماجرا را به حاشیه ببرد، مسائل مفیدی را مطرح سازد. به همین خاطر می توانید به ساده ترین شکل ممکن اوضاع را مدیریت کنید.
وقتی کنترل اوضاع از دست شما خارج می شود، دیگر فرقی ندارد مدیر شرکت هستید یا یک کارمند ساده، در هر صورت دیگر شانسی برای جلب اعتماد دوباره طرف مقابل نخواهید داشت. پس بهتر است از همان اول دور برخی از ایده های دردسرساز را خط بکشید.
مخالفت های پی در پی
کارآفرینانی که همیشه با دیگران مخالف هستند، شاید گاهی اوقات اوضاع را به سود خودشان پیش ببرند، اما این مسئله همیشگی نخواهد بود. خب در یک جلسه کاری رسمی وقتی همیشه ساز مخالف با دیگران بزنید، به مرور زمان دیگر کسی حرف تان را جدی نخواهد گرفت. این درست همان زمانی است که اوضاع تان بدتر و بدتر خواهد شد.
بی شک وقتی نکته ای در جلسه مطرح شده و به نظرتان اشتباه است، باید ایده تان را مطرح کنید. با این حال قرار نیست همیشه ساز مخالف بزنید. اینطوری به مرور زمان دیگر بازخورد مناسب را دریافت نمی کنید. در هر جلسه کاری به میزانی که شما به دنبال تامین منابع شرکت تان هستید، دیگران نیز انگیزه ای مشابه دارند. پس باید طوری رفتار کنید که امکان توافق وجود داشته باشد. وگرنه کارتان با مشکلات زیادی رو به رو می شود.
مطلب مرتبط: برگزاری جلسات کاری آنلاین
فضای جلسات کاری وقتی مخالفت های بی مورد در میان باشد، دائما بدتر و بدتر می شود. درست به همین خاطر اصلا بعید نیست به نقطه ای برسید که دیگر توافقی در میان نباشد. آن وقت فضای دیدار بدل به یک رینگ بوکس تمام عیار خواهد شد. این اتفاقی است که چندان دور از ذهن نخواهد بود.
تمرین نکردن برای جلسه
هر کاری در این دنیا نیاز به تمرین های خاص خودش دارد. اگر نتوانید با تمرین و آمادگی لازم در جایی حضور پیدا کنید، بی برو برگشت اشتباهات زیادی در آن کار یا جلسه خواهید داشت. این مسئله ای است که درباره دیدارهای تجاری نیز مصداق دارد.
شاید شما هم سخنرانی کارآفرینان بزرگی مثل استیو جابز را شنیده باشید. خب این سخنرانی ها حاصل تمرین و تکرار مداوم است. به طوری که نه تنها متن سخنرانی، بلکه مفهوم کلی آن نیز در ذهن ثبت می شود. توصیه ما در این بخش بسیار ساده است. کاری که شما باید انجام دهید، تمرین برای حضور در جلسه است. این کار باید چند روز قبل از اینکه جلسه رسمی شروع شود، صورت گیرد. اینطوری دست برتر را در طول جلسه خواهید داشت. به طوری که اصلا بعید نیست دیگران را در یک چشم به هم زدن موافق خودتان کنید.
اعتماد به نفس در جلسات کاری اصلا تصادفی نیست. در عوض نتیجه تلاش و آشنایی هرچه نزدیک تر با شرایط است. فقط در این صورت می توانید نتایج خوبی برای خودتان رقم زده و دیگران را در جلسه به سوی تامین منافع تان هدایت کنید. وگرنه ابتکار عمل دست طرف مقابل خواهد افتاد. آن وقت اصلا معلوم نیست چه نتیجه ای در انتظارتان خواهد بود.
لازم نیست تمرین های سفت و سختی برای آمادگی خودتان ترتیب دهید. خب شما که قرار نیست رکورد المپیک را بشکنید. در عوض همین که محورهای اصلی بحث را پیش خودتان مرور کنید، کافی خواهد بود. این امر به شما فرصت بهتری برای فعالیت پویا در جلسات داده و نگاه ها را نسبت به برندتان تغییر می دهد.
سخن پایانی
جلسات کاری همیشه استرس آور هستند. با این حال برخی از کارآفرینان هر طور که شده استرس شان را مدیریت کرده و از شر اشتباهات پشت سرهم خلاص می شوند. این نکته ای است که ما در این مقاله سعی در بررسی اش داشتیم. درست به همین خاطر نگاهی به برخی از بزرگ ترین اشتباهات کارآفرینان در این رابطه انداختیم. حالا شما آمادگی لازم برای حضور بهتر در جلسات کاری را دارید. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا تمرین تان را برای بهتر شدن شروع کنید.
مطلب مرتبط: مدیریت بهتر با بیان شفاف نکات در جلسات کاری
منابع: