ایده میلیون دلاری امروز ممکن است فردا کاملاً بی ارزش باشد، به همین خاطر باید خود را آماده تغییر رویه کنید.
افراد بسیاری کارآفرینی را برمی گزینند که به قول خودشان رئیس خود باشند. این شعار بسیار خوبی است، اما تصویر درستی از عوامل دخیل در اداره کسب و کار شخصی نمی سازد. چه شرکت شما بزرگ باشد یا کوچک، تنها زمانی به موفقیت می رسد که یکی از نیازهای بازار را برآورده کند. از آنجایی که نیازها تغییر می کنند، شرکت شما نیز باید تحول یابد. این مورد تنها یک قابلیت خوب نیست، بلکه امری ضروری محسوب می شود.
درست است که شما به عنوان یک کارآفرین مسیرتان را خودتان انتخاب می کنید، اما بازاری که به آن وارد می شوید رئیس واقعی شماست. هیچ گاه فراموش نکنید که ایده میلیون دلاری شما تنها به این علت ارزش دارد که مشکلی از صنعت مرتبط را حل می کند. آنچه امروز قطعی است شاید فردا به شکست منتهی شود. به همین خاطر قابلیت ایجاد تغییر احتمالاً ارزشمندترین مهارتی است که می توانید به عنوان یک کارآفرین کسب کنید.
رشد یعنی یادگیری
حتی اگر وضعیت مناسبی داشته باشید، شرکت شما همواره باید در حال گسترش باشد. جمله «اگر رشد نمی کنید، در حال مرگ هستید» تنها شعاری زیبا از تونی رابینز نیست؛ این جمله یکی از حقایق تغییرناپذیر در دنیای تجارت است. حتی بزرگترین شرکت ها باید با آغوش باز پذیرای تغییر و رشد باشند؛ در غیر این صورت از رقبا عقب می مانند. این حقیقت که گوگل بیش از 90درصد ترافیک جست وجوی سراسر جهان را به خود اختصاص داده، مانع بازبینی و بهبود دائمی الگوریتم های جست وجوی آن نشده است.
مطلب مرتبط: مهارت های ویژه کارآفرینان موفق
با این همه شاید در جمع آوری اطلاعات جزو شرکت های برتر دنیا نباشید. بنابراین چگونه از تغییرات احتمالی در آینده خبردار می شوید؟ باید گوش به زنگ خبرها و اتفاقات باشید. اخبار تکنولوژی، توسعه های تجاری و تغییرات به وجود آمده در مقررات تمام چیزهایی هستند که باید از آنها مطلع باشید. رهبران تجاریِ قرن پیش هر روز صبح را با خواندن روزنامه آغاز می کردند؛ رهبران تجاری امروز می توانند همان کار را در تمامی ساعات روز انجام دهند.
در فضای مجازی برای کلمات کلیدی خاص هشدار تنظیم کنید تا به محض رخداد اتفاق جدید در صنعت شما، اخبار آن برای تان ایمیل شود. اطلاع دائمی از اخبار کاری نیست که تنها هنگام رکود کسب وکارتان انجام دهید، بلکه بخشی از فرآیند سودآوری است. زمانی که پیش از رقبای تان به گرایش جدید بازار پی ببرید، نتیجه برای تان کاملاً مشهود خواهد بود.
به حرف مشتری گوش دهید
تنها عوامل خارجی نیستند که جهت حرکت در آینده را به شما نشان خواهند داد. عمدتاً رفتار مشتریان بهترین علامت برای تغییری است که رشد شرکت را رقم خواهد زد. برای مثال شرکت ریگلی (Wrigley) را در نظر بگیرید. حتی با گذشت بیش از یک قرن از شروع فروش آدامس توسط این کمپانی، همچنان این روند ادامه دارد. آنچه بیشتر مردم درباره آن نمی دانند این است که شرکت ریگلی در سال 1892 تغییر بزرگی در رویه خود ایجاد کرد و از کسب وکاری شکست خورده به یک برند خانوادگی معروف تبدیل شد.
پس از تغییر اولیه از تولید صابون به بیکینگ پودر، Wrigley شروع کرد به تولید آدامس. این کار باعث افزایش محبوبیت شرکت شد، چیزی که ویلیام ریگلی (William Wrigley) و شرکتش کاملاً از آن استقبال کردند و مجدداً محصول تولیدی اصلی را تغییر دادند تا از بازاری که به آن توجهی نشده بود نهایت استفاده را ببرند. به بیان ساده فروش آدامس نسبت به فروش بیکینگ پودر سود بیشتری برای شان به ارمغان آورد. مشخص است که ادامه فروش محصولات شست وشو حرکت قابل پیش بینی و امنی به حساب می آمد، اما در این صورت احتمالاً نام Wrigley به جای اینکه یکی از پیشروان بازار باشد، اکنون برای مدت ها فراموش شده بود.
با منابع موجود کسب وکار جدید را بسازید
شما مجبور نیستید کاری که در آن خبره هستید را به کلی دور بیندازید، بلکه باید آن را پیشرفت و گسترش دهید. روش هایی با حداقل هزینه برای ایجاد تغییرات منجر به رشد شرکت وجود دارند. شما می توانید موارد عرضه شده را بررسی کنید و گام بعدی را در جهت ارائه خدمات به بازه گسترده تری از مشتریان بردارید. من به اقداماتی که شرکت ایر بی. ان. بی (Airbnb) در صنعت خود انجام داده است علاقه مند هستم. ایر بی. ان. بی پس از سال ها بررسی و ایجاد تغییرات در مدل قدیمی هتل ها، نگاهی به این مسئله انداخت که چرا مردم از تجربه های معمول گردشگری خسته شده اند. حال که تمایل کاربران نسبت به اصالت تجربه اقامت، رشد نرم افزارهای موجود در این حوزه را تقویت کرده است، چرا تجربه اصیل تری برای آنان خلق نکنند؟
این شرکت در حال حاضر مشغول همکاری با صنعتگران و متخصصان محلی است تا بتواند تجربه های 360 درجه برای مسافرانی ایجاد کند که مشتاق آشنایی با فرهنگ محلی هستند. این رویکرد جدید برای شرکتی نوپا که به یکی از پیشروان صنعت خود تبدیل شده است، مسیری هیجان انگیز محسوب می شود. شاید این روش به شکست بینجامد، اما نوعی از خطر کردن است که نشان می دهد رهبران شرکت از ایجاد تغییراتی که شاید به رشد چشمگیر منجر شود هراسی ندارند.
زمانبندی مناسب همواره تعیین کننده است
داستان های زیادی از سرگذشت کارآفرینانی وجود دارد که تصور می کردند مسیرشان مشخص است و در نهایت به این نتیجه رسیدند که باید تغییری بنیادین ایجاد کنند و یا همه چیز را از دست بدهند. شاید ناعادلانه به نظر برسد، اما تغییر بخشی اساسی از رشد در یک صنعت را شامل می شود. حتی ایده ای میلیون دلاری و کاملاً مطمئن، ممکن است ارزش خود را تا زمان ارائه به بازار از دست بدهد. متغیرهای زیادی در قطعی بودن موفقیت یک ایده دخیل هستند، به همین خاطر باید همواره برای تغییرات آماده باشید، به خصوص زمانی که سلایق عمده مردم شروع به دگرگونی می کند.
مطلب مرتبط: مهارت هایی که هر کارآفرینی به آن نیاز دارد
در بنیان گذاری وِست (Vest) که جدیدترین سرمایه گذاری من بوده است، با تغییراتی دست وپنجه نرم کرده ام. مفهوم آگاهی قرن هاست که وجود دارد، اما به تازگی بخشی از فرهنگ تجاری ما شده است. سال هاست که به دنبال پیوند خدمات مالی و آگاهی بوده ام، اما این کار به تازگی و به دلیل فراگیری مفهوم آگاهی در میان عامه مردم امکان پذیر شده است. با کمک وِست سرانجام این شانس را پیدا کردم که چهره ای جدید از سلامت مالی را ارائه کنم.
صفحات تاریخ تجارت پر است از شرکت هایی که نتوانستند هنگام نیاز، خود را با بازار تطبیق دهند. زمانی که موج تغییرات آغاز می شود، مهارت های کارآفرینی شما به شدت مورد آزمون قرار می گیرند. چه این تغییر شروع یک سرمایه گذاری جدید باشد و چه ایجاد دگرگونی بنیادین در کسب وکار فعلی، قابلیت رشد و تغییر چیزی است که شرکت هایی چون بلاک باستر (Blockbuster) را از امثال نت فلیکس (Netflix) و شرکت هایی مانند تویز آر آس (Toys’R’Us) را از آمازون و آلتاویستا (AltaVistas) را از گوگل متمایز می کند.