کمپین تبلیغاتی از جمله واژه هایی است که این روزها زیاد به کار برده می شود. معمولا مهم ترین صفتی که در توصیف کمپین های تبلیغاتی مورد استفاده قرار می گیرد، حجم ریالی کمپین است. بارها می شنویم که فلان شرکت، یک کمپین تبلیغاتی 10میلیاردی اجرا کرده است یا شرکت دیگری، با وجود علاقه به اجرای کمپین های تبلیغاتی، بودجه کافی برای اجرای آنها در اختیار ندارد. معمولا در بحث های مربوط به بودجه و تقسیم بندی آن، فلسفه اصلی «کمپین» به فراموشی سپرده می شود. شرکت ها و سازمان هایی که به صورت دائمی برنامه های تبلیغاتی گسترده اجرا می کنند، معمولا به تدریج به اثربخشی نسبی رسانه ها و تکنیک ها و ابزارهای مختلف پی می برند.
به گزارشarmani.camp ، اکثر سازمان هایی که در ایران در حوزه طراحی کمپین های تبلیغاتی فعالیت می کنند، در حوزه تهیه و اجاره و عرضه رسانه هم فعالیت دارند. برخی شرکت ها به صورت گسترده بیلبوردهای مختلف در سطح شهرها را در اختیار دارند. برخی دیگر از ارتباط نزدیک با صدا و سیما برخوردار هستند. برخی دیگر، دسترسی بسیار خوبی به داده های کاربران آنلاین (مانند ایمیل) دارند. برخی دیگر شماره تماس بسیاری از مردم را به شیوه های مختلف تهیه کرده اند. گروه دیگری با رسانه های مکتوب نظیر مجله ها و روزنامه ها رابطه دارند.
حاصل این ارتباط و دسترسی به منابع، این می شود که یک شرکت به شدت تأکید می کند که استفاده از بیلبوردها اثربخش ترین قسمت کمپین تبلیغاتی است و شرکت دیگری فضای فیزیکی را به طور کامل رد و فعالیت انحصاری در فضای مجازی را توصیه می کند. یکی معتقد است شبکه های داخلی بیننده ندارند و شبکه های ماهواره ای گزینه خوبی هستند. کافی است شرکت طراح کمپین تبلیغاتی، رسانه های مختلف را در اختیار داشته باشد تا سبدی از خدمات را ارائه کند.
برای درک بهتر کمپین تبلیغاتی، باید به خاطر داشته باشیم که خود مفهوم تبلیغات، پایه های مشخصی دارد که در قالب های مختلف مورد بحث قرار گرفته است. شاید یکی از مدل های ساده که تصویر خوبی از تبلیغات ارائه می دهد مدل ۵M باشد. به این پنج واژه توجه کنید:Mission (ماموریت)، Money (پول و بودجه)، Message (پیام)،Media (رسانه مورد استفاده)، Measurement (ارزیابی اثربخشی تبلیغات).
البته اختلاف نظر از جایی آغاز می شود که بحث تقدم و تاخر این پنج عامل مطرح شود. آژانس های تبلیغاتی معمولا بحث را از M مربوط به Money شروع می کنند درحالی که برای مشتری، M مربوط به Missionو ماموریت مهم تر است. در مورد هر یک از این ام ها، بحث های مختلفی وجود دارد که پس از شناختن بهتر آنها می توانیم گفت وگوی بهتری با آژانس های تبلیغاتی و طراحان کمپین های تبلیغاتی داشته باشیم.
در حال حاضر شاید تعریف ساده ای از کمپین تبلیغاتی که به مفاهیم فوق هم اشاره داشته باشد این است که کمپین تبلیغاتی مجموعه ای از فعالیت های تبلیغاتی چندجانبه است که قبل از هر چیز پیام هدف کمپین مشخص شده، مخاطب تعیین شده و با برنامه ریزی دقیق بکوشد پیام مناسب، در دوره زمانی مناسب و با بودجه مناسب برای مخاطب مناسب ارسال شده و تعداد بیشتری از مخاطبان را برای نزدیک تر کردن ارتباط با مالک کمپین، ترغیب کند. کمپین تبلیغاتی بدون تعریف معیار عددی مشخص برای سنجش کارایی، بی معنی است.