یکشنبه, ۲ دی(۱۰) ۱۴۰۳ / Sun, 22 Dec(12) 2024 /
           
فرصت امروز

کارآفرینان معمولا با هم اختلاف نظرهای بسیار زیادی دارند. به طوری که اگر سر موضوعات مختلف میان آنها بحث شکل بگیرد، حتی با پادرمیانی هم کسی از موضعش کوتاه نخواهد آمد. البته در یک مورد هیچ اختلاف نظری میان کارآفرینان وجود ندارد و آن عشق و علاقه برای تبدیل شدن به یک رهبر تجاری مشهور است. خب اگر کسی را سراغ دارید که دوست ندارد مثل ایلان ماسک یا استیو جابز یک رهبر تجاری همه فن حریف باشد، ما را هم بی خبر نگذارید. 

رهبری تجاری رویایی است که خیلی از کارآفرینان شب و روزشان را با آن سپری می کنند. ماجرا وقتی خنده دار می شود که بدانیم خیلی از کارآفرینان هنوز هیچی نشده خودشان را در گروه رهبران تجاری قرار داده اند. این کار دقیقا مثل آن است که یک دانشجوی تئاتر بخواهد همین اول کاری یک نمایش جذاب و پربیننده روی صحنه ببرد!

ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم عنصر تجربه در دنیای سریع السیر امروز اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر شما بخواهید خیلی زود همه کارها را یاد گرفته و به موفقیت های بزرگ برسید، بالاخره یکجا کارتان به مشکل خواهد خورد. مثلا همین رهبری تجاری را در نظر بگیرید؛ برخی نکات و آموزه ها در این حوزه فقط به مرور زمان و با کسب تجربه به دست می آیند. پس اگر فکر کرده اید باعجله فراوان شانسی برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهید داشت، سخت در اشتباهید. 

تاثیر تجربه در رهبری تجاری

کسب تجربه در دنیای رهبری تجاری دقیقا مثل وضعیت قهرمان ورزشی است که به مرور زمان خیلی از ریزه کاری ها و فوت های کوزه گری را یاد می گیرد. بی شک ستاره هایی مثل مسی یا رونالدو از همان روز اول بازیکن های کاملی نبوده اند. با این حال به مرور زمان تجربه به آنها برای عملکرد بهتر در میدان کمک کرده است. این دقیقا همان اتفاقی است که برای کارآفرینان نیز روی می دهد. پس اگر دوست دارید تبدیل به یک مدیر یا از همه مهمتر رهبر تجاری کاربلد شوید، باید اول از همه به کسب تجربه به مثابه یک نکته مهم نگاه کنید  وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود. 

مطلب مرتبط: رهبران تجاری موفق دنیا چه درس هایی برای ما دارند؟

ما در این مقاله برخی از دستاوردهای عنصر تجربه در زمینه رهبری تجاری را زیر ذره بین خواهیم برد. یادتان باشد، شما در این مقاله قرار نیست یک راهنمای جامع دم دست تان داشته باشید، در عوض ما تلاش می کنیم نحوه اثرگذاری کسب تجربه در تغییر دیدگاه های مدیریتی را تشریح کنیم. پس با ما همراه باشید تا یک قدم هم که شده به رهبری تجاری نزدیک شوید.

زاویه دید به بازار: تغییری مداوم

زاویه دید به بازار

آیا شما همان فردی هستید که چند سال قبل در بازار دنبال موفقیت یا کسب سود بود؟ بی شک هر کسی که به این سوال جواب مثبت دهد، اصلا در طول سال های اخیر از اشتباهات یا تجربه اش در بازار درس نگرفته است. حتی کارآفرینان موفق هم در طول زمان نگاه شان به بازار را تغییر می دهند. خب هرچه باشد بازار یک ماهیت پویا و کاملا سیال است که در طول زمان از همه نظر تغییر می کند. حالا اگر شما در این میان هیچ تغییری از خودتان نشان ندهید، حتی یک مشتری هم سراغ تان را نخواهد گرفت. 

اشتباه نکنید، ما در این بخش قصد نداریم به شما اثبات کنیم که قبلا اشتباه فکر می کردید و حالا نگاه تان به بازار منطقی تر شده است. در عوض منظور ما درک ماهیت همواره در حال تغییر بازار است. این نکته ای است که معمولا کارآفرینان تازه کار بدان توجه لازم را نشان نمی دهند. به همین خاطر همیشه در ابتدای راه با مشکلات اساسی و ویران کننده ای رو به رو می شوند. 

احساس راحتی تحت فشار: فشار همیشه هست!

احساس راحتی تحت فشار

برخی از کارآفرینان همیشه دنبال یک رویه ثابت برای فعالیت بی دردسر خودشان هستند. نکته کمدی ماجرا طولانی شدن این انتظار و در نهایت ناامیدی کاملا چنین کارآفرینانی است. اگر نظر ما را بخواهید، فشار و استرس کاری هیچ وقت تمام نمی شود. پس همین حالا هر فکر و خیالی در این رابطه را دور بریزید. تا وقتی در بازار رقبایی برای شما وجود دارد، شما نمی توانید از شر استرس کاری خلاص شوید. خب پس راه حل چیست؟

جواب ما برای سوال بالا بی نهایت ساده است: پذیرش اصل «استرس مداوم» در دنیای کسب و کار. شما قرار نیست یک روز به طرز معجزه آسایی به حاشیه امنی رسیده و دیگر خیال تان از همه نظر راحت باشد. به همین خاطر بهتر است قبل از اینکه با چنین خیال های خامی خودتان را گول بزنید، کمی به فکر توسعه ظرفیت تحمل فشار و استرس از سوی خودتان باشید. 

یک رهبر تجاری با تجربه خیلی خوب می داند فشارهای کاری قرار نیست هیچ وقت تمام شوند. بنابراین کم کم خودش را به کار تحت این شرایط وفق می دهد. فکر می کنم حالا دیگر فهمیده باشید چرا برخی از رهبران تجاری تحت شدیدترین فشارها هم عین خیال شان نیست و مثل ساعت دقیق کار می کنند!

مطلب مرتبط: چطور خودمان را یک رهبر تجاری حرفه ای نشان دهیم؟

توسعه شبکه ارتباطات: راهی به سوی بی نهایت

توسعه شبکه ارتباطات

ارتباطات میان یک کارآفرین با بقیه همکاران یا افراد به درد بخور در بازار هیچ وقت تمام نمی شود. اگر فکر کرده اید چنین فرآیندی شبیه بازی های رایانه ای است که بالاخره یکجا همه چیز تمام می شود و شما برنده نهایی خواهید بود، سخت در اشتباهید. کافی است نگاهی به اطراف تان بیندازید و برندهایی را ببینید که حتی بیشتر از یک قرن تجربه حضور در بازار را در کارنامه دارند. این یعنی ماراتن کسب و کار قرار نیست هیچ وقت تمام شود. 

رهبران تجاری در طول زمان یاد می گیرند که به جای همکاری بلندمدت با افراد محدود دنبال همکاری های کوتاه و میان مدت با افراد گوناگون و متنوع باشند. شاید این امر خیلی عجیب یا حتی باورنکردنی به نظر برسد، اما در حالت دوم موفقیت بیشتری در انتظار کارآفرینان خواهد بود. ماجرا حسابی جالب شد، نه؟

اگر شما فکر می کنید ارتباط تان با دیگران به حد مطلوب رسیده و دیگر لازم نیست آن را بهبود ببخشید، کافی است برای یک دقیقه هم که شده خودتان را جای یک رهبر تجاری حرفه ای قرار دهید. راستش را بخواهید، بی توجهی به توسعه ارتباطات نقطه شروع یک سقوط آزاد بی انتهاست. پس بهتر است خودتان را از لبه پرتگاه دور نگه دارید. وگرنه نسخه تان در بازار پیچیده خواهد شد؛ آن هم خیلی زود!

استفاده حداکثری از اتوماسیون: فناوری و دیگر هیچ

استفاده حداکثری از اتوماسیون

چه کسی گفته یک رهبر تجاری باید صفر تا صد وضعیت برندش را به تنهایی سر و سامان دهد؟ خیلی وقت ها کارآفرینان برای اینکه اوضاع برندشان بهتر شود، نیم نگاهی به برون سپاری دارند. منظور از برون سپاری استفاده از ظرفیت کسب و کارها یا حتی افراد دیگر برای بهبود اوضاع برند است. اگر شما هم چنین فرصت هایی دم دست دارید، بد نیست کمی منطقی تر به آنها فکر کنید. این طوری حداقل فرصتی هرچند کوچک برای مدیریت زمان بهتر خواهید داشت. 

این روزها زمان عنصر مهمی در دنیای کسب و کار محسوب می شود. رهبران تجاری بزرگ برای استفاده بهینه از وقت شان دائما دنبال حذف کارهای غیرضروری هستند و گاهی اوقات از ساعت خواب شان هم کم می کنند. احتمالا شما هم اخبار متنوع درباره ساعت خواب بی نهایت اندک ایلان ماسک یا بقیه رهبران تجاری را شنیده اید. خب آنها که مشکل شخصی با خوابیدن ندارند. مسئله اصلی در این میان کمبود زمان است، نه چیزی دیگر.

اتوماسیون فناوری است که در دنیای کنونی به کارآفرینان برای بهبود وضعیت کارشان کمک می کند. اگر شما دوست دارید اوضاع تان در بازار کمی هم که شده بهتر شود، بد نیست به فکر استفاده از اتوماسیون باشید. 

اصلا اتوماسیون چه کار حیرت انگیزی انجام می دهد که این همه طرفدار دارد؟ بی شک این سوالی است که دست کم یکبار ذهن شما را حسابی به خودش مشغول کرده است. اگر بخواهیم خیلی ساده و خودمانی پاسخ دهیم، باید گفت اتوماسیون به کارآفرینان کمک می کند تا مسئولیت های پیش پا افتاده یا تکراری را بدون هیچ دغدغه ای انجام دهند؛ آن هم بدون اینکه دست به سیاه و سفید بزنند. 

تنها مرز کلیدی در مسیر استفاده از اتوماسیون توجه به ماهیت انسانی کسب و کار است. بی شک هیچ مشتری دوست ندارد با برندی دست به تعامل بزند که روحیه ای کاملا ربات ‏گونه دارد. اینطور وقت ها آدم حس می کند به جای انسان های واقعی با تعدادی ربات بی روح ارتباط دارد. 

یک رهبر تجاری باتجربه مرز میان استفاده بهینه از اتوماسیون و ضرورت حضور عامل انسانی را به خوبی درک می کند. پس اگر فکر کرده اید این وسط کار شما خیلی ساده است، سخت دراشتباهید. تعیین این مرز مهارتی است که فقط با گذر زمان دست تان می آید. پس خیلی در این رابطه عجله نکنید. 

مطلب مرتبط: 3 وظیفه اصلی رهبران تجاری در دنیای کسب و کار امروز

انتظار غیرمنتظره ها: عادتی همیشگی

انتظار غیرمنتظره ها

رهبران تجاری هیچ وقت از آینده کسب و کارشان کاملا مطمئن نیستند. گاهی اوقات کارآفرینان برای اینکه اوضاع شان در بازار کمی هم که شده بهتر شود، دست به ریسک های بزرگ می زنند. شاید فکر کنید در هر حالتی آنها نسبت به چشم انداز برندشان اطمینان صد درصدی دارند. خب در این صورت کاملا در اشتباه هستید. 

رهبران تجاری بزرگ در طول زمان یاد گرفته اند بدون ریسک های بزرگ کارشان در بازار سال های سال طول می کشد. بنابراین ترجیح می دهند با یک ریسک بزرگ میان موفقیت و شکست شناور باشند تا اینکه وضعیت شان کاملا بلاتکلیف باقی بماند. 

اگر شما به تازگی وارد دنیای کسب و کار شده اید، نباید برای موفقیت خیلی بی طاقت باشید. نکته کلیدی در این میان آمادگی برای مواجهه با اتفاقات غیرمنتظره است. به طوری که شما در طول زمان باید خودتان را با انواع استرس و حتی بی خوابی های مربوط به این مشکل هماهنگ سازید. خب تبدیل شدن به یک رهبر تجاری همه فن حریف که به این سادگی ها نیست.

اتفاقات غیرمنتظره همیشه در زندگی روی می دهد. با این حال رهبران تجاری باید خودشان را برای چنین اتفاقاتی کاملا آماده نگه دارند. وگرنه خیلی زود اوضاع به هم ریخته و رشته همه امور از دست تان درمی رود. 

رویاپردازی را فراموش نکنید: غذای روح رهبران تجاری!

رویاپردازی را فراموش نکنید

رویاپردازی، حتی اگر ریشه ای در عالم واقع هم نداشته باشد، بی نهایت جذاب است. شما را نمی دانم، ولی من که بارها و بارها خودم را به جای انواع کارآفرینان بزرگ دنیا قرار می دهم و حسابی از این بابت لذت می برم. با این حساب بد نیست شما هم کمی خودتان را با این روند جذاب آشنا کنید. 

بی شک تا اسم رویاپردازی وسط می آید، همه درباره ضررهای زندگی در یک دنیای خیالی حرف می زنند. با این حال زندگی در یک دنیای دیگر گاهی مزایای خاص خودش را هم دارد. خب تا شما خودتان را بر مسند یک رهبر تجاری همه فن حریف مشاهده نکنید، انگیزه لازم برای حرکت در بازار را پیدا نخواهید کرد. این اتفاقی است که برای بسیاری از کارآفرینان روی می دهد و آنها را تبدیل به رهبر تجاری می کند. پس منتظر چه هستید؟ همین امروز دست به کار شده و کمی رویاپردازی کنید. 

وقتی درباره رویاپردازی حرف می زنیم، باید وضعیت آتی کسب و کارتان را مدنظر داشته باشید. به علاوه، از نظر شخصی هم تعیین برخی استانداردها به شما کمک شایانی خواهد کرد. اینطوری می توانید به راحت ترین شکل ممکن در بازار موفقیت های تکرارنشدنی به دست بیاورید. 

گاهی اوقات رویاپردازی های دسته جمعی لذت و اثرگذاری بسیار بیشتری دارد. اگر شما هم اینطور فکر می کنید، بد نیست با همکاران تان دور هم جمع شده و نگاهی مجدد به دنیای شیرین رویاهای کاری بیندازید. اینطوری انگیزه ای مضاعف برای کار خلاقانه تر پیدا می کنید. 

مطلب مرتبط: عادت های رهبران تجاری متفاوت در دنیای کسب و کار

اعتماد به خود: آخرین مرحله کار

اعتماد به خود

رهبران تجاری قبل از تصمیم گیری همه جنبه های کار را ارزیابی می کنند، اما وقتی نوبت به اجرای یک استراتژی رسید دیگر مو لای درز اراده شان نمی رود. این اراده فولادی گاهی اوقات برای بقیه حسابی تعجب برانگیز است. به طوری که با حیرت به ماجرا نگاه کرده و دست آخر هم اوضاع تازه را هیچ جوره باور نمی کنند. 

اگر شما هم بارها اراده خلل ناپذیر رهبران تجاری را دیده اید، لازم نیست ماجرا را با هیجان خاصی دنبال کنید. تنها نکته مهم در این میان اعتماد به نفس و خودباوری رهبران تجاری است. خب اگر شما در طول زمان بدل به یک رهبر تجاری موفق شده اید، حتما لیاقت و پشتکار لازم را داشته اید. پس لازم نیست به خودتان سخت گرفته یا هنگام تصمیم گیری دائما این دست و آن دست کنید. در عوض وقتی تصمیم تان قطعی شد، بهتر است دیگر چانه زنی را کنار گذاشته و آن را بی چون و چرا اجرا کنید. 

این روزها خیلی از کارآفرینان توانایی و مهارت های درجه یکی دارند، اما عملا هیچ شانسی برای بهبود اوضاع شان در بازار پیدا نمی کنند. دلیل این امر اعتماد به نفس پایین این دسته از افراد است. اگر شما بتوانید کمی هم که شده اعتماد به نفس تان را تقویت کنید، اوضاع تان در بازار از این رو به آن رو خواهد شد. 

تقویت اعتماد به نفس اتفاقی نیست که یک شبه روی دهد. در عوض شما باید در طول زمان این مهارت را در خودتان تقویت کنید. فقط در این صورت اندک شانسی برای تبدیل شدن به یک رهبر تجاری برای تان باقی می ماند. ماجرا کمی سخت شد، نه؟

اگر نظر ما را بخواهید، مرور سرگذشت رهبران تجاری موفق همیشه به شما کمک خواهد کرد تا بهترین تصمیم ها را بگیرید. در این رابطه بد نیست نگاهی به سرگذشت یا مصاحبه های رهبران تجاری مورد علاقه تان داشته باشید. این طوری کلی نکته تازه دستگیرتان خواهد شد؛ به همین راحتی!

سخن پایانی

رهبری تجاری

رهبری تجاری یک فرمول جادویی نیست که آدم ها مثل قصه های دیزنی بعد از رنج و سختی فراوان آن را کشف کنند. نکته کلیدی در این میان رعایت برخی اصول اساسی است. اتفاقا برخی از این اصول فقط در طول زمان به دست می آیند. ما در این مقاله سعی کردیم برخی از این اصول را به شما نشان دهیم. البته در نهایت بازهم باید به عنصر اساسی تجربه اعتماد کنید. بی شک شما به عنوان یک کارآفرین در طول چند سال آینده زاویه دید بسیار متفاوتی نسبت به امور پیدا خواهید کرد. این امر باعث می شود چشم اندازتان به کلی تغییر کرده و فرصت های تازه ای برای خود خلق کنید. 

مطلب مرتبط: رهبران تجاری موفق چه ویژگی هایی دارند؟

من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با اهمیت عصر تجربه در رهبری تجاری کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی در رابطه با نکات مورد بحث داشتید، کارشناس های ما همیشه آماده پاسخگویی به شما هستند.

منابع:

https://www.entrepreneur.com

https://medium.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/clLpRRXe
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
سفارش سئو سایتقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانلوازم یدکی تویوتاتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفرهکابینت و کمد دیواری اقساطیکفپوش پی وی سیتماشای سریال زخم کاری 4تخت خوابخرید کتاب استخدامیقیمت کمد دیواریکاشت ابرو طبیعیپارتیشنتاسیس کلینیک زیباییریفرال مارکتینگ چیست؟ماشین ظرفشویی بوشکوچینگ چیست
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه