یکشنبه, ۴ آذر(۹) ۱۴۰۳ / Sun, 24 Nov(11) 2024 /
           
فرصت امروز
مروری بر آینده پلتفرم های اجتماعی در سال 2023

برنده ها و بازنده های دنیای شبکه های اجتماعی

1 سال پیش ( 1401/11/23 )

هر مسابقه ای در دنیا یک برنده و بازنده دارد. اتفاقا هیجان انگیزترین بخش ماجرا هم دقیقا همان وقتی است که برنده اصلی معرفی می شود؛ چراکه مردم فقط برنده ها را دوست دارند و ورزشکاران شکست خورده در یک چشم به هم زدن از یادها خواهند رفت. این ماجرای دراماتیک درباره شبکه های اجتماعی هم مصداق دارد؛ چراکه در بازار برای همه شبکه های اجتماعی جا نیست. در عوض فقط آنهایی که همیشه ایده های تر و تمیز برای جذب کاربران داشته باشند، در صدر جدول با هم رقابت خواهند کرد؛ همین و بس.

بحث درباره محبوب ترین شبکه های اجتماعی دنیا احتمالا برای کاربران تا حدودی جذاب خواهد بود. هرچه باشد مرور وضعیت پلتفرم های اجتماعی هر کسی را میخکوب می کند، اما چنین بحثی برای بازاریاب ها از نان شب هم واجب تر است؛ چراکه این روزها بازاریابی بدون شبکه های اجتماعی اصلا معنایی ندارد. از آنجایی که اغلب برندها پروژه های بزرگی برای این حوزه دارند، شناسایی بهترین پلتفرم های دنیا گامی مهم به سوی موفقیت خواهد بود. ماجرا جالب شد، نه؟

پلتفرم های اجتماعی در سال 2023

ما در این مقاله قصد داریم خیلی رُک و پوست کنده برنده ها و بازنده های احتمالی دنیای شبکه های اجتماعی را مرور کنیم. اگر شما هم دوست دارید برنامه بازاریابی تان را با دقت میلی متری طراحی کنید، در این سفر هیجان انگیز با ما همراه باشید. قول می دهم آخر ماجرا کلی اطلاعات دست اول برای کارتان پیدا کرده باشید. 

مطلب مرتبط: انواع شبکه های اجتماعی و کاربردهای آن

پلتفرم های برنده سال

پلتفرم های برنده سال

قبل از اینکه ماجراجویی مان را شروع کنیم، اجازه دهید کمی درباره منظورمان از «پلتفرم های برنده» حرف بزنیم. ما در این بخش علاوه بر رشد تعداد کاربران هر پلتفرم، به تنوع خدمات شان هم توجه خواهیم کرد. بنابراین اگر فکر کرده اید ما کاملا یک طرفه به قاضی رفته ایم، باید خیال تان را راحت کنیم؛ چراکه ما در روزنامه فرصت امروز تا ته توی یک قضیه را درنیاوریم، ول کن ماجرا نیستیم. 

خب حالا که توضیحات مقدماتی را مرور کردیم، دیگر نوبتی هم باشد باید برویم سراغ فهرست طلایی مان از پلتفرم های برنده سال 2023. این شما و این هم فهرست طلایی ما در روزنامه فرصت امروز.

اینستاگرام: برنده ای همیشگی

اینستاگرام برنده ای همیشگی

اینستاگرام از آن دست اپ هایی است که اغلب مردم روزشان را با آن شروع کرده و شب ها هم قبل از خواب سری به آن می زنند. به همین خاطر مشاهده آن به عنوان اولین گزینه در فهرست ما نباید خیلی عجیب باشد. به ویژه اینکه براساس گزارش موسسه سیمیلار وب (Similar Web) 52 درصد از بازاریاب های اروپایی در سال جدید قصد افزایش سرمایه گذاری در این پلتفرم را دارند. با این حساب ماراتن مارکتینگ در اینستاگرام قرار است از این هم داغ تر شود.

اینستاگرام به خاطر مهارت بالای مدیرانش در انطباق با شرایط جدید شهرت دارد. اگر یادتان باشد زمانی که تیک تاک در اوج همه گیری کرونا حسابی بین کاربران محبوب شد، اینستاگرام اصلا قافیه را نباخت. در عوض خیلی زود از سرویس ریلز رونمایی کرد تا دل کاربرانش را به دست بیاورد. نتیجه کار هم ثبت بهترین رکورد در زمینه جلوگیری از ریزش کاربران در رقابت با تیک تاک بود. 

یکی دیگر از دلایل محبوبیت اینستاگرام در سراسر دنیا نرخ بالای بازگشت سرمایه اش برای بازاریاب هاست. اگر شما هم دنبال پلتفرمی با نرح بالای 25 درصد برای بازگشت سرمایه هستید، فقط اینستاگرام راستِ کارتان خواهد بود. فکر می کنم حالا دیگر متوجه دلیل محبوبیت اینستاگرام بین بازاریاب ها شده باشید، مگر نه؟

اینستاگرام برنده ای همیشگی

این روزها اغلب جوانان یا به اصطلاح نسل Z طرفدار پر و پاقرص اینستاگرام هستند. در کنار این موضوع رونمایی مدیران اینستاگرام از گزینه های مختلف برای فروش مستقیم در این پلتفرم نیز در نوع خودش جالب است. هرچه باشد اینستاگرام اولین پلتفرمی است که به طور تخصصی سرویس های ویژه ای برای برای فروش مستقیم در اختیار برندها قرار داده است. شما را نمی دانم، ولی من که هیچ جوره نمی توانم دور این همه گزینه را خط بکشم. تازه به همه اینها باید آمار و ارقام دقیق درباره وضعیت اکانت های تجاری را هم اضافه کنیم. آن وقت با یک گزینه کاملا حرفه ای رو به رو خواهیم بود. 

مطلب مرتبط: بایدها و نبایدهای مدیریت شبکه های اجتماعی

فیس بوک: ظهور دوباره پلتفرمی قدیمی

فیس بوک ظهور دوباره پلتفرمی قدیمی

فیس بوک تا همین یکی دو سال قبل جزو شبکه های اجتماعی از مد افتاده محسوب می شد. با این حال تغییراتی که این چند وقت در ساختار و روند فعالیتش روی داده، دوباره آن را بدل به گزینه ای جذاب کرده؛ دست کم برای بازاریاب ها که اینطوری بوده است!

زمانی نه چندان دور نسل جوان فیس بوک را حیاط خلوت پیرمردها می دانستند. این جریان به خاطر ظهور سریع نسل جدید شبکه های اجتماعی و جا ماندن فیس بوک از آنها بود اما حالا مارک زاکربرگ عزمش را جزم کرده تا آبروی از دست رفته فیس بوک را دوباره بازیابی کند. اولین قدم در این مسیر نیز ارائه خدمات گسترده به بازاریاب ها برای تولید محتوا و ارزیابی کمپین شان بوده است. به علاوه، تبدیل فیس بوک به پشتیبانی اینستاگرام برای فروش آنلاین یکی دیگر از دلایل محبوبیت آن است. خب وقتی بازاریاب ها برای فروش مستقیم محصولات باید در فیس بوک هم عضو شوند، چرا در همین پلتفرم تولید محتوا نکنند؟ این جمع بندی مهم در طول دو سال اخیر تحول اساسی در میزان سودآوری فیس بوک ایجاد کرده است. 

اگرچه فیس بوک هنوز مسیر درازی برای به دست آوردن دل کاربران نسل جوان دارد اما خبر خوش اینکه حدود 2 درصد از جوانان در آمریکای شمالی فیس بوک را بهترین پلتفرم دنیا می دانند. این درصد در طول سال های اخیر دائما رو به رشد بوده و احتمالا در طول سال جدید هم افزایش قابل ملاحظه ای خواهد داشت. پس بد نیست نیم نگاهی هم به فیس بوک و پتانسیل بالای آن برای اثرگذاری بر روی کاربران داشته باشید. 

تیک تاک: نسل جدید شبکه های اجتماعی

تیک تاک نسل جدید شبکه های اجتماعی

تیک تاک اسمی است که حالا حالاها در دنیای شبکه های اجتماعی یکه تازی خواهد کرد. درست در زمانی که همه مردم قرنطینه خانگی بودند، تیک تاک به عنوان دوای درد مردم روانه بازار شد. احتمالا شما هم در دوران خانه نشینی اجباری بارها و بارها حوصله تان حسابی سر رفته بود. در این صورت گشت و گذار در تیک تاک یکی از معدود سرگرمی های جذاب و هیجان انگیزی بود که آدم را از فکر گشت و گذار در بیرون از خانه درمی آورد. 

وقتی تیک تاک اولین قدم هایش در دنیای شبکه های اجتماعی را برمی داشت، کمتر کسی به موفقیت پروژه اش ایمان داشت؛ چراکه همه یوتیوب را موفق ترین الگوی دنیا قلمداد می کردند. البته تا حدودی هم حق با آنها بود؛ چراکه هنوز هم که هنوز است تیک تاک حتی نزدیک به یوتیوب هم نشده، چه برسد به اینکه رقیب درست و حسابی برای آن باشد!

ماجرای تیک تاک هنوز در اول راهش است. درست مثل رمانی که فقط فصل اول آن تکمیل شده و همه منتظر قسمت های بعدی هستند. البته تا همین جای کار هم تیک تاک حسابی از خجالت رقبا درآمده است؛ چراکه دقیقا روی نیاز کاربران دست گذاشته است. از یک طرف تماشای ویدئوهای کوتاه و از طرف دیگر علاقه کاربران به موزیک های جذاب تقریبا شاکله اصلی موفقیت تیک تاک را توضیح می دهد. این وسط سیستم تبلیغات تیک تاک هم به کمک هوش مصنوعی حسابی به کمک بازاریاب ها آمده است. 

یکی از دلایل اصلی موفقیت تیک تاک در جلب نظر بازاریاب ها استفاده از یک سرویس ویژه به منظور کمک به بازاریاب ها برای پیدا کردن بهترین اینفلوئنسرهای ممکن است. بر این اساس شما می توانید همه گزینه های مورد نظرتان را شخصی سازی کرده و بهترین اینفلوئنسرها برای کسب و کارتان را پیدا کنید. اگر هنوز هم درباره دلیل شهرت بالای تیک تاک بین کاربران و صدالبته بازاریاب ها شک دارید، فکر می کنم پیش بینی رشد 36 درصدی تیک تاک از نظر تعداد کاربران روزانه خیال تان را راحت کند. البته ما این آمار را از خودمان در نمی آوریم، بلکه موسسه هاب اسپات در گزارش سالانه اش آن را پیش بینی کرده است. با این حساب دیگر جایی برای اما و اگر درباره آینده روشن تیک تاک باقی نمی ماند. 

یوتیوب: پلتفرمی محبوب برای نسل جوان و میانسال ها!

یوتیوب پلتفرمی محبوب برای نسل جوان و میانسال ها

در دنیای شبکه های اجتماعی طوری جا افتاده که انگار هیچ وقت نسل جوان و قدیمی ترها نباید سر یک پلتفرم مشخص با هم به توافق برسند. مثلا درحالی که همه نسل Z عاشق تیک تاک هستند، هنوز هم خیلی از آدم های میانسال به فیس بوک و توئیتر گیر داده اند. این وسط یوتیوب نوعی استثنا محسوب می شود؛ چراکه تقریبا همه مردم دنیا عاشق آن هستند.

اگر فکر کرده اید یوتیوب خیلی خوش شانس بوده که همه کاربران را عاشق خودش کرده، باید بگوییم ماجرا خیلی بیشتر از شانس است؛ چراکه ویدئوهای این پلتفرم تقریبا نیاز هر کاربری را رفع می کند. از ویدئوهای سرگرم کننده ‎گرفته تا راهنمای تعمیر لوازم خانگی و ساخت انواع کاردستی های مختلف، همه و همه در یوتیوب به چشم می خورد. فقط کافی است گشت و گذاری در این پلتفرم داشته باشید تا حساب کار دست تان بیاید. 

یوتیوب در طول سال جاری همینطور به رشد خودش ادامه خواهد داد؛ چراکه نسل جوان روز به روز به آن بیشتر عادت می کنند. به علاوه، سرویس هایی نظیر شُرتز (Shorts) نیز به جلب نظر دوستداران تیک تاک به یوتیوب کمک بیشتری خواهد کرد. با این حساب یوتیوب تمام دلایل لازم برای اثرگذاری بهینه بر روی کاربران را دارد. چنین روندی در سال جاری همراه با موج افزایش سهم تولیدکنندگان محتوا از سود تبلیغاتی یوتیوب خواهد بود. به این ترتیب توجه اینفلوئنسرها و به طور کلی تولیدکنندگان محتوا به یوتیوب بیشتر و بیشتر می شود. 

مطلب مرتبط: آداب فعالیت در شبکه های اجتماعی

پلتفرم های بازنده سال

تامبلر (Tumblr): سقوط آزادی بی انتها

تامبلر (Tumblr) سقوط آزادی بی انتها

زمانی نه چندان دور تامبلر یکی از پلتفرم های محبوب در کنار فیس بوک و توئیتر بود. با این حال از زمان ظهور پینترست و بعدا اینستاگرام روز به روز محبوبیت این پلتفرم در چشم کاربران کاهش پیدا کرد. کار حتی به جایی رسید که دیگر کمتر کسی حوصله گشت و گذار در تامبلر را داشت. البته در این میان رویکرد مدیران پلتفرم قصه مان هم بی تاثیر نبود؛ چراکه درست در زمان اوج فعالیت اینستاگرام، تامبلر حتی لوگوی خودش را هم به روزرسانی نمی کرد. 

این روزها تامبلر بیشتر برای کاربران میانسال شناخته شده است. با این حال حتی آنها هم علاقه زیادی برای گشت و گذار در این پلتفرم ندارند. بنابراین بازاریاب ها اصلا نباید روی تامبلر به مثابه یک کانال ارتباطی خوب با مخاطب شان حساب کنند. درست به همین خاطر ما در فهرست مان از پلتفرم های شکست خورده یک راست آمده ایم سراغ تامبلر. 

راستش را بخواهید، تامبلر هیچ سرویس عجیب یا حیرت انگیزی هم برای کاربران ندارد. به همین خاطر اظهارنظر درباره اش بی نهایت سخت به نظر می رسد. با این حال اگر ما جای شما بودیم، هیچ وقت بودجه بازاریابی را همان اول کار پای تامبلر خرج نمی کردیم؛ چراکه بازدهی لازم در این میان اصلا وجود ندارد.

توییچ: پلتفرمی محبوب اما رو به افول

تویی پلتفرمی محبوب اما رو به افول

توییچ تا همین یکی دو سال قبل پاتوق گیمرها و علاقه مندان به صنعت گیم بود. ساز و کار این شبکه اجتماعی آنقدر ساده هست که هر مخاطبی را به خودش جلب کند. کافی است شما بازی مورد علاقه تان را شروع کنید و از طرف دیگر دکمه استریم (Stream) در توییچ را انتخاب کنید. آن وقت هر کسی از سراسر دنیا می تواند بازی تان را مشاهده کرده و حتی درباره اش نظر دهد. 

توییج از همان ابتدا برای گیمرهای بزرگ مثل نقشه گنجی حیرت انگیز بود؛ چراکه خیلی از آنها به لطف همین پلتفرم دوست داشتنی در سراسر دنیا شناخته شدند. البته اوضاع خیلی زود عوض شد و کاربران توییچ دیگر انگیزه ای برای مشاهده لایو استریم ها نداشتند. دلیل این امر نیز کاملا روشن است: اقدام سریع و السیر بقیه پلتفرم ها برای از میدان به در کردن توییچ!

احتمالا شما هم بارها و بارها در اینستاگرام یا یوتیوب لایو گیمرها را دیده اید. همین سیاست به ظاهر ساده ظرف چند ماه طوری توییچ را سوت و کور کرد که دیگر جایی در بین پلتفرم های مناسب برای بازاریابی نداشته باشد. توییچ حالا دیگر کلی از روزهای اوج خودش فاصله دارد. به همین خاطر در طول یک سال اخیر کمتر بازاریابی سراغ آن را گرفته است. بنابراین اگر شما دنبال یک سرمایه گذاری مطمئن بر روی شبکه های اجتماعی هستید، توییچ گزینه چندان جذابی نخواهد بود. 

این روزها کیفیت نسخه اپلیکیشن شبکه های اجتماعی نقش مهمی در تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف دارد. بنابراین اگر پلتفرمی دارای اپ درست و حسابی نباشد، هیچ کاربری سراغش نمی رود. اگرچه پلتفرم هایی مثل اینستاگرام یا یوتیوب اپ های بی نهایت کاربردی با آپدیت های سریع دارند، اما توییچ در این زمینه نیز از همه عقب مانده است. به همین خاطر در طول ماه های اخیر حسابی صدای تک کاربران باقی مانده در توییچ بابت کیفیت این اپ درآمده است. 

مطلب مرتبط: انواع شبکه های اجتماعی و کاربردهای آن برای برندها

سخن پایانی

برنده ها و بازنده های دنیای شبکه های اجتماعی

هدف ما در این مقاله مروری بر برنده ها و بازنده های دنیای شبکه های اجتماعی بود. این وسط بازاریاب ها باید با دقت تمام پلتفرم دلخواه شان را انتخاب کنند. پس اگر شما هم دوست دارید سال جدید را با قدرت هرچه تمام تر در عرصه بازاریابی شروع کنید، استفاده از نکات مورد بحث در این مقاله حسابی جلوی تان می اندازد. 

منابع:

https://blog.hubspot.com

https://www.linkedin.com

برچسب ها : بازاریابی و فروش
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/E70HYRoU
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتاگالری مانتوریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفرهکابینت و کمد دیواری اقساطی
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه