یکشنبه, ۲ دی(۱۰) ۱۴۰۳ / Sun, 22 Dec(12) 2024 /
           
فرصت امروز

وحشت نکنید و پیش از پاسخ دادن موارد پیش رو را مد نظر قرار دهید.

تمامی ما پیشتر در چنین شرایطی قرار داشته ایم؛ از اینکه مصاحبه شغلی مان خوب پیش رفته راضی بوده ایم تا اینکه مصاحبه کننده با سؤالی مبهم ما را سردرگم ساخته است، اما نیازی به دستپاچه شدن نیست. ما از یک راهنمای شغلی، هالی کراوفورد (Hallie Crawford) خواسته ایم توصیه هایی در مورد نحوه پاسخ به سخت ترین سؤالات احتمالی در مصاحبه های شغلی ارائه دهد. (این سؤالات از مصاحبه های واقعی استخراج شده اند). در اینجا به نحوه پاسخگویی مناسب به هر کدام اشاره شده است.

سوال دشوار مصاحبه شغلی

1- اگر کارفرمای فعلی تان مهمانی ای به افتخار یک سال همکاری با شما ترتیب دهد، کدام پنج کلمه می تواند روی کیک نوشته شود که به خوبی توصیف گر شما باشد؟

با اینکه ممکن است احمقانه به نظر برسد، کراوفورد می گوید «این سؤال طراحی شده است تا مشخص کند نسبت به شناخت کارفرما از خودتان چه تصوری دارید. از خودتان بپرسید: همکاران تان شما را چگونه توصیف می کنند؟ اخیراً کارفرمای شما به چه دلیلی شما را تحسین کرده است؟» کراوفورد می گوید با داشتن جواب این سؤالات در ذهن «از خرج دادن کمی خلاقیت در پاسخ خود نترسید.» اما پرحرفی هم نکنید. « شما نمی خواهید این حس را ایجاد کنید که کیک یک سالگی شما زیادی بزرگ خواهد بود، بنابراین سعی کنید پاسخی مختصر و مفید ارائه دهید.»

مطلب مرتبط: دشوارترین سوال مصاحبه استخدامی و چگونگی پاسخ دادن به آن

2- دوست دارید با چه شخصیت تاریخی شام بخورید و چرا؟

از خودتان بپرسید چه کسی را در گذشته یا حال ستایش می کنید. کراوفورد پیشنهاد می کند«شاید یک نویسنده، بازیگر، دانشمند یا حتی فردی در زمینه کاری خودتان». کراوفورد توصیه می کند، از خود بپرسید «چه نکته ای را در مورد دستاوردهای آنان می ستایید؟ چرا حس می کنید می توانستید با یکدیگر دوست باشید؟ در این شام می خواهید در مورد چه موضوعاتی با آنها بحث کنید؟ از این عناصر هنگام پاسخگویی بهره ببرید.»

3- برندی را نام ببرید که نشانگر شخصیت شما باشد

البته نه برندی که شما آن را دوست دارید، بلکه برندی که ویژگی های شما را در خود دارد. کراوفورد می گوید این مورد کمی گیج کننده است، اما الزاماً سخت نیست. کراوفورد توصیه می کند «به والاترین ارزش های شخصی خود بیندیشید؛ حال به برندهایی فکر کنید که این ارزش ها را دارا هستند. برای مثال اگر برای خانواده و مسائل اخلاقی ارزش قائل هستید، به شرکت های خانوادگی یا آنهایی که برای خانواده ها محصولاتی تولید می کنند که روی حیوانات آزمایش نمی شوند فکر کنید. ارزش هایی که فکر می کنید میان شما و آن برند مشترک است و دلیل این ارزش را توضیح دهید.»

4- لطفاً موقعیتی را شرح دهید که در آن مجبور بودید بدون اطلاعات کافی تصمیم بگیرید

شما برای مصاحبه آماده هستید و لیستی از دستاوردهایی که می توانید حول محور آنها مانور دهید را در اختیار دارید. کراوفورد توصیه می کند با استفاده از این دستاوردها شرایط و اطلاعاتی که ناموجود بود و هر نتیجه قابل سنجشی که حاصل شده است را توضیح دهید و به مصاحبه کننده نشان دهید که می توانید اوضاع را تحت کنترل نگاه دارید.

5- من را متقاعد به خرید محصول یا پذیرش ایده ای کن، سپس عکس این کار را انجام بده

کراوفورد می گوید «پیش از پاسخ به سؤال باید به ایده ای فکر کنید.» ممکن است خودتان ایده ای را در ذهن نپرورانده باشید. وی می افزاید «از مدیر استخدام کننده بپرسید که ایده خاصی را مدنظر دارد یا خیر. در غیر این صورت ایده ای را که اخیراً در مورد آن با تیم خود یا همکاران تان بحث کرده اید در نظر بگیرید. موضع شما چه بود و چرا؟ موضع مقابل چه بود و چرا؟ می توانید از آن مباحث استفاده کنید. در پاسخ به این سؤال، مهم است که هنگام ارائه هر دو ایده قانع کننده به نظر برسید. پاسخ شما مشخص می کند که قادر به ارائه ایده ها به تیم خود هستید یا خیر؛ حتی اگر خود با آن ایده ها موافق نباشید.»

6- اگر یک همکار عادتی آزاردهنده داشته باشد و کیفیت کار شما را تحت الشعاع قرار دهد، چگونه مشکل را حل و فصل می کنید؟

این مورد ممکن است سؤالی گمراه کننده به نظر رسد، اما کراوفورد توضیح می دهد که «هدف از این سؤال روشن کردن نحوه رفتار شما در مواجهه با دیگران است. سعی کنید از یک تجربه واقعی کمک بگیرید. چه موردی شما را آزار داده است؟ چگونه آن را حل و فصل کرده اید؟ آیا روش مؤثرتری برای مواجهه با شرایط در صورت رخداد دوباره آن وجود دارد؟ عادات آزاردهنده را در این میان شناسایی و گام هایی را که برای تلاش در جهت حل و فصل مسئله -در ضمن حفظ رابطه ای مثبت با همکارتان- برمی دارید را تشریح کنید.»

7- ابتدا کدام بخش از روزنامه را می خوانید؟ این امر نشانگر چه ویژگی ای در شماست؟

کراوفورد می گوید «این سؤال برای شناخت بهتر شخصیت شما پرسیده می شود. در وهله اول، سؤال نسبتاً راحتی به نظر می رسد»، اما اینطور نیست. از این جهت کراوفورد توصیه می کند «پیش از پاسخ، به ژانر مقالاتی که با شخصیت شما سازگار هستند فکر کنید؛ فناوری، مُد، وقایع فعلی. حال تعیین کنید آیا راهی برای ربط دادن آن ژانر به شخصیت شما به عنوان یک حرفه ای وجود دارد یا خیر. برای مثال اگر به مقالاتی در مورد فناوری جذب می شوید، می توانید دلیل آن را اینگونه توضیح دهید که از یادگیری راه های جدید برای انجام کارها لذت می برید، آغوشی باز برای پذیرش تغییرات دارید و به دنبال این هستید که همواره به روز باشید.»

8- رزومه ات را کنار بگذار و به من بگو چه چیزی تو را «تو» ساخته است

کراوفورد می گوید این سؤال، دیگر برای به اشتباه انداختن شما طراحی نشده، بلکه هدف از پرسش آن شناخت بهتر شماست. او می گوید «یادتان باشد ممکن است در اینترنت شما را جست وجو کرده و نامه معارفه شما را خوانده باشند، بنابراین تمام تلاش خود را بکنید آنچه پیشتر در مورد شما خوانده اند را تکرار نکنید و در عوض به این فکر کنید که آیا داستان پس زمینه ای در مورد اینکه چگونه به حوزه کاری خود وارد شده اید وجود دارد؟ می توانید پیشنهاد قانع کننده و بی رقیب خود را توضیح دهید -اینکه چرا در صنعت خود بی رقیب هستید؟ یا می توانید سه ارزش اصلی خود و دلیل اهمیت شان را ارائه دهید.»

9- مشکل کارفرمای قبلی یا فعلی شما چیست؟

کراوفورد هشدار می دهد، به هر قیمتی شده است «یادتان باشد که باید از کوبیدن کارفرما و شرکت فعلی یا قبلی خود خودداری کنید. این سؤال بدین منظور طراحی شده است که مشخص کند چرا به دنبال شغلی جدید هستید. به جای تمرکز بر روی آنها، بر روی خودتان متمرکز شوید. آیا به دنبال رشد حرفه ای بیشتری نسبت به آنچه در محل کار فعلی شما در دسترس است و یا موقعیتی چالش برانگیزتر هستید؟»

مطلب مرتبط: 5 نکته که در مصاحبه شغلی باید رعایت شود

10- از بدترین مدیری که تا به حال داشته ای بگو

کراوفورد هشدار می دهد، پیش از کوبیدن مدیر پیشین، «یادتان باشد که فرد مصاحبه کننده رزومه شما را در دست دارد و می داند در کدام شرکت ها کار کرده اید، بنابراین مدیران شما کاملاً هم ناشناس نیستند. با این حال می توانید نوعی از مدیریت را تشریح کنید که برای شما ایده آل نبوده است، اما اگر مدیر بدی نداشته اید، اغراق نکنید. اجازه دهید فرد مصاحبه کننده بداند که شما صادقانه با مدیران پیشین خود کنار آمده اید. بر این امر تمرکز کنید که چگونه قادر هستید با تیپ های شخصیتی و مدیریتی مختلف کار کنید.»

منبع : fastcompany
برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/kOcdjI6m
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
سفارش سئو سایتقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانلوازم یدکی تویوتاتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفرهکابینت و کمد دیواری اقساطیکفپوش پی وی سیتماشای سریال زخم کاری 4تخت خوابخرید کتاب استخدامیقیمت کمد دیواریکاشت ابرو طبیعیپارتیشنتاسیس کلینیک زیباییریفرال مارکتینگ چیست؟ماشین ظرفشویی بوشکوچینگ چیست
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه