پلتفرم ایکس در طول چند ماه اخیر سر و صدای زیادی در بازار به پا کرده و نظر خیلی ها را هم به خودش جلب کرده است. اگرچه خیلی ها فکر می کنند نسخه فعلی ایکس که جایگزین توئیتر شده، نسخه نهایی محسوب می شود، اما ماجرا اصلا اینطور نیست. ایلان ماسک در ماه جولای سال جاری اعلام کرد که قصد دارد توئیتر را برای همیشه از صفحه روزگار محو کرده و آن را در قالب ایکس بازسازی کند. آن زمان کمتر کسی باور می کرد ایلان ماسک واقعا پرنده آبی دوست داشتنی توئیتر را قربانی برنامه های جاه طلبانه خودش کند، اما حالا این اتفاق خیلی عادی به نظر می رسد.
اینکه چرا کارآفرینی مثل ایلان ماسک اقدام به اعمال تغییرات اساسی در توئیتر کرده، سوالی است که هنوز کسی بدان جواب درست و حسابی نداده است. نکته جالب اینکه نسخه فعلی پلتفرم ایکس هنوز نهایی نشده است. براساس اعلام قبلی ایلان ماسک، پلتفرم ایکس به طور رسمی در سال 2024 راه اندازی خواهد شد. بنابراین ما فعلا پیش نمایشی از این پلتفرم را در اختیار داریم.
ما در این مقاله قصد داریم سراغ بررسی ایده پلتفرم ایکس برویم. اگر شما هم درباره نکاتی مثل دلایل حذف توئیتر یا ایده پشت پرده پلتفرم ایکس سوال های زیادی دارید، این مقاله کاملا مخصوص شماست. ما در ادامه بررسی دقیق و موشکافانه ای از این پلتفرم خواهیم داشت. پس با ما همراه باشید تا پرونده قتل توئیتر را با دقت بررسی کنیم!
مطلب مرتبط: از توئیتر تا پروژه ایکس؛ نکاتی درباره بازسازی برند توئیتر
چرا توئیتر دیگر به درد نمی خورد؟
اولین سوالی که باید جواب روشنی بدان بدهیم، چرایی خداحافظی کارآفرینی مثل ایلان ماسک با توئیتر است. خب این کارآفرین مشهور هر چقدر هم که ایده های دیوانه کننده داشته باشد، باز هم بی گدار به آب نخواهد زد. پس باید مجموعه ای از دلایل منطقی پشت اقدام او پیدا شود، مگر نه؟
اگر بخواهیم به طور خلاصه برخی از دلایل حذف توئیتر را بررسی کنیم، به موارد زیر می رسیم:
• طراحی جدید و مدرن تر براساس سلیقه کاربران
• رفع باگ های امنیتی که صدای خیلی از کاربران را درآورده بود
• افزودن امکانات تازه مثل اتاق های چت یا همگام سازی اطلاعات کلی کاربران
• بهبود عملکرد بارگذاری کلی پلتفرم در نسخه اندروید، IOS و صدالبته وب
بی شک دلایل بالا برای هر کارشناس IT منطقی به نظر می رسد، اما آیا ارزش این مقدار از هزینه را دارد؟ خب مرگ توئیتر خیلی هم بی هزینه نبوده و کلی ضرر روی دست ایلان ماسک گذاشته که باید جبران شود!
نکته بالا ما را به سوی یک بحث تازه هدایت خواهد کرد. اگر دقت کرده باشید در طول 3-2 سال اخیر میزان رقابت در دنیای شبکه های اجتماعی به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است. زمانی اینستاگرام یکه تازی بی چون و چرایی در بازار داشت، اما تیک تاک در طول چند سال اخیر همه معادلات را به هم زده است. این پلتفرم چینی نشان داد در عرض مدتی کوتاه می شود راه 100ساله را طی کرد. به طوری که بعد از چند ماه تیک تاک عملا یکی از رقبای گردن کلفت برای پلتفرم های قدیمی بازار محسوب می شد.
در میان هیاهو بر سر وضعیت تیک تاک، خیلی از پلتفرم ها مثل اینستاگرام، یوتیوب و فیس بوک به خوبی با شرایط تازه رقابت کنار آمدند. خب احتمالا شما هم سرویس ویدئوهای کوتاه در شبکه های اجتماعی بالا را دیده اید. خب این سرویس ها در واقع پاسخی به ماجراجویی تیک تاک محسوب می شود. در این میان اوضاع توئیتر حسابی به هم ریخته بود. صرف نظر از آپدیت های به درد نخور، شمار کاربران این اپ نیز در مقایسه با تیک تاک و دوستان اصلا افزایش قابل توجهی پیدا نمی کرد.
مسئله مربوط به انتظار اطلاعات کاربران در بستر وب نیز اوضاع را برای ایلان ماسک و دوستان حسابی سخت کرده بود. اصلا یکی از دلایل فروش توئیتر به ایلان ماسک تنگناهای امنیتی بسیار شدید بود که با فشار افکار عمومی توئیتر را در وضعیت بحرانی قرار داده بود. در این حالت ایلان ماسک ترجیح داد برای پاکسازی خاطره بد توئیتر از ذهن کاربران دست به یک بازآفرینی برند بزند.
اگرچه در طول هفته های اخیر اخبار مربوط به مبارزه تن به تن ایلان ماسک و مارک زاکربرگ سر و صدای زیادی به پا کرده، اما ایده بازسازی توئیتر در واقع ریشه در تجربه فیس بوک دارد. اگر یادتان باشد، فیس بوک خیلی قبل تر از توئیتر برندش را تحت عنوان متا بازسازی کرد.
این ایده ای بود که برای ایلان ماسک هم بی نهایت جذاب به نظر می رسید. به طوری که مدتی بعد تصمیم گرفت جا پای فیس بوک گذاشته و خاطرات بد را از ذهن مشتریان پاک کند.
یک پلتفرم بازسازی شده: مروری بر مزایای ایکس
حالا که متوجه اوضاع نابسامان پلتفرم توئیتر شدیم، باید مزایای برگ برنده تازه ایلان ماسک را بررسی کنیم. پلتفرم ایکس نه تنها امکان جذب کاربران تازه را فراهم می سازد، بلکه به کاربران کمک می کند تا نگرانی های گذشته شان درباره توئیتر را کنار بگذارند.
ایلان ماسک در بسیاری از مصاحبه های خود اشاره کرده که قصد دارد ایکس را پلتفرمی با دسترسی بالا برای کاربران طراحی کند. این یعنی احتمالا دیگر نسل قدیمی شبکه های اجتماعی به سر می رسد و مرزهای میان پلتفرم های مختلف برداشته خواهد شد. کافی است فقط چند دقیقه به این ایده که با یک اکانت در تمام شبکه های اجتماعی حضور داشته باشید، فکر کنید. اینطوری دیگر رویاپردازی های پروژه ایکس برای تان خیلی دور از ذهن نخواهد بود.
ایکس هر اتفاق تازه ای که رقم بزند، بی شک از نظر میزان تعامل میان کاربران فصل تازه ای در تاریخ شبکه های اجتماعی خواهد بود. درست به همین خاطر از همین حالا خیلی از کاربران به سرانجام این پروژه امیدوار هستند. اگر شما هم از وضعیت تعامل میان کاربران در شبکه های اجتماعی رضایت کافی را ندارید، بد نیست یک شانس مجدد به توئیتر در قالب پروژه ایکس بدهید. با توجه به نکاتی که مرور کردیم، احتمالا این پلتفرم شما را ناامید نخواهد کرد. خب امتحان این نکته که ضرری ندارد، مگر نه؟
مطلب مرتبط: ایکس یا توییتر سابق شاید واقعاً شکست بخورد
نکته کلیدی که در این میان باید بدان توجه کرد، علاقه بالای ایلان ماسک برای هماهنگی پلتفرمش با تغییرات تازه است. راستش را بخواهید، توئیتر در رقابت با بقیه شبکه های اجتماعی به نوعی حس و حال نوستالژیک را به یاد می آورد. انگار که هنوز این پرنده آبی دوست داشتنی در زمان های قدیم گیر کرده بود. استراتژی ایلان ماسک برای بازسازی توئیتر بر مدار پروژه ایکس فرصتی طلایی برای پاک کردن این ذهنیت قدیمی است. اینطوری کاربران هم انگیزه بیشتری برای استفاده از این سرویس خواهند داشت.
بی شک ایلان ماسک اولین نفری نیست که در دنیای کسب و کار دست به بازسازی برند می زند. با این حال ماجرای توئیتر حسابی جنجال به پا کرده و این وسط پای میلیاردها دلار پول در میان است. به همین خاطر حساسیت ها درباره پروژه ایکس حسابی بالاست. ما در این مقاله سعی کردیم برخی از مهمترین نکات درباره این پروژه و بازسازی توئیتر را مرور کنیم. از اینجا به بعد همه چیز به تصمیمات بعدی تیم مدیریت پروژه ایکس بستگی خواهد داشت. پس تا آن موقع باید کمی صبور باشیم.
منابع: