یکشنبه, ۲۷ آبان(۸) ۱۴۰۳ / Sun, 17 Nov(11) 2024 /
           
فرصت امروز
شرکت در مصاحبه های کاری به سبک فرصت امروز

چطور آماده جلسات استخدامی شویم؟

1 سال پیش ( 1401/11/3 )

شرکت در جلسات استخدامی برای خیلی از کارآفرینان تبدیل به نوعی عادت دائمی شده است. این نکته نه به خاطر تنوع موقعیت های شغلی در دسترس، بلکه شکست اغلب افراد در جلب نظر مدیران در مصاحبه هاست. انگار که قبولی در چنین مصاحبه هایی حتی از صعود به قله اورست هم سخت تر است. اگر پای درد و دل کسانی که همیشه در جلسات استخدامی رد می شوند نشسته باشید، همیشه سختگیری مدیران را دلیل ناکامی شان می دانند. اگرچه این راحت ترین راه برای انداختن تمام تقصیرها گردن دیگران است، اما ما در روزنامه فرصت امروز اصلا اینطور فکر نمی کنیم. 

نوازنده ای را در نظر بگیرید که قبل از کنسرت اصلی به جای اینکه نُت ها را تمرین کرده باشد، فقط به فکر خوشگذرانی بوده است. بی شک عملکرد نوازنده قصه مان در شب کنسرت نه تنها چنگی به دل نمی زند، بلکه فاجعه ای در کارنامه هنری اش خواهد بود. این سناریو درباره کارآفرینانی که بدون آمادگی سر جلسات استخدامی حاضر می شوند نیز مصداق دارد.

مصاحبه های کاری

شاید فکر کنید سر و کار داشتن با مدیران بخش نیروی انسانی امتحانی به بزرگی کنکور است. در این صورت باید کمی امیدوارتان کنیم؛ چراکه با یادگیری تکنیک های آمادگی برای جلسات استخدامی دیگر لازم نیست ترسی به دل تان راه دهید. ما در این مقاله قصد داریم یک بار برای همیشه شما را آماده شرکت در مصاحبه های استخدامی کنیم. اگر شما هم دوست دارید از شر جست وجوی بی انتها برای موقعیت کاری دلخواه تان خلاص شده و همان اول کار در جلسه استخدامی قبول شوید، این مقاله کاملا مخصوص تان است. ما در ادامه سیر تا پیاز آمادگی برای جلسات استخدامی را زیر ذره بین خواهیم برد. 

مطلب مرتبط: چه سوالاتی در جلسات استخدامی رد و بدل می شود؟

آمادگی برای جلسات استخدامی: چطور و چگونه

جلسات استخدامی

ماهیت جلسات استخدامی مثل روز روشن است. شما پشت یک میز نشسته و آن طرف مسئول جلسه سوالاتی را از شما می پرسد. اگر کمی بدشانس باشید، به جای یک نفر چندین مسئول پشت میز نشسته و به نوبت با سوالات شان روی اعصاب تان رژه خواهند رفت. البته این تا زمانی است که شما یک استراتژی مشخص برای شرکت در جلسات مورد نظر نداشته باشید. به زبان خودمانی، اگر شما همینطور بدون مقدمه و آمادگی وارد جلسات شوید، شکست تان تردیدناپذیر خواهد بود. پس به جای اینکه کار را سرسری بگیرید، مثل یک مسابقه مهم از قبل برای این موقعیت آماده شوید. ما در ادامه مثل یک مربی دلسوز همراه تان خواهیم بود تا آماده این ماراتن استخدامی شوید. 

مرور توضیحات شغل 

مرور توضیحات شغل 

شاید اولین توصیه ما برای کارآفرینان حرفه ای خیلی عجیب به نظر برسد اما کم نیستند کسانی که بدون مطالعه توضیحات یک شغل سر مصاحبه استخدامی حاضر می شوند. انگار که قبولی در این مصاحبه ها از حل کردن جدول در یک روز تعطیل هم راحت تر است! 

اگر دقت کرده باشید، هر برندی در آگهی استخدامی اش به بعضی از مهارت ها یا ویژگی های مورد انتظارش اشاره می کند. پس اگر تا حالا به این نکات توجه نکرده اید، وقت آن رسیده کمی بیشتر به جزییات دقت کنید. چه بسا موقعیت شغلی که آرزویش را دارید، با سطح مهارت تان جور درنیاید. آن وقت می توانید چند ماهی سراغ دوره های آموزشی رفته و بعدا دوباره سراغ چنین آگهی هایی بیایید.
 
احتمالا توصیه ما برای صبر بیشتر در بالا اصلا به مذاق کارآفرینانی که همیشه عجله دارند، نمی آید. در این صورت باید حداقل خودتان را برای سوال های تخصصی در حوزه های موردنظر آماده کنید. بی شک اگر شما نتوانید به سوالات کلیدی مسئول جلسه استخدامی جواب درست بدهید، هیچ شانسی برای استخدام در شرکت موردنظر نخواهید داشت. پس قبل از اینکه با عجله تمام سر جلسات استخدامی حاضر شوید، کمی درباره شرایط آنها فکر کنید. 

مطلب مرتبط: 10 اقدامی که قبل از مصاحبه کاری باید انجام داد

تحقیق درباره شرکت موردنظر

تحقیق درباره شرکت موردنظر

شما در چه شرکتی قرار است کار کنید؟ بعضی از کارآفرینان فقط به میزان پرداختی یک موقعیت شغلی توجه دارند و حتی اسم شرکت هم یادشان نمی ماند. اینطور وقت ها حتی اگر به اندازه کافی خوش شانس بوده و در جلسه استخدامی قبول شوید، خیلی زود با مشکلات اساسی رو به رو خواهید شد. خب انتظار ندارید در شرکت جدید همه مطابق میل تان رفتار کنند؟ چه بسا فرهنگ سازمانی در آنجا اصلا مطابق میل تان نباشد. آن وقت دست کم روزی هشت ساعت جنگ اعصاب خواهید داشت. 

ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم کارآفرینان قبل از حضور در مصاحبه های کاری باید سیر تا پیاز یک شرکت را دربیاورند. اینکه شرکت موردنظر چه فرهنگ سازمانی دارد، فقط شروع ماجراست. اگر دوست دارید بعد از پذیرش در یک شرکت با غافلگیری های متعدد رو به رو نشوید، درباره این نکات پرس و جو کنید:

•    اوضاع مالی شرکت: شرکتی که انتخاب کرده اید چه وضعیت مالی دارد؟ آیا اوضاع مالی اش در آستانه ورشکستگی است؟ شاید هم بعضی از کارمندان قبلی به خاطر تاخیر در پرداخت حقوق دور آنها را خط کشیده اند. در هر صورت باید کمی درباره اوضاع مالی شرکتی که قصد همکاری با آن را دارید، فکر کنید. اینطوری بدون دردسر به کارتان ادامه داده و دیگر لازم نیست همیشه نگران اوضاع مالی شرکت باشید. 

•    تیم اجرایی: مدیران شرکت نقش مهمی در فعالیت و موفقیت های احتمالی دارند. اگر تیم اجرایی شرکت موردنظر شما تازه کار باشد، چه بسا در طول سال جنگ اعصاب زیادی داشته باشید. خب سر و کار داشتن با یک عده تازه کار هیچ وقت راحت نیست. به علاوه، شما باید در شرکت هایی کار کنید که چیزی به تجربه و دانسته های قبلی تان اضافه کند، وگرنه الکی وقت تان را تلف کرده اید. 


•    رقبا: اوضاع رقبای یک شرکت حرفه ای زیادی برای گفتن درباره ماهیت فعالیت آن دارد. بی شک همه دوست دارند در شرکتی فعال باشند که اولین گزینه در حوزه کاری اش است. مثلا برند نایک را در نظر بگیرید. شهرت و اعتبار این برند آنقدر هست که دل هر طراح کفش یا پوشاکی را ببرد. به همین خاطر نایک برای استخدام بهترین کارمندان دنیا دردسرهای زیادی پیش رو ندارد. این دقیقا همان کاری است که شما باید با سابقه کاری تان کنید. همکاری با برندهایی که در بین رقبا خوش می درخشند، شما را کم کم بدل به کارآفرینی می کند که همه برندها رویای همکاری با او را در سر دارند. 

بعد از اینکه تحقیقات تان درباره موارد بالا تمام شد، باید با یک جمع بندی کلی درباره اش تصمیم بگیرید. این امر به شما کمک می کند با چشم هایی کاملا باز تصمیم بگیرید. اگر دقت کرده باشید، خیلی از کارمندان فقط چند هفته بعد از شروع به کار در یک شرکت فکر می کنند اشتباهی تاریخی انجام داده اند. از آنجایی که ما اصلا دوست نداریم شما چنین تجربه ای را پشت سر بگذارید، توصیه می کنیم این بخش را جدی بگیرید. وگرنه خیلی زود به گروه بزرگ کارآفرینان پشیمان ملحق خواهید شد. 

برنامه ریزی برای جلسه استخدامی

برنامه ریزی برای جلسه استخدامی

این روزها سوالاتی که در جلسات استخدامی مطرح می شود، کمابیش مشخص است. بنابراین دلیلی ندارد الکی به خودتان استرس دهید. یک ایده هوشمندانه در این میان تحقیق درباره سوالات رایج در مصاحبه های کاری و آمادگی برای آنهاست. اینطوری بدون دردسر تک تک سوالات را جواب داده و همه را تحت تاثیر قرار می دهید. 

اگر تجربه زیادی در زمینه مصاحبه های کاری ندارید، یکی از سوالاتی که همیشه در این جلسات مطرح می شود، درخواست برای معرفی خودتان است. اینکه شما چطور خودتان را معرفی می کنید، چالشی است که خیلی ها در آن شکست می خورند. یادتان باشد اینجا قرار نیست مثل دوران مدرسه هویت شناسنامه ای تان را به زبان بیاورید. در عوض باید خودتان را در قامت یک کارآفرین معرفی کنید. اینطوری حساب کار دست مسئولان جلسه می آید. خب دیگران که علم غیب ندارند تا از روی رزومه همه ویژگی های شما را متوجه شوند!

مطلب مرتبط: چگونه برای مصاحبه کاری آماده شویم؟

یکی دیگر از سوالاتی که شما باید حواس تان به آن باشد، دلیل خروج تان از آخرین موقعیت شغلی است. اگر در این راستا به مسائل مالی اشاره کنید، هیچی نشده شانس تان را از دست می دهید. در عوض اشاره به ارزش های نادرست محل کار قبلی و تلاش برای کسب تجربه های تازه ایده بهتری خواهد بود. مردم در سراسر دنیا آدم های ماجراجو را دوست دارند. این قاعده شامل مدیران نیز می شود. پس تا می توانید روحیه ماجراجویی را در خودتان تقویت کرده و در جلسات استخدامی روی آن مانور دهید. اینطوری شانس بی نهایت بیشتری برای استخدام در شرکت ها خواهید داشت. 

شاید آخرین توصیه ما در این بخش خیلی عجیب به نظر برسد، اما شما باید شب قبل از مصاحبه کاری زود به تخت خواب بروید؛ چراکه چرت زدن در جلسه اصلا کمکی به شما نخواهد کرد. پس یک شب را هم که شده قید بیدار ماندن تا دم صبح را بزنید!

استفاده از زبان بدن

استفاده از زبان بدن

زبان بدن نقش مهمی در نمایش اعتماد به نفس و تسلط بر روی یک مبحث دارد. به همین خاطر مدیران حرفه ای و رهبران تجاری موفق همیشه از آن استفاده می کنند. اگر شما هم دوست دارید همه شیفته صحبت تان شوند، باید دیر یا زود این فن مهم را یاد بگیرید. 

ما در روزنامه فرصت امروز قبلا درباره زبان بدن حسابی با شما گپ زده ایم. اینجا قصد نداریم دوباره همان نکات را تکرار کنیم، بلکه به بیان بعضی از مهمترین تکنیک ها در این زمینه بسنده خواهیم کرد. اولین موردی که باید حواس تان کاملا بدان باشد، حرکات دست است. کسانی که در طول صحبت از حرکت دست استفاده نمی کنند، خیلی زود از کانون توجه مخاطب خارج می شوند. پس سعی کنید هر چند ثانیه یکبار با حرکت دست توجه مخاطب را جلب کنید. این امر در کنار استفاده از حرکات صورت به طور مداوم کار شما را بی نهایت راحت تر خواهد کرد. 

یادتان باشد زبان بدن بدون تکرار و تمرین مداوم اثربخشی لازم را ندارد. همان طور که ورزشکاران حرفه ای قبل از هر مسابقه باید حسابی تمرین کنند، بد نیست چند روز مانده به مصاحبه کاری پیش دوستان یا جلوی آینده مهارت های زبان بدن را با خود مرور کنید. اینطوری دیگر مو لای درز کارتان نمی رود و با اعتماد به نفس تمام در جلسه حاضر خواهید شد. 

به عنوان آخرین نکته در این بخش باید به اهمیت انتخاب لباس درست نیز اشاره کنیم. خودتان را جای یک مسئول نیروی انسانی بگذارید؛ آیا برای استخدام یک کارمند به کسی که با تیشرت و شلوار جین سر جلسه آمده اعتماد می کنید یا فردی که کت و شلوار کاملا رسمی به تن دارد؟ بی شک هر جوابی به غیر از انتخاب گزینه دوم حسابی شک برانگیز خواهد بود. 

مصاحبه کاری را شبیه سازی کنید

شبیه سازی مصاحبه کاری

آدم ها هر چقدر هم که برای جلسات استخدامی آماده به نظر برسند، بازهم وقتی زمان حضور در مصاحبه فرامی رسد، کمی استرس خواهند داشت. این امر یکی از واکنش های طبیعی بدن انسان به شرایط تازه محسوب می شود. بنابراین اصلا لازم نیست خودتان را سرزنش کنید. در عوض باید دنبال تکنیکی برای کاهش این استرس باشید. 

بعضی از کارآفرینان عادت دارند قبل از مصاحبه کاری دست به دامن کافئین زیاد یا حتی داروهای آرام بخش شوند. راستش را بخواهید ما اصلا با چنین تکنیک هایی موافق نیستیم. در عوض شبیه سازی جلسات استخدامی راهکار بهتری خواهد بود. اینطوری شما حتی در پراسترس ترین لحظات جلسه استخدامی نیز آرامش تان را حفظ خواهید کرد. البته قرار نیست جلسه مورد نظر خیلی غیرواقعی یا راحت باشد. در عوض جلسه آزمایشی را تا جای ممکن سخت و شبیه به تجربه های واقعی دربیاورید. اینطوری شانس تان برای موفقیت در جلسات واقعی به طور چشمگیری بیشتر خواهد شد. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا کارتان را با یکی از دوست های مورد اعتماد شروع کنید. اینطوری خیلی زود برای جلسات استخدامی آماده خواهید شد. 

مطلب مرتبط: سوالات رایج در جلسات استخدامی همراه با پاسخ های مناسب

آپدیت اکانت تان در شبکه های اجتماعی

آپدیت اکانت تان در شبکه های اجتماعی

ارزیابی مدیران درباره داوطلبان استخدامی در طول جلسه صورت نمی گیرد. در عوض خیلی وقت ها بررسی شبکه های اجتماعی نقش مهمتری دارد. از آنجایی که این روزها در رزومه آدرس شبکه های اجتماعی نیز درج می شود، دسترسی مدیران به اکانت تان امر سختی نیست. بنابراین سعی کنید تا جای ممکن از یک اکانت به روز استفاده کنید. اینطوری حداقل اعتبارتان قبل از شروع جلسه زیر سوال نخواهد رفت. 

اگر حوزه کاری تان در زمینه بازاریابی است، داشتن یک اکانت غیرفعال در شبکه های اجتماعی نکته ای منفی محسوب می شود. خب کسی که حتی حوصله یا مهارت مدیریت اکانت شخصی اش در اینستاگرام را ندارد، چطور می تواند به کمک یک برند با مشکلات پیچیده بیاید؟ این سوالی است که فقط یک اکانت سرحال با محتوای تازه جوابش را به خوبی می دهد. 

زمانی نه چندان دور کسب و کارها برای استخدام نیروی کار شروع به پرس و جو از دیگران می کردند. با این حال آن زمان دیگر به سر رسیده است. حالا در دنیای دیجیتال شبکه های اجتماعی حرف اول و آخر را می زنند. پس اگر دوست ندارید در تله رایج مسئولان استخدامی گرفتار شوید، نیم نگاهی به اکانت تان در شبکه های اجتماعی داشته باشید. اینطوری جلوه ای کاملا حرفه ای از خودتان در قامت کارآفرین تحویل دیگران می دهید. تا یادمان نرفته بگوییم، اکانت تان باید حتما عمومی (Public) باشد. وگرنه کسی حوصله ریکوئیست دادن به شما را نخواهد داشت و همه زحمات تان به باد می رود. 

صمیمیت بیش از اندازه ممنوع!

جلسات استخدامی

آدم هایی که خیلی زود با بقیه رفیق می شوند، معمولا در جلسات استخدامی سوتی های زیادی می دهند؛ چراکه کمتر کسی در یک جلسه استخدامی انتظار رفتار بی نهایت صمیمانه از شما دارد. بنابراین اگر حواس تان نباشد، خیلی زود بند را آب می دهید. در عوض رفتار کاملا حرفه ای و ارائه پاسخ ها در کمال آرامش بهترین راهکار خواهد بود. 

شاید شما در زندگی عادی آدم بی نهایت شوخی باشید، در این صورت احتمالا روابط اجتماعی خوبی هم دارید با این حال اصلا دلیل نمی شود در جلسات استخدامی روی این مهارت تان حساب ویژه ای باز کنید. رفتار محترمانه با تمام حاضران در جلسه اصلی است که همه باید رعایت کنند. پس اگر فکر می کنید با چنین نکته ای مشکل دارید، باید از همین حالا فکری به حالش کنید. وگرنه سر جلسه خیلی دیر خواهد بود. 

کسانی که تکنیک ما برای شبیه سازی جلسات استخدامی را جدی بگیرند، احتمالا مشکلی برای کنترل خودشان در جلسات واقعی نخواهند داشت؛ چراکه قبلا بارها و بارها این سناریو را پیش خودتان تمرین کرده اید و لازم نیست کسی به شما چیزی را یادآوری کند. 

مطلب مرتبط: نشانه های یک مصاحبه کاری ناموفق

گاهی اوقات بد نیست خودتان را به جای مسئول جلسه استخدامی بگذارید. آن وقت به خوبی متوجه سلیقه آنها خواهید شد. بی شک کمتر کسی در دنیا به کارمندی که هنوز هیچی نشده سر شوخی را باز می کند، اعتماد خواهد کرد. پس دست کم در جلسه استخدامی خیلی محتاط رفتار کرده و بی گدار به آب نزنید. 

ارجاع به منابع دست اول

مصاحبه های کاری

به نظر شما یک کتاب پژوهشی خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ احتمالا همگی بر روی اهمیت ارجاع به منابع درست در پیگیری یک پژوهش استاندارد اتفاق نظر داریم. این مسئله در مورد صحبت ها و ادعاهای کارآفرینان نیز مصداق دارد. خب انتظار ندارید هرچه به ذهن تان رسید بگویید و کسی هم ایرادی از کارتان نگیرد؟ 

ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم ادعای کارآفرینان همیشه باید با استفاده از منابع درست باشد. به طوری که اگر در حین جلسه استخدامی کسی درباره منبع ادعای تان سوال کرد، یکهو مات تان نبرد. خوشبختانه این روزها علاوه بر کلی کتاب معتبر در زمینه کارآفرینی، سایت های تخصصی زیادی هم دم دست شما قرار دارد. بنابراین می توانید بدون دردسر کارتان در این سایت ها را جلو برده و خیال تان از این بابت راحت باشد. 

شکی نیست که ارجاع به منابع دست اول وقتی تازه اول راه باشید، خیلی سخت است. با این حال کمی تمرین و تکرار طوری دست تان را راه می اندازد که نگو و نپرس. رمز موفقیت شما در این میان انگیزه بالا برای یادگیری بیشتر در دنیای کسب و کار است. پس به جای اینکه الکی خودتان را با نکات حاشیه ای سرگرم کنید، روزی حداقل نیم ساعت به مطالعه درباره حوزه تخصصی تان بپردازید. شاید این زمان اصلا به چشم نیاید اما بعد از چند ماه طوری اطلاعات تان را زیاد می کند که حتی آماده تدریس به عنوان استاد دانشگاه هم می شوید.

مطلب مرتبط: بهترین سوالات برای جلسات استخدامی و جواب های هوشمندانه آنها

منابع:

https://in.indeed.com

https://www.roberthalf.com.au

برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/bEPABAD2
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتاتخت خواب دو نفرهگالری مانتوریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایر
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه