توییتر به دلیل نقض قوانین مربوط به استفاده از اطلاعات شخصی کاربران در آستانه جریمه 250 میلیون دلاری قرار دارد. اتهام اصلی توییتر استفاده از اطلاعاتی مانند شماره تلفن همراه و ایمیل کاربرانش برای شخصی سازی هرچه بهتر تبلیغات است. شاید در نگاه نخست چنین استراتژی در میان بسیاری از برندها رایج به نظر برسد، اما توییتر بین سال های 2013 تا 2019 بدون اجازه کاربران از اطلاعات شان استفاده کرده است. چنین امری رسوایی مانند فیس بوک برای توییتر محسوب می شود.
بدون شک خبر اتهام به استفاده غیرقانونی از اطلاعات کاربران برای توییتر در شرایط کنونی به معنای بحرانی بزرگ خواهد بود. آنها به تازگی با کاهش 23 درصدی درآمد تبلیغاتی به دلیل شرایط ناشی از کرونا کنار آمده بودند. ماجرای اصلی سوء استفاده توییتر از اطلاعات کاربرانش با معرفی ورود دو مرحله ای به حساب های کاربری شروع شد. بر این اساس کاربران توییتر بایستی علاوه بر رمز عبور از سرویس ایمیل یا پیام کوتاه برای ورود به حساب کاربری شان استفاده می کردند. این امر فرصت مناسبی در اختیار توییتر برای طبقه بندی اطلاعات کاربران به صورت هرچه دقیق تر دارد. محور اصلی اتهام علیه توییتر در ایالات متحده نیز همین نکته است.
بدون تردید رسوایی اخیر فیس بوک در زمینه فروش اطلاعات کاربران بر روی سخت گیری های بر روی شبکه های اجتماعی تاثیر داشته است. توییتر در صورت نجات از اتهام جاری بازهم نسبت به تردید کاربران در زمینه تعهدات مربوط به حریم خصوصی در امان نخواهد بود. شاید اکنون زمان فعالیت متفاوت شبکه های اجتماعی برای تامین امنیت و احترام به حریم خصوصی کاربران فرا رسیده باشد. این نکته دارای اهمیت بسیار زیادی در طول ماه های آینده خواهد بود. شیوع ویروس کرونا و نیاز به کسب درآمد تبلیغاتی فوری از سوی شبکه های اجتماعی مواجهه با هر بحران دیگری را خطرآفرین خواهد کرد بنابراین شاید تعهدات مربوط به حریم خصوصی کاربران بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
مطلب مرتبط: توییتر در یک قدمی سقوط
رسوایی های اخیر فیس بوک و توییتر نقش مهمی در کاهش درآمد تبلیغاتی شان داشته است. به عنوان مثال، برند یونیلیور پس از رسوایی های اخیر اقدام به قطع همکاری تبلیغاتی با فیس بوک و توییتر دست کم تا پایان سال جاری کرد. این امر به معنای کاهش بخش قابل توجهی از درآمد تبلیغاتی دو غول شبکه های اجتماعی خواهد بود. اکنون نگرانی اصلی مسئولان توییتر و فیس بوک رواج قطع همکاری تبلیغاتی در میان برندهای طرف قراردادشان است. این اتفاق در دوران رکود ناشی از شیوع کرونا به معنای شرایط مالی بحرانی برای فیس بوک و توییتر خواهد بود.