معمولا تصوری که در رابطه با مدیران صورت می گیرد، به این شکل است که آنان افرادی هستند که توانایی کنترل احساسات خود را دارند. این حرف اگرچه کمی اغراق آمیز به نظر می رسد، اما درواقع حقیقت همین است. این دسته از افراد به علت موقعیت حساسی که دارند باید نسبت به سایرین رفتارهای پخته تر و شایسته تری از خود نشان دهند. علت این امر هم به این خاطر است که مدیران برای رهبری نیاز به وجهه خوب و محکم دارند. واقعیت این است که افراد تنها به فردی اعتماد خواهند کرد و از وی حرف شنوی خواهند داشت که از کاریزمای مناسبی برخوردار باشد.
به همین خاطر در بسیاری از موارد دیده شده است که رفتار مدیران در محیط کار بسیار متفاوت است، به نحوی که افرادی که با وی در ارتباط هستند، با مشاهده او در محیط کاری این تصور در آنان شکل خواهد گرفت که با فردی جدید رو به رو می باشند. البته این امر به معنای دورویی نیست و فضای کاری نیاز به این چنین رفتارها دارند. بر روی این امر ابدا نمی توان برچسب دورویی زد و بهتر است از آن به عنوان ماسک رهبری یاد کرد.
دکتر جان سی مکس ول می گوید: «مقیاس واقعی رهبری و مدیریت، نفوذ است، نه کمتر و نه بیشتر.» شایان ذکر است که جان سی مکس ول، متخصص مدیریت و رهبری در دنیای تجارت است. همه ما کسانی را که از خود لیاقت فراوان نشان می دهند، تحسین می کنیم. مهم نیست که این افراد در چه زمینه هایی از صلاحیت و شایستگی برخوردارند،مهم این است که آنها با جدیت زیاد به آنچه که می خواسته اند دست یافته اند.
پس برای اینکه بتوانیم صلاحیت خود را افزایش دهیم باید پیوسته در جست وجوی راه هایی برای یادگیری، رشد و ترقی باشیم و همواره به پیشرفت خود ادامه دهیم. همچنین در انجام کارها پیگیر، کوشا و جدی بوده و تا رسیدن به نتیجه مورد نظر، کار خود را دنبال کنیم. دیگر اینکه همیشه یک قدم جلوتر از هدف نهایی خویش باشیم و بیش از حدی که از ما انتظار دارند ظاهر شویم. زیرا از نظر افراد با صلاحیت، «به اندازه کافی خوب» هیچگاه خوب نیست، آنها همیشه می خواهند کارشان را به نحو احسن انجام دهند.
مفهوم ماسک رهبری به این معنا است که شما باید حتی اگر در زندگی واقعی خود خصوصیات اخلاقی یک مدیر محکم و قابل اعتماد را ندارید، به نحوی خود را نشان دهید که سایرین شما را واجد شرایط تصور کنند. این امر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا شما در مقام مدیر وظیفه رهبری را برعهده دارید و قلب تپنده شرکت محسوب می شوید و این یک واقعیت است که چشم امید چندین کارگر به شما و تصمیم های تان است.
بدون شک دیدن مدیری که در سختی ها دست و پای خود را گم می کند و صلابت لازم را در تصمیمات خود ندارد، برای هر کارمندی عذاب آور است و وجهه وی به شدت خراب خواهد شد. به همین خاطر لازم است تا به مانند یک بازیگر همواره فردی پرقدرت را از خود به نمایش درآورید. با این کار مقدمات اطمینان سایرین به خود را فراهم آورده اید.
توصیه های حرفه ای از مدیران موفق
- این نکته را هرگز فراموش نکنید که هیچکس ذاتا رهبر به دنیا نمی آید. با این حال باید بین رهبرانی که فقط این مقام را یدک می کشند و رهبران واقعی تمایز قائل شد. درواقع رهبران پرورش داده شده و تعلیم می یابند نه اینکه ذاتا رهبر به دنیا بیایند.
- یکی ار راهکارهایی که میزان اعتماد افراد را به طرز چشمگیری افزایش می دهد این است که با اقتدار صحبت کنید. استفاده از کلمات مقتدرانه به شما کمک می کند تا در هدایت و رهبری کارمندان خود موفق تر عمل کنید. این گونه کلمات حاکی از طرز فکر و نگرش قاطعانه هستند. از کارمندان خود بخواهید تا کار خود را با قدرت و اشتیاق و در اسرع وقت انجام بدهند. همیشه با جدیت و قاطعیت صحبت کنید.
- احساسات خود را را کنترل کنید و اجازه ندهید تا احساسات بر شما غلبه کند. اگر احساس عصبانیت، پوچی و ناامیدی می کنید، با انجام تمرینات مدیتیشن یا یک پیاده روی ساده از شر آن خلاص شوید.
- تعامل و ارتباط خود را با سایرین در سطح بالایی نگه دارید. پرقدرت و قابل اعتماد بودن ابدا به این معنا نیست که خود رای باشید و قراموش نکنید که مشورت با سایرین از رموز موفقیت محسوب می شود.
- فراموش نکنید که تنها در صورتی موفق خواهید بود که بتوانید اعتماد سایرین را به خود جلب کنید. در این راستا لازم است تا مهارت های لازم برای این امر را در خود تقویت کنید و فراموش نکنید که اعتماد یکی از الزامات موفقیت در هر کسب و کاری است. به همین خاطر باید نهایت تلاش خود را برای به دست آوردن آن انجام دهید.